Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vaktlar i växthus??  (läst 5898 gånger)

Peggan

• Skåne
Vaktlar i växthus??
« skrivet: 11 aug-12 kl 19:32 »
Hej.. jag är ny här.
Har köpt en underbar flock på 13 st japanska jumbovaktlar.
Dom bor nu i mitt stora växthus på 60 kvm..
Mina funderingar är nu hur VARMT tål dom små liven eg att ha det?
Ska jag ställa ut vatten på flera ställen i växthuset eller räcker det att dom har sin mat och vatten på ett och samma ställe?
Är det viktigt att det alltid står där.. eller kan man flyttade det om det skulle behövas?
Idag.. deras första dag.. är dom väldigt stressade och far omkring när vi kommer in där..
Ska vi låta dom vara ensamma ett par dagar eller ska vi gå ut till dom så ofta vi kan så att dom vänjer sig vid att vi är där ute?
Jag odlar tomater chili och paprika där ute och jag har ju tänk att det ska gå att jag är där ute när jag plockar och sköter om i växthuset...

Peggan

• Skåne
SV: Vaktlar i växthus??
« Svar #1 skrivet: 11 aug-12 kl 20:23 »
Ingen som vet?

fishyerik

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 12 aug-12 kl 10:56 »
Personligen har jag alldeles för höga ambitioner vad gäller djurskötsel för en majoritet av vaktelfolket här, så du får väl vänta på vad de tycker, men personligen är jag lite avogt inställd till formuleringen hur varmt dom tål att ha det, överambitiös som jag är anser jag att frågeställningen borde vara hur varmt de kan trivas i, men det kanske var det du menade?

Sen är det ju så att golvet/marken ofta är betydligt svalare än lite längre upp. Har du en tank för temperering av vatten är det sannolikt alldeles tillräckligt svalt kring den, du får väl vara lite observant på deras beteende när det är extra varmt annars.

I början ska man vara extra försiktig med hur man beter sig i närheten av dom, 60kvm kan ju lite beroende på hur det är "inrett" erbjuda gott om utrymme att "förvildas" om man minimerar kontakten allt man kan, men det borde kunna undvikas om du/ni rör er lugnt, utan kraftiga ljud och kanske bjuder på lite godsaker när ni kommer.     

Personligen med mina löjliga ambitioner om att djuren man sköter ska ha det bra skulle jag nog sätta mig på behörigt avstånd från vaktlarna med något extra gott att utan stora rörelser kasta till dom, och naturligtvis med en stor portion tålamod. 

Att sätta sig ner och vänta tills de lugnar sig ger dig möjlighet att själv avgöra om de verkar ha det bra. Men om du anser som konsensus här att min ambitionsnivå att de ska ha det bra är löjlig och det räcker med att de överlever och lägger ägg, så uppnås det antagligen utan vidare åtgärder.   

Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Peggan

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 12 aug-12 kl 14:46 »
Tack så mycket för ditt svar..
Jag vill givetvis att mina små vänner ska trivas och må riktigt bra.
Är det ett dåligt alternativ med boendet i växthus.. flyttar jag dom till ett gammalt hönshus..
MEN.. jag fick för mig att dom skulle få ett mer naturligt liv i växthuset.. jämnfört med ett mörkt hönshus..
dels med ljuset.. och med alla småkryp som ju också finns där inne som spindlar, flugor, larver, myror.. fjärliar..
ja.. sånt som kommer in dit..
Att jag får ägg är ju bara en bonus..
Jag vill ju ha dom till lite sällaskap .. mysigt att titta på.. kanske gulla lite med ( om dom nu tycker om sånt)
Men först och främst ska dom ju må.. BÄST!!
Det är helt underbart att bara sitta där inne.. mumsa på en solvarm tomat..
och titta på hur dom här små vaktlarna går runt och pickar här och var.. burrar runt i jorden.. och springer längs murarna.. 

Växthuset har en putsad mur runt om som är ca 60 cm hög och längs med den erbjuds ju både skugga och lite svalare temeratur..
MEN det var just växthuset storek ( 20 m långt o 3 m brett) som gjorde mig lite fundersam på om hur till vida dom skulle förbli tama eller inte..
(dom var tama hos uppfödaren)
Men eftersom jag ju vistas där dagligen så borde dom ju vänja sig vid att vi är där inne..
Jag grunnade bara på om jag skulle vara där extra mycket nu i början.. så att dom vänjer sig vid mig så snabbt som möjligt
eller om dom mår bättre av att slippa mig.. som ju trots allt verkar vara en stressfaktor för dom..
eftersom dom ju flaxar runt när jag försiktigt närmar mig..
Dom är ju trots allt på ett nytt ställe....

sizz

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 12 aug-12 kl 15:01 »
Lite nyfken då jag själv har ett växhus som står och är lite sugen på vaktlar... Har du tänkt att ha dom där hela året? Håller du någon värme på vintern?

Pippilutt

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 12 aug-12 kl 15:02 »
Om du alltid pratar med dem när du är i växthuset kommer de säkert att snart komma springandes när du kommer. Börja prata med dem innan du går in. När de känner igen din röst blir de inte rädda.

I övrigt är det lugna rörelser som gäller och se upp (ner) för de är experter på att kuta in under fötterna på dig. 
Att arbeta är kul - det har jag sett själv

Peggan

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 12 aug-12 kl 16:05 »
Jag hade tänkt att de skullefå gå där även vintertid. Försöker just nu läsa mig till om de behöver nån tillskottsvärme eller inte. Fukt och drag har jag ju förstått att om inte tål på vintern men det lär det ju inte bli iväxthuset så för den skull verkar det kunna fungera...
.
Om jag vill bjuda om på något gott är jag är iväxthuset nu. Vad bjuder jag om då på?

Dela detta:

* Inloggade just nu

580 gäster, 2 användare
Vallheden, Tångräkan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser