Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vikt på regel? 45*95  (läst 22055 gånger)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vikt på regel? 45*95
« Svar #20 skrivet: 15 aug-12 kl 13:14 »
Förlåt, mera OT:  ;D  Jag behövde verkligen detta skratt!  ;D

Lite mer i trådens ämne:  Vad säger ni?  Vaddå nya bestämmelser om hur man ska bygga, hur mycket det måste hålla?  Om man sköter sina djur väl, så vill dom inte bryta sig ut.  Men om dom vill, och är vältränade, då finns nästan ingenting som håller!  Ska vi få lagar om totalt ägaransvar för hästar, som vi har för hundar?  :o  ::)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

kbh

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 15 aug-12 kl 13:23 »
Förlåt, mera OT:  ;D  Jag behövde verkligen detta skratt!  ;D

Lite mer i trådens ämne:  Vad säger ni?  Vaddå nya bestämmelser om hur man ska bygga, hur mycket det måste hålla?  Om man sköter sina djur väl, så vill dom inte bryta sig ut.  Men om dom vill, och är vältränade, då finns nästan ingenting som håller!  Ska vi få lagar om totalt ägaransvar för hästar, som vi har för hundar?  :o  ::)
Bjudes gärna på lite skratt :)  Haha snälla ja han är nog snäller så det förslår  men klia sig det gör han  så det kan du inte skylla på att det är för lite snällhet  :) Ingen aning vet du va hur det är med det  tror det har med säker het att göra  mins inte  undrar inte om det är ett Eu krav med att göra  ?

Trollmor

• -
« Svar #22 skrivet: 15 aug-12 kl 14:03 »
Jag sniffade i lufen och kände en svag doft av "I framtiden ska endast de mycket rika kunna ha djur över huvud taget, och så dom som stänger in kräken i djurfabriker!"  Och den principen skrämmer mig.  Mycket.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #23 skrivet: 15 aug-12 kl 14:30 »
Det är väl inte så konstigt om vi får lite bestämmelser? Förr, när vi hade gärdesgårdar av granslanor var det inte så roligt när de ystra fålarna rusade omkring och en ände stack in i bringan. Eller om det kliar i Dbs hästs arsel och han kliar sig så en ås går av, var kan inte den sticka in? Och så kan hästastackaren bli livrädd för allt vad träpinnar heter och alldrig mer VÅGAR klia sig, förutom att han under körning skyggar för allt som liknar en träpinne. Sätter av hemmåt när Dbs ska slå en drill......

Eller om en häst sparkar sönder väggen i en box och fastnar med hoven. Ska ni gnöla på EU-reglerna då också?
« Senast ändrad: 15 aug-12 kl 14:35 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Trollmor

• -
« Svar #24 skrivet: 15 aug-12 kl 14:52 »
Jag frågade om reglerna nu går i riktning mot att även hästägare har det totala ansvaret, vad som än händer, liksom hundägare har idag.

Och så sa jag att utvecklingen ser ut att gå i riktning mot att endast verkligt rika personer ska kunna ha djur över huvud taget.

Tråden handlar om att bygga ett skjul åt hästapållar.  Vilka krav ställs på dylika skjul?

kbh

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 15 aug-12 kl 15:11 »
Det är väl inte så konstigt om vi får lite bestämmelser? Förr, när vi hade gärdesgårdar av granslanor var det inte så roligt när de ystra fålarna rusade omkring och en ände stack in i bringan. Eller om det kliar i Dbs hästs arsel och han kliar sig så en ås går av, var kan inte den sticka in? Och så kan hästastackaren bli livrädd för allt vad träpinnar heter och alldrig mer VÅGAR klia sig, förutom att han under körning skyggar för allt som liknar en träpinne. Sätter av hemmåt när Dbs ska slå en drill......

Eller om en häst sparkar sönder väggen i en box och fastnar med hoven. Ska ni gnöla på EU-reglerna då också?
Nu var det så att hästaarslet väger  /7-750 kg så allt som fans släppte i sina infästningar  och tur var väll det så inga stickor blev instuckna Ja tror inte du får han att fly av den anledningen  eller från en träpinne   kan man fälla träd alldeles bredvid så inte blir han spattig av ett stick i baken   förresten så är han ju hemma redan då och bort springer han gärna inte  :) Och vist ar du rätt i att det är bra att dom inte får sälja sånt där  skit som inge tål  . Trollmor bygger man skälv så inte bygger man som det köpta  det tror ja aldrig ja har gjort med något om man inte är snål då förstås ? Men det är något annat det :).

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #26 skrivet: 15 aug-12 kl 16:11 »
Citera
Tråden handlar om att bygga ett skjul åt hästapållar.  Vilka krav ställs på dylika skjul?
Att de ska vara hälsosamma, i viss mån bekväma och varken djur eller människor ska kunna skadas av byggnaden eller inredningen. Inte heller av föremål som finns där.

Samma gäller f.ö. fällor för levande fångst.
« Senast ändrad: 15 aug-12 kl 16:14 av TiB »

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 15 aug-12 kl 17:12 »
En timrad lösdrift i 6" timmer kunde vara både snygg, hållbar och ekonomisk.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #28 skrivet: 15 aug-12 kl 18:06 »

Borde bli godkänt också  :D

Trollmor

• -
« Svar #29 skrivet: 15 aug-12 kl 18:08 »
Handbilad då?

anders50

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 15 aug-12 kl 21:01 »
Eller lärk...endast kärnvirke...riktigt Trollskt!   ;)

Trollmor

• -
« Svar #31 skrivet: 15 aug-12 kl 22:56 »
Handbilat 6" kärntimmer av lärk ...  Och TS som frågade om kärran skulle hålla.

Digger

« Svar #32 skrivet: 18 aug-12 kl 20:48 »
Finns spontat 2 tumsvirke. Ser ut som råspont men 45mm tjockt.
1,5 plan med uppvärmd källare byggd -54. totalt ca 270 kvadrat. kalmar v33 panna och 1500 liter acktankar.

100% veduppvärmt(har inte ens elpatron) och håller 23grader konstant  ca 30-35 kubik ved/året

hen

• extremt mycket frågor...
    • Småland
« Svar #33 skrivet: 31 aug-12 kl 15:53 »
Ta alla måtten i meter och multiplicera. Du har då volymen. Multiplicera sedan med densiteten 0,5. (snickeritorr gran väger strax under 0,5 kg per dm3) så har du vikten i kilo.

0,045 * 0,220 * 1 * 0,5 = 4,95 kg per lpm

så på panel 22*170 på 3,3m längder
0,022 * 0,170 * 3,3 * 0,5 =planka?

kan inte räkna ut hur du räknade funkar inte

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #34 skrivet: 31 aug-12 kl 16:18 »
Om gran väger 0,5 kg per kubikdecimeter, så måste du ju ta alla mått i decimeter och multiplicera med 0,5 för att få vikten. Måtten ska alltså inte vara i meter, som uppochner-anders skrev.

0,22*1,7*33*0,5=6,171 kg per bräda.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #35 skrivet: 31 aug-12 kl 16:42 »
så på panel 22*170 på 3,3m längder
0,022 * 0,170 * 3,3 * 0,5 =planka?

kan inte räkna ut hur du räknade funkar inte

0,022 x 0,170 x 3,3 x 0,5 = 0.006171 ton => 6,2 kg/planka
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

anders50

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 31 aug-12 kl 17:43 »
Instämmer med övriga experter!  :)

C.a 1,9 kg/lpm. 

hen

• extremt mycket frågor...
    • Småland
« Svar #37 skrivet: 07 sep-12 kl 07:20 »
jag räknade cirkus 2kg på lpm... fick köra 2 ggr med kärran :D

Fråga

Så nu ska panelen på.... ska ha cirka 2mm mellan brädorna hur gör man det enklast?

Anders E

• -
    • Ljusvision
« Svar #38 skrivet: 07 sep-12 kl 08:33 »
Lägg en 3 m.m. masonitebit som distans mellan brädorna när du spikar  :D

anders50

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 07 sep-12 kl 08:53 »
Eller en spik!   :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

719 gäster, 2 användare (1 dolda)
Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser