Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värpuppehåll eller slut för säsongen?  (läst 2587 gånger)

Kanin-Eva

• Dalarna
Värpuppehåll eller slut för säsongen?
« skrivet: 25 jul-12 kl 09:55 »
Jag har två pekingtjejer som värp varsitt ägg varje dag sedan början av mars. Men nu blir det bara ett ägg sedan ca en vecka. Vad tror ni, har den enda ankan värpt färdigt för säsongen eller kommer hon igång igen? De har värpt så pliktroget så det har verkligen gjort sig förtjänta av lite vila. Jag är bara nyfiken.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

GöranC

• Södermanland
SV: Värpuppehåll eller slut för säsongen?
« Svar #1 skrivet: 25 jul-12 kl 12:08 »
Har noterat samma sak med våra Roenankor.
Helt plötsligt så la de av att värpa.
Det är kanske är så att det är slut på säsongen och då är det väl bara att vänta på våren och äggen.

Precis när de började avta med värpningen så la sig en anka att ruva trots att hon inte ens hade ett ägg under sig!
Jag lade dit ett från någon av de andra ankorna och nu ligger hon troget och ruvar "sitt" ägg.
Vi får väl se om det blir något  :)

Squig

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 25 jul-12 kl 22:09 »
Ruggning? Då värper de inte eller sparsamt. Normalt brukar de ju ruva nu och då värper de ju inte heller. Har du tur så kör de igång igen en vända innan de slutar inför vintern.
Ägare till bohuslän-dals svarthöna och svensk gul anka i genbank.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 27 jul-12 kl 15:31 »
Pekingankor ska ju inte ruva., så det borde inte vara problemet. Vad får de för foder? Kan de ha brist på vatten nu i värmen?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 27 jul-12 kl 15:48 »
Vad får de för foder? Kan de ha brist på vatten nu i värmen?

Här har vi inte haft så mycket värme :( så det är nog inte där skon klämmer. Och vatten har de i övermått, både sådant som kommit uppifrån och i sina bassänger. De får helt spannmål, havre, vete och korn. Och så allt de hittar på egen hand. De går fritt på gården (och hos grannarna).

Vet inte om de ruggar, tror inte det. Jag har ett gäng ungdjur som ruggar så när jag släpper ut dem på morgonen ser det ut som de haft kuddkrig under natten. Någon av storankorna kan ju rugga utan att spåren efter fjädrarna syns i det allmänna dunkaoset.

Nu har de dock skojat till det ordentligt för en av tjejerna har börjat värpa lite här och där. Vi har alltså fått två ägg (från två ankor) igen de senaste dagarna med det andra ägget har legat i badbassängen, mitt ute på gräset och under ankhuset. Som om den ena fått ägginkontinens ;D. Innan de börjat strula så här har det varje morgon legat två ägg i det fina bo de gjort i sitt hus.

Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 27 jul-12 kl 15:54 »
När de värper för fullt, så är spannmål inte tillräckligt, det fattas viktiga aminosyror. Värpfoder, eller eget proteinfoder, typ ärtor, linfrö, hampafrö osv.

Får de för lite av de essentiella aminosyrorna, så kommer de att göra värpuppehåll, eller tom sluta värpa för säsongen.

Att de dräller äggen omkring sig är ganska typiskt för pekingankor, eftersom de inte är ruvvilliga, så är de inte så intresserade av sina ägg. Ibland är de duktiga och värper i sitt rede, ibland bajsar de ut äggen precis där de brukar stå. Ibland gömmer de äggen också, kan vara ganska kluriga.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 27 jul-12 kl 18:23 »
Då blir det till att ge de små damerna värpfoder. Pekingankor värper ju ganska mycket så det låter troligt att de behöver mer protein.

Dela detta:

* Inloggade just nu

603 gäster, 4 användare (1 dolda)
javill, Nataks, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser