Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp! Kyckling med fotfel  (läst 4679 gånger)

lottath

• Värmland
Hjälp! Kyckling med fotfel
« skrivet: 28 jul-12 kl 22:58 »
Kläckte fram 7 japaner som nu är en vecka gamla. De är pigga allihopa men minstingen som kläcktes sist går med ena foten böjd åt fel håll :( han verkar inte ha ont och det går att böja tillbaka tårna utan att han reagerar. Kan jag göra något åt detta? Och vad kan det bero på? Känns sm att man skulle vilja spjäla men det är ju inte så enkelt på den lilla foten

Gamina

SV: Hjälp! Kyckling med fotfel
« Svar #1 skrivet: 28 jul-12 kl 23:32 »
Spjäla är svårt för att inte säga hopplöst. Det är så litet så antingen drar man för hårt eller så kanar allt runt.
Jag har fixat ett sådant ben genom att stretcha den flera ggr/dag. Det är viktigt att den har ett ickehalkigt underlag också.
Kolla så att inte kycklingen har brutit något. Jag hade en som gjort det i år. Jag märkte det inte då det skedde precis efter kläckning utan trodde det var felställning i höften och benet läkte ihop åt fel håll. Fanns bara en sak att göra  :'(
Genbank för Gotlandshöns

Alba

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 28 jul-12 kl 23:58 »
Har endast tårna en felställning (alltså benet är rakt och inga frakturer) kan man prova att göra en "sko". Hitta ett lätt material som går att klippa i, t ex ett plastlock av lämplig tjocklek. Det ska vara styvt nog för att hålla tårna på plats, men inte vara för tungt eller så tjockt att du inte kan klippa i det.

Här är en länk som visar ungefär hur man gör:
http://www.duckrescuenetwork.org/DRNBoard/phpBB3/viewtopic.php?f=54&t=810
Du får bortse från att det är en gås på bilden  ;)

Jag brukar klippa till så att formen liknar foten, men göra den för stor. Målet är att klippa små skåror i plasten där klorna passar, så att de sitter så som de skulle göra när fågeln sätter ner foten på marken. När du är nöjd med storleken, dvs när alla tårna sitter som de ska på plastbiten, tejpar du fast tårna med små remsor kirurgtejp. Jag brukar tejpa plasten först också, så den blir lite vadderad, och inte så hal. Tejpa bara så hårt att tårna hålls på plats. Därefter lindar du vet-flex (självhäftande bandage, finns på apotekets djurhylla) runt foten. Kontrollera noga så att tårna sitter där de ska. Vet-flex är för brett för en liten fot, så du får klippa till lagom remsor. Avsluta med att fästa med lite kirurgtejp. Släpp iväg fågeln för att se om den kan gå med skon.

Det kommer så klart att kännas obehagligt, ungefär som att du fått på dig en 5 storlekar för stor slalompjäxa... men ge det lite tid. Har du fått till form, tyngd och storlek bra brukar den vänja sig inom en inte alltför lång tid (typ 20-30 min). Går det inte alls att gå, den bara ramlar eller vägrar röra sig, får man börja om och försöka lista ut vad som blev fel.

Foten måste kontrolleras MINST två ggr per dag. Titta på benet och tårna så det inte är svullet, att fågeln går ordentligt, att inte någon bajs-koka samlats under skon osv. Efter 2-3 dagar skulle jag ta av skon och se om någon förbättring inträffat. Om inte testa i några dagar till. Förutsatt att fågeln kan gå någotsånär normalt med skon på, äter som den ska och inte behöver stödjas på något annat sätt.

Hittade en till länk med bild (attans att jag inte har några egna bilder):
http://www.the-chicken-chick.com/2012/02/spraddle-leg-in-baby-chicks-what-is-it.html
(scrolla ner till näst sista bilden) Bilden visar en mycket enkel sko. Det är möjligt att det räcker till en liten kyckling.

Det är trixigt när de är små, och tårna är så mjuka, men det är väl värt att testa!

Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #3 skrivet: 29 jul-12 kl 00:04 »
Jag hade också en vaktelkyckling med felböjd fot. Den rätade dock ut sig efter nån dag. Så det kan bli bättre av sig själv också.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

tinaw

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 29 jul-12 kl 00:28 »
Jag brukar använda ett halvt plåster. Sätt foten riktigt på den klistriga delen och vik tygdelen över foten och klistret. Sitter på ett till två dygn och brukar få tårna att räta ut sig jättebra. Dessutom skonsamt mot skinnet och lätt att få av och på.

lottath

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 29 jul-12 kl 10:11 »
Tack för tipsen, bra med detta forum att man kan få hjälp :-) Ska försöka och hoppas på det bästa, vill inte behöva ta bort hen, så jag hoppas det funkar.

lottath

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 08 aug-12 kl 17:32 »
Tack för tipsen igen, foten blev bra!

Alba

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 08 aug-12 kl 22:30 »
Hurra!  ;D
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Dela detta:

* Inloggade just nu

392 gäster, 3 användare (1 dolda)
simon.arvestrand, kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser