Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bollplank för klimatskal och lerhus!  (läst 5050 gånger)

Sirpusbollen

• odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
Bollplank för klimatskal och lerhus!
« skrivet: 17 aug-12 kl 06:31 »
Hej!

jag har länge velat bygga ett lerhus men har vart lite skeptiskt till hur värmen skulle vara i huset. (Bor nu på Gotland) Hittade till slut idéen om att bygga ett klimatskal (ett växthus som skal för att förbättra värme, isolering och odla länge!)
Se här tex; http://www.ecorelief.se/ eller
http://vetamix.net/video/de-bor-ett-växthus_1694

så här ska lerhuset se ut ungefär.

Dvs ett stort växthus med ett lerhus inuti. Så kan man odla större delen av året, leva väldigt självförsörjande. Kretsloppshus. Men jag behöver tips och idéer!

SÅ hur ska man gå till väga med de tekniska;

Toalett och avlopp;
lösningar jag har sett är tex
http://bioglobe.se
eller
aquatrone

El? Min far pratade om att man kunde ladda upp batterier (som var dyra men effektiva) via solceller?

Idéer? Tips? Problem?
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

WildHeart

• Värmland
SV: Bollplank för klimatskal och lerhus!
« Svar #1 skrivet: 17 aug-12 kl 13:50 »
Ser bra ut! :)

Jag har en del liknande tankar, och har varit på studiebesök i ecorelief-huset i Sikhall. Det är verkligen ett inspirerande ställe och där finns mycket att lära sig. 
Tror det finns två glashus i Stocholmstrakten också, dels http://www.ecosol.se/NATURHUS_SV/HEM.html på Ingarö och dels ett som arkitekten Bengt Warne byggde åt sig själv.

En annan variant är jordskepp, kanske i kombination med ytterligare ett klimatskal(för ökad odlingsareal). Här är ett lite större med många organiska former
Earthship Mansion
Inte riktigt min stil, men jag tyckte ändå att det var lite kul och gav mig nya idéer :).

I fråga om det tekniska är väl några av de första frågorna om man vill bygga själv eller köpa färdiga lösningar, och vara off-grid eller nätansluten, i de fall det är möjligt. Och så budgeten ja, den kan ju spela in  ;D
Du kan bygga ett eget litet 12 volts solcellssystem som räcker till några lampor och en radio, eller köpa ett 240 volts system som ger all el man kan önska sig till uppvärmning, vitvaror och massagefåtölj  ;D. Inte ovanligt att kombinera solceller med ett vindkraftverk.

Jag skulle nog hellre värma varmvattnet direkt via solfångare och kamin/panna än att använda elen till det.
Personligen föredrar jag komposttoaletter framför vanliga vattenklosetter. Bioglobe hade jag inte sett förut, men det verkar vara ett bra system.

Detta kanske inte säger så mycket, men kan i alla fall vara en början till feedback.

Jonas

Diffspärr på bilen - inte i huset.
Näe, det där med att vara normal, det överlåter jag åt andra...

pinussen

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 17 aug-12 kl 16:05 »
Hej,

Är också sugen på ett kretsloppshus, var nere och tittade på ecorelief i somras. Ecosolbesök inplanerat.

Är mest inne på att köpa ett timmerhus-kit och kommersiellt växthus över det, likande ecorelief. Aquatron, solfångare, vattenmantlad spis. I förlängningen även solceller, vatteninsamling, elbil etc. ;D

Det krångligaste första steget är att hitta nån stans att uppföra drömmen på, med någorlunda bra kommunikationer till jobb, skola osv.

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #3 skrivet: 17 aug-12 kl 22:14 »
Anna Askengren  i Lärbro (jobbar på Hellvi-koopet) har byggt ett lerhus.

Solceller och kringutrutning hittar du på 24volt.eu, Göran som driver firman är en trevlig prick, hälsa från mig när du ringer.

Välkommen tillbaka till Gotland också ska väll tilläggas (?)
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Sirpusbollen

• Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 18 aug-12 kl 17:40 »

I fråga om det tekniska är väl några av de första frågorna om man vill bygga själv eller köpa färdiga lösningar, och vara off-grid eller nätansluten, i de fall det är möjligt. Och så budgeten ja, den kan ju spela in  ;D
Du kan bygga ett eget litet 12 volts solcellssystem som räcker till några lampor och en radio, eller köpa ett 240 volts system som ger all el man kan önska sig till uppvärmning, vitvaror och massagefåtölj  ;D. Inte ovanligt att kombinera solceller med ett vindkraftverk.

Jag skulle nog hellre värma varmvattnet direkt via solfångare och kamin/panna än att använda elen till det.
Personligen föredrar jag komposttoaletter framför vanliga vattenklosetter. Bioglobe hade jag inte sett förut, men det verkar vara ett bra system.

Detta kanske inte säger så mycket, men kan i alla fall vara en början till feedback.

Jonas

Härligt! Tack! Har tänkt åka och se huset i Visingsö.
Har inte tänkt vara nätansluten, utan mer sköta mitt eget. Färdiga lösningar på vissa saker kan jag ha men i de stora hela bygger jag helst själv. Växthus generellt brukar vara billigare att bygga själv än färdiga lösningar har jag för mig.

Massagefotölj är kanske inte viktigt men jag har ju min juicemaskin som behöver lite el. Ska kolla upp 240voltsystemen. men finns det inget mittemellan? Kanske vindkraft?

Håller med om solceller och uppvärmning av vatten samt kamin/eld är alltid mysigt så har tänkt använda de som främsta uppvärmning. Vore schysst att ha en hampaodling utanför så kan man göra hampapellets till uppvärmning.

Tänk att ha sina egna aprikosträd! Dröm!!

Anna Askengren  i Lärbro (jobbar på Hellvi-koopet) har byggt ett lerhus.

Solceller och kringutrutning hittar du på 24volt.eu, Göran som driver firman är en trevlig prick, hälsa från mig när du ringer.

Välkommen tillbaka till Gotland också ska väll tilläggas (?)

Hej och tack för välkomnandet!! Ska absolut ta kontakt med Anne Askengren och se på hennes hus! Vad roligt! Även Suderbyn har ett toalett-lerhus som jag har tänkt titta på. Har funderat på att ha lerbyggahus kurser-workshop samtidigt som jag bygger lerhuset för att få arbetshjälp så att säga. Ska kolla in Görans firma också.

Lite offtopic.
Är det någon som har koll på hur det kan vara att ha BIN inomhus? Alltså dvs 200-300 kvm? Det är kanske för lite för dem? Antar att kanske klimatet här på ön ändå är tillräckligt bra fast hade gärna haft bin som inte behövde övervintra på socker.
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #5 skrivet: 26 aug-12 kl 20:46 »

Lite offtopic.
Är det någon som har koll på hur det kan vara att ha BIN inomhus? Alltså dvs 200-300 kvm? Det är kanske för lite för dem? Antar att kanske klimatet här på ön ändå är tillräckligt bra fast hade gärna haft bin som inte behövde övervintra på socker.
Vet att man haft bin i växthus för pollinering men det måste nog vara ett litet samhälle om det ska klara sig på så lite som 300 kvadrat om man inte odlar något väldigt nektar-rikt.

Många invintrar bin på deras egen honung men det får man inte säga något om i biodlar forumet om man inte vill ha skäll.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Sirpusbollen

• Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 01 okt-12 kl 00:25 »
Har hittat ett liknande projekt i Norge. Om ni vill läsa så har de en blogg på http://naturhuset.blogg.no De bygger ett växthus i form av en glob och lerhus inuti. Otroligt spännande!

tonebender

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 26 okt-12 kl 14:36 »
Se här tex; http://www.ecorelief.se/ eller
http://vetamix.net/video/de-bor-ett-växthus_1694

Jag har varit där på studiebesök och tycker tyvärr att det var ett av de mer ointressanta alternativhusen jag sett.

Här är ett av de tidigaste svenska ekohusen:
http://bengtwarne.malwa.nu/natureH.html

besk

• Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
« Svar #8 skrivet: 26 okt-12 kl 14:42 »
Lite offtopic.

När jag hjälpte till i en tomatodling så hade vi humlor. Köptes på 'paket'. Tror de är betydligt trevligare att ha i en instängd miljö. Ett bisamhälle kräver mycket blomster jämfört med en humlekolloni.

Jag menar så klart honungsbin. Humlor är ju också bin...

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #9 skrivet: 27 okt-12 kl 08:18 »
Jag har varit där på studiebesök och tycker tyvärr att det var ett av de mer ointressanta alternativhusen jag sett.

Vad intressant att du tycker så, kan du utveckla det litegrann då jag är nyfiken på konceptet. :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Sirpusbollen

• Hälsingland
« Svar #10 skrivet: 27 okt-12 kl 12:43 »

Här är ett av de tidigaste svenska ekohusen:
http://bengtwarne.malwa.nu/natureH.html

Vill också veta varför det var ointressant? är Bengt Warnes hus mer intressant då?

Dela detta:

* Inloggade just nu

648 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser