Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Unghona in i flocken - hjälp med ankpsykologi  (läst 2384 gånger)

Kanin-Eva

• Dalarna
Unghona in i flocken - hjälp med ankpsykologi
« skrivet: 13 aug-12 kl 11:04 »
Jag har en liten grupp om tre pekingankor, en drake och två ankor. Dessutom har jag sex ungankor, fyra drakar och två ankor. Alla ungdjuren ska slaktas utom en anka som jag tänkt behålla. Båda grupperna går fritt på gården men har separata "sovburar". Ungankorna har dessutom en liten hage med egen bassäng där de kan stängas in. Jag stänger in dem i hagen några timmar på kvällen så de kan bada och ta det lugnt innan det är dags att bli instängd i sovburen för natten.

Om dagarna så är det den vuxna draken som är herre på gården och småankorna får hållas hos grannen (som bara tycker det är roligt med besök) eller i ett område med sly som ligger mellan våra tomter. Vår vuxna drake gör ibland små räder och jagar bort småankorna men de kommer tillbaka så snart han går därifrån.

Nu till min fråga: Hur ska jag på bästa sätt introducera den nya honan till min permanenta grupp? Ska jag börja redan nu och lämna henne utanför när jag stänger in de andra ungankorna i hagen på kvällen? Risken är väl att hon står utanför och vill in till sina kompisar. Ett alternativ är ju att bara låta henne bli ensam kvar när de andra slaktas men det känns så sorgligt. Disneyfieringvarning!!!!! Någon som kan hjälpa mig med lite sund ankpsykologi?
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Löparnäs

• Västerbotten
    • TjäderAndens
SV: Unghona in i flocken - hjälp med ankpsykologi
« Svar #1 skrivet: 15 aug-12 kl 12:22 »
Här har jag gjort så att jag tagit den mest dominanta av ankorna och stängt in henne med nykomlingen några dagar.. då har dom sökt tröst av varandra (båda har misst sin flock) och blivit kompisar.. Sen när jag släppt ut dom igen så har de glatt följts åt..

Två ankor i din hage under dagtid kanske??

Alternativt stänga bort den dominata draken en tid så att ungdomarna får sluta sig till den vuxna flocken..

Här har aldrig någon drake motat bort nya ankor.. utan bara varit nyfiken och gillat att de blir fler..
Kanske borde du byta draken.
Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 15 aug-12 kl 13:30 »
Unghonor ska inte vara något problem att introducera i flocken, och dina känner ju redan varandra. Antingen nu, eller när du slaktat de andra, kan du börja stänga in ungankan med de stora. Det tar några dagar, men sedan vänjer de sig.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

hajens

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 15 aug-12 kl 13:38 »
Går de redan nu fritt på gården i två grupper, men med möjlighet till umgänge om de har lust,  tror jag det kommer ske naturligt att de kommer bilda en grupp vad det lider helt på egen hand. Det är en mognadsfråga.

Jag hade själv en ensam andrik och 8 småällingar. Ju mer ällingarna växte ju mer hängde andriken med dem som en del i gruppen. För några dagar sedan köpte jag tre unghonor, nu hänger andriken bara med dessa honor, och ällingarna fjantar runt på sitt håll. Härhemma är det nog bara en tidsfråga innan de börjar gå tillsammans allihopa.

Jag tror det kommer lösa sig på naturlig väg om de får vara ute tillsammans.

Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 15 aug-12 kl 15:36 »
Jag gjorde en test och stängde in den vuxna draken med den unghonan jag tänkt ha kvar. De fick gå i ungdjurens hage en dag. De andra ungdjuren höll sig runt hagen hela tiden medan de vuxna honorna gjorde längre och längre turer på egen hand. Den mest dominanta av unghanarna (de har helt klart börjat att fatta att det finns två sorter, honor och hanar, den senaste veckan) gick runt och kaxade mot den instängda draken. Fram på kvällen släppte jag ut alla och de gick direkt tillbaka till sina ursprungsgrupper. MEN det har blivit en helt annan dynamik mellan de båda grupperna sedan dess. Småankorna låter sig inte jagas bort på samma sätt och den vuxna draken jagar inte heller bort de små. Helt klart har styrkeförhållandena förändrats i gruppen. Spännande.

Nu gör jag som ni föreslagit, låter dem hitta varandra i lugn och ro. Det kommer ju att lösa sig av sig själv, om inte förr så när jag slaktat de andra. Hoppas jag.

Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #5 skrivet: 15 aug-12 kl 23:54 »
Vet egentligen ingenting om pekingankor men tycker att "hajens" resonemang verkat vettigt.

"Jag tror det kommer lösa sig på naturlig väg om de får vara ute tillsammans."
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

hajens

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 16 aug-12 kl 11:59 »
jag kankse bör tillägga att det går sådär för en av mina 3 nya unghonor. Min drake verkar bara acceptera två av dem, den tredje jagar han bort titt som tätt. Hoppas det löser sig av sig själv på nått sätt.

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 07 sep-12 kl 10:28 »
Nu har dagen kommit som jag fruktade lite för när jag startade tråden. Nu är den ankan vi ska behålla ensam kvar i "ungdjursgruppen". Igår slaktade jag den sista draken.

Hur ska jag nu få henne att acceptera och bli accepterad av vuxengruppen (2 ankor + en drake)? Hon håller sig på avstånd från de vuxna och de verkar inte göra någon ansats att söka kontakt. Hon ser så ensam ut! (Ja, jag vet att ankor inte har något mer avancerat själsliv med jag tycker att hon ser ensam ut.)

Inatt fick hon sova i "buren" som ungdjuren bott i för hon ville absolut inte bli ihopföst med de andra. Så kan det ju inte fortsätta så jag behöver råd och hjälp!!!

Ska jag lyfta in henne till de andra ikväll? Deras hus är ganska litet. Stort nog för fyra ankor som är sams men det finns inte mycket plats för henne att gå undan om de andra är på henne. Eller ska jag försöka fösa in alla i ungdjurens hage och stänga in dem där? Eller kanske t.o.m. i ungdjurens sovhus? Hjälp!!!

hajens

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 08 sep-12 kl 21:56 »
min erfarenhet av att hålla fjäderfä har visat att det är på tok för mycket oroerier om att hålla isär fåglar baserat på ålder hit och det. Jag gjorde också så, tuppen fick inte gå med kycklingarna. Ällingarna fick inte gå med vuxna ankor.

Men i naturen sköter sig flockar med djur rätt fint själv utan större problem, även när det vankas tillökning. Jag naturruvade i dagarna fram två fina kycklingar. Min höna har efter bara två dagar tagit ut dem på golvet där andra fjäderfä sover på nattan, och ibland springer in på dagen. Det är ingen som rör dem, varesig hönor, tuppar eller ankor. Jag tror att ett naturligt omständigheter även frammanar naturliga beteenden. Min höna är en kanonbra mor och det är ingen som vågar peta på hennes kycklingar, så jag tänker faktiskt låta dem vara kvar där dom är och hoppas att de kommer växa upp fint bland de andra fåglarna.

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #9 skrivet: 10 sep-12 kl 12:19 »
Tänkte bara ge lite feed back om hur det lyckats att få in min unghona i flocken. Sammanfattningsvis kan jag väl säga att hon nu är en fullvärdig medlem i gruppen. Så här gick det till:

Först försökte jag lita till att det skulle ordna sig av sig själv i två dagar men det resulterade bara i en ensam anka som sov själv i ungankornas hus och gick för sig själv under dagarna. Ett plus var, trots allt, att hon sökte sig till mig när jag var ute och äter numera ur min hand, vilket ingen av de andra ankorna gjort hittills.

Dag tre stängde vi in alla ankorna, dvs den vuxna draken med sina två honor + unghonan, i ungankornas hage och stängde in dem i deras sovhus på natten. Dagen efter fick de vara i hagen tillsammans men jag hade gjort en miss så draken och ungankan smet och gick tillsammans ute några timmar. När vi sedan släppte ut de andra två ankorna var allt klart. Nu har jag en ankgrupp som ser harmonisk ut.

Har ingen aning om hur det gått ifall vi låtit dem gå var för sig i flera dagar, om de såsmåningom gnosat ihop sig då också. Förmodligen.

TOR

• Dalarna
« Svar #10 skrivet: 20 okt-12 kl 00:41 »
Vad intressant med alla olika svar!
Vi har aldrig haft problem med introduktion med löpankorna, tillföra hona till befintlig grupp. Men när svenska Gula Ankan kom så ville inte draken veta av henne. Tror först han var osäker på om hon var en drake då hennes stjärt står ut/upp mer än på löpankorna och han jagade henne och nöp, ryckte i stjärten hennes. Han betedde sig som om det var en annan drake! Alla honorna accepterade henne direkt. Inne fick hon sova med ledarhonan bara för att med henne blev allt lugnast än med någon av de andra. Då gick allt bättre, sen tog det ca två veckor så både sov och simmade hon med resten och parades av draken. Hon var lite utanför ändå, kanske för att hon inte rör sig lika lätt på land som de och inte vill vandra iväg långt från dammen? Först till nyligen 2 månader efter första introduktionen märktes nästan inte någon skillnad alls, men det är först nu flera månader efter jag kan jag säga att hon är precis en av dem, utom att hon kanske inte alla gånger går med och äter längre bort från dammen, men följer oftast med resten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

555 gäster, 4 användare (1 dolda)
Galaxie, Fia06, torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser