Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sätta nu? (sensommar/höst)  (läst 4136 gånger)

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
Sätta nu? (sensommar/höst)
« skrivet: 11 aug-12 kl 20:46 »
Jag har precis sått lite plocksallad, dill, tatsoi och vinterportlak.
Inom kort (om ett par veckor, när jag fått upp ett par rader potatis) skall jag så morötter och lök för (förhoppningsvis) tidig skörd i vår.

Vad sätter du nu, för skörd i höst/vinter eller tidigt nästa år?

Paradisgården

• Västergötland
SV: Sätta nu? (sensommar/höst)
« Svar #1 skrivet: 11 aug-12 kl 21:00 »
Här vill jag gärna läsa mer :). Funderade just på att man borde kunna sätta lök på hösten - kan man det alltså? Och morötter också? Jag bor i zon 3.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #2 skrivet: 11 aug-12 kl 21:12 »
Jodå, det går fint. Men det kan bli lite ojämnt resultat. Jag är i zon 4.

Här är de sorterna av lök och morot jag kommer att så nu i höst:

http://www.impecta.se/sv/artiklar/vinterlok.html
http://www.impecta.se/sv/artiklar/morot-2.html

Funderar på att så en del purjo på friland nu. Har en del frö över. Kanske går?

N

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 11 aug-12 kl 21:57 »
Dette nyhedsbrev har mange gode råd. bla om hvad man kan sätte hvornår. http://www.havenyt.dk/2012/uge32/

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #4 skrivet: 11 aug-12 kl 22:22 »
Jag har sått ett land med alla möjliga gröna blad som kommer upp fint. Ska se hur länge jag kan hålla dem vid liv med fiberduk och kanske plast i höst/vinter. Så funderar jag på att så morötter, palsternackor och rotpersilja sent i höst för tidig skörd nästa år.

Man kan tydligen höstså bondbönor för övervintring, men jag misstänker att det funkar bättre i något mildare klimat. Nån som har provat?

Zon 4 här.

Curt Jonsson

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 12 aug-12 kl 11:03 »
Höstså morötter är en hit. Höstså bondbönor borde också fungera, det handlar väl bara om att så så sent att de inte får gro innan vintern. Har själv funderat på bondbönor,så jag hoppas det blir av i höst.

Elliid

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 12 aug-12 kl 11:40 »
Hej Anders(eller ni andra med erfarenhet),
Funderte på när exakt brukar du  så morötter ,palsternackor etc. ,början på oktober eller när?Hur mycket av fröene gror på våren efter din erfarenhet,dvs .sår du exempelvis morötterna tättare änn du ville gjort på våren?Hur många frö sår du per löpmeter?Når är dom skördklara da ungefär året efter?
Erfarenhet med att höstså betor?
Du pratar om at SÅ (kepa-)lök eller SÄTTA lök?
Mvh,
Elliid.

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #7 skrivet: 12 aug-12 kl 12:08 »
Jag sätter lökfrön till gul matlök. Tanken är att de gror och övervintrar. Sedan på våren blir det ungefär som med vanlig sättlök, men man vinner tid genom att löken redan har rötter och är etablerad.

Morötter jag sår i september/oktober kan jag börja skörda i slutet av april, men de är inte så stora då. Fast det beror mycket på väder också. Jag sår efter att jag tagit upp potatisen och gödslat upp landen. Det brukar bli just i slutet av september eller början av oktober.

Jag försöker så morötterna så glest att jag inte behöver gallra alls. Sår i dubbelrader på nygödslad jord i limpor (fräst ner gräsklipp och kompost) ca 10 cm mellan raderna. Ca 5-7 cm mellan fröna. För att det skall fungera måste man ha ganska ogräsfri jord att så i, annars tar ogräs lätt över. Det tar en massa tid att gallra, så jag försöker lägga den tiden på att så glest istället. Att gallra och röra runt bland morötterna verkar vara en inkörsport för morotsfluga också?

Man kan så in lite ringblommor mycket glest glest i rader med morötter och lök. De syns bra och klarar vintern fint. Eller rädisor som man skördar nu under hösten, fast jag har inga rädisefrön kvar. Men jag har gott om egna ringblommefrön.
« Senast ändrad: 12 aug-12 kl 12:14 av sɹǝpuɐ »

Curt Jonsson

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 13 aug-12 kl 00:28 »
Sår i slutet av oktober. Sprider ca  50 frön per meter på en 65mm. bred rad.

Elliid

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 15 aug-12 kl 19:45 »
Tack for svarene.
Men jag funderte väldigt på när jag läste att du Anders skördar dom morötterna redan slutet av april,hur får du det til,du menar väl ej att du odlar i växthus antar jag?När går tjälan utav marken där du bor om jag får fråga?
Får du aldrig problem med att fröene gror innför vinteren om du sår redan slutet av september,början oktober?
Elliid.

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #10 skrivet: 15 aug-12 kl 20:15 »
När jag skördar de första morötterna är det små ynkna stackare. Baby-morötter. Men de är goda! Senare i maj blir det lite bättre format på dem.

En del av morötterna gror nog innan vintern, men de övervintrar ok. Det syns knappt något av dem. Täcker med sista gräsklippet/löv. De får inte växa för mycket nästkommande år, innan jag skördar, för då går de i frö. Men de passar fint som baby-morötter innan det kommer annat.

Jag har en lös drivbänk som jag placerar ovanpå en del av raden. Det hjälper till bra på våren.
« Senast ändrad: 15 aug-12 kl 20:21 av sɹǝpuɐ »

Elliid

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 16 aug-12 kl 14:25 »
Ok.Tack .
Har du eller någon annan erfarenhet med att höstså betor,palsternackor eller persiljerötter eller höstsätta potatis ?

Dela detta:

* Inloggade just nu

557 gäster, 2 användare (1 dolda)
Daniel-S

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser