Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Eferlysning ! ! !  (läst 1427 gånger)

Händig Man

• Gäst
Eferlysning ! ! !
« skrivet: 10 aug-12 kl 21:00 »
Kan någon/några vaktelägare lägga upp någon bra film, eller beskrivning på hur man på bästa sätt slaktar och tar ur en vaktel ?

Har letat och hittat diverse som tex denna
Slakta en vaktel/Slaughter A Quail

men tänkte att det finns säkert fler än ett sätt att göra på...

tinaw

• Gäst
SV: Eferlysning ! ! !
« Svar #1 skrivet: 11 aug-12 kl 20:52 »
Jag slaktar genom att bedöva och blöda ur. Enklaste sättet att ta ur tycker jag är det här:

Quail Cleaning Demonstration

Attes matte

• Jämtland
Sv: Eferlysning ! ! !
« Svar #2 skrivet: 11 aug-12 kl 22:22 »
Va fasen... Han klipper ur ryggraden!? Såg ju onekligen smidigt ut, men vet inte om jag skulle vilja att slaktkropparna såg ut sådär... Vill nog ha en hel fågel jag...

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 12 aug-12 kl 08:13 »
Det ser så jätteenkelt ut! Är det bara att slita upp skinnet för att flå dem?
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Händig Man

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 14 aug-12 kl 05:25 »
Tack för svaren, posta gärna fler videoklipp och tankar, så kan man ha detta som en hjälptråd, nu när man e stolt vaktelägare kan man ju inte få för mkt info och tips menar jag ;)

tinaw

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 14 aug-12 kl 13:36 »
Ja, det är bara att dra till, vaktelskinn sitter väldigt löst, särskilt på ungdjur som det ju ofta är man slaktar. Annars kan man ju sticka in en sax under skinnet och klippa ett snitt, om man tycker det är svårt.

Ryggradsgrejen går superfort, jag var skeptisk innan jag testade, men nu kan jag inte se nåt skäl att göra på nåt annat sätt. Tycker detta funkar perfekt!

Dela detta:

* Inloggade just nu

430 gäster, 3 användare (2 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser