Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ta bort jordgetingbo hur?  (läst 98262 gånger)

Sandra i halland

• Halland
Ta bort jordgetingbo hur?
« skrivet: 14 aug-12 kl 11:54 »
Jordgetingarna har byggt bo på baksidan huset, det är en himla aktivitet. Nu till frågan, hur får man  väck det? De kan inte bo precis vid husknuten, vi är också oroliga för att få in dem. Någon som vet ett bra sätt att bli av med dem?

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Ta bort jordgetingbo hur?
« Svar #1 skrivet: 14 aug-12 kl 11:56 »
Om det räcker med att avliva dem, så lyckades jag fint med en vattenslang en gång.  De drunknade ganska snart.  Men om du vill flytta dem, då är jag okunnig!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sandra i halland

• Halland
« Svar #2 skrivet: 14 aug-12 kl 12:11 »
Avliva dem funkar fint, Vi värnar om många djur, men just jordgetingarna vill vi inte ha inpå knuten.

Trollmor

• -
« Svar #3 skrivet: 14 aug-12 kl 12:23 »
Låt oss få veta om du dränker dem idag, då.

Sandra i halland

• Halland
« Svar #4 skrivet: 14 aug-12 kl 13:47 »
Det verkar fungera, dock blev det lite dumt med de som varit ute så man ska nog vänta tills alla kommit hem.

anders50

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 14 aug-12 kl 13:51 »
Har du hemförsäkring så ingår det väl getinutrotning av Anticimex i den.  I alla fall har Länsförsäkringar det gratis.

kurt

« Svar #6 skrivet: 14 aug-12 kl 14:24 »
Vänta 2 veckor till så är boet övergivet! Har man klarat hela sommaren så här långt, så borde 2 veckor till inte vara något problem.

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 14 aug-12 kl 15:38 »
Vänta 2 veckor till så är boet övergivet! Har man klarat hela sommaren så här långt, så borde 2 veckor till inte vara något problem.

Är de garanterat borta då?

anders50

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 14 aug-12 kl 15:56 »
Är de garanterat borta då?

Möjligen om det blir snö och 10 grader kallt.  ;)

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 14 aug-12 kl 16:48 »

Det ante mig... För egen del funderar jag mest på när det kan tänkas bli läge att gräva klart det där landet jag inte orkat med under sommaren... Tänkte göra slag i saken igår, men efter att ha slagit hälften av det överväxta med lien så tyckte jag att det var underligt mycket getingar i luften. Sen såg jag att de cirkulerade misstänkt nära den delen jag inte hunnit över med lien... Så jag lät det vara. Och... jag lär fortsätta låta det vara ett tag till då.. ;)

Ren Hals

« Svar #10 skrivet: 14 aug-12 kl 17:49 »

Nja, ett getingsamhälle  löses upp i samband med att könsdjur kläcks och årsdrottningen dör eller upphör med äggläggningen. När det inte finns några larver kvar att mata brukar boet överges.
När det inträffar beror på var i landet det är, väderlek, näringstillgång och vilken geting-art det är, men från mitten av september till mitten av oktober handlar det om i de flesta fall. Inte behövs det någon snö eller minusgrader.

Trollmor

• -
« Svar #11 skrivet: 14 aug-12 kl 18:26 »
Vad säger ni som kan om mitt intryck att de blir på ett ***** humör när det är dags att lägga av?

Sandra i halland

• Halland
« Svar #12 skrivet: 14 aug-12 kl 19:18 »
Det finns fortfarande några kvar som cirkulerar vid boet, men vi har inte sett några vid verandan. Ja, det kanske går på hemförsäkringen, vi trodde att det inte gjorde det eftersom de inte bodde i huset.

Hur som helst tycker jag Trollmors tips var utmärkt, men som sagt, vi borde nog ha väntat tills de gått och lagt sig.

anders50

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 14 aug-12 kl 20:58 »
Nja, ett getingsamhälle  löses upp i samband med att könsdjur kläcks och årsdrottningen dör eller upphör med äggläggningen. När det inte finns några larver kvar att mata brukar boet överges.
När det inträffar beror på var i landet det är, väderlek, näringstillgång och vilken geting-art det är, men från mitten av september till mitten av oktober handlar det om i de flesta fall. Inte behövs det någon snö eller minusgrader.

Nu var det ju frågan om att de skulle vara borta inom två veckor, som Kurt skrev.  Ska de försvinna inom den tiden så krävs det nog det!
Jag har sprungit för jordgetingar i slutet på oktober här i Småland.

Melton

• Bohuslän
« Svar #14 skrivet: 15 aug-12 kl 21:58 »
Nu vill inte jag vara någon besserwisser men kunskap är ju alltid bra ;)
Det finns flera arter av getingar men ingen som heter jordgeting.
Jordgetingar finns helt enkelt inte!

anders50

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 15 aug-12 kl 22:01 »
Nu vill inte jag vara någon besserwisser men kunskap är ju alltid bra ;)
Det finns flera arter av getingar men ingen som heter jordgeting.

Men det finns getingar som bygger bon nere i jorden.....

ripper

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 16 aug-12 kl 16:23 »
 Ett tips vi har fått från en sotare och som har funkat är Myrr!!! Jordegetingar eller andra getingar försvinner på en natt, Gå till boet när det skymt ute å alla getingar e inne, strö ut Myrr, rikligt vid ingång och gärna i ingången så att dom drar med sig det in i boet när dom landar. garanterat borta dagen efter gäller även bin.......har aldrig misslyckats......
Det ska va gött å leva!! Aaaaaannars kan det kvetta!!!

Sandra i halland

• Halland
« Svar #17 skrivet: 16 aug-12 kl 21:12 »
Ett tips vi har fått från en sotare och som har funkat är Myrr!!! Jordegetingar eller andra getingar försvinner på en natt, Gå till boet när det skymt ute å alla getingar e inne, strö ut Myrr, rikligt vid ingång och gärna i ingången så att dom drar med sig det in i boet när dom landar. garanterat borta dagen efter gäller även bin.......har aldrig misslyckats......

Vi hade också hört det, vänta på att de överger boet är inget alternativ eftersom det ligger bara 2 meter från huset och precis under ett fönster. Myrret ströddes ut i förmiddags och vi fyller på ikväll. Det boet som vi dränkte har de överlevande gjort nya gångar in i, de decimerades nog något av vattnet men det var många kvar.

Nu får vi se hur det här funkar.

Ren Hals

« Svar #18 skrivet: 16 aug-12 kl 22:22 »
Nja, släktet Vespula kallas just jordgetingar på svenska. Till släktet hör vanlig geting, tysk geting, rödbandad geting och nån mer sällsynt art som jag för ögonblicket inte minns namnet på. Att tala om jordgetingar kan alltså vara helt adekvat i den bemärkelsen att man syftar på en obestämd art ur det släktet. Vanligtvis handlar det om vanlig geting eller tyskgeting, eftersom de andra två jordbyggande arterna i Sverige dels är ganska fridsamma, dels bildar samhällen med få individer.

Trollmor

• -
« Svar #19 skrivet: 17 aug-12 kl 22:31 »
Men varje getingart har väl sina preferenser om boplats?  Somliga bygger pappersbon under taket, andra gräver ner sig i jorden, eller?  Kanske några arter gräver sig in i murkna träd?

Men om några arter föredrar att bygga i jorden, så är det väl lämpligt att kalla dem jordgetingar?

Eller är det så att en drottning bygger där hon råkar finna en lämplig plats?

Dela detta:

* Inloggade just nu

523 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser