Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan hönan själv?  (läst 2570 gånger)

Hoppsan

• Södermanland
Kan hönan själv?
« skrivet: 24 jul-12 kl 19:43 »
Varför ska man plocka bort äggen som hönan lägger om man vill ha kycklingar? Klarar inte hönan av sin ägghantering själv?

videvi

• Tillvaron blir så mycket bättre med choklad.
    • Västergötland
SV: Kan hönan själv?
« Svar #1 skrivet: 24 jul-12 kl 20:42 »
Jo, det gör hon om hon är en ruvvillig sort. Och om hon tycker det är dags. Dom lägger ju många ägg tex på våren, innan dom bestämmer sig för att ruva.
Om hon inte är ruvvillig så lär hon väl bara fortsätta värpa ägg och inte lägga sig att ruva.

Man plockar bort och sparar dom nyaste hela tiden, tills man ser att hon vill ruva och ligger kvar. Då ger man dom till henne igen. Man kan lägga golfbollar i redet så länge för att locka henne.
Höns, kaniner, katter, hundar, ankor, hästar, får. Det är lustigt hur lätt och fort man samlar på sig.

Hoppsan

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 24 jul-12 kl 21:52 »
Hon la ett ägg i förrgår och två i går, inget idag. Kan jag plocka bort dom nu?
Fick hönan i Lördags, hon hade då gått med tupp. Så jag tänkte passa på då hon kanske fortfarande är befruktad.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #3 skrivet: 24 jul-12 kl 22:15 »
jag hade låtit äggen ligga kvar 10-12 dagar. Bara "datumstämplat" med blyertspenna och lagt tillbaka, så jag vet sen vilka som bör plockas bort.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
« Svar #4 skrivet: 24 jul-12 kl 22:18 »
En stor fördel med att plocka bort äggen varje dag och sedan lägga dit dem när man har en tydligt ruvvillig höna är att då börjar alla äggen att ruvas samtidigt och komemr då också att kläckas ungefär samtidigt. Tyvärr finner jag det inte alltför troligt att din höna kommer att lägga sig att ruva det första hon gör på ett nytt ställe. Jag lägger ägg av plast i redet för att locka fram ruvlustan och sedan när en höna har legat bra på dem i ett par dagar så får hon riktiga ägg.
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

lena70

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 25 jul-12 kl 11:42 »
Håller med, det är en klar fördel, om alla ägg kläcks samtidigt, för annars lär hönan strunta i resten av äggen, om inte alla har kläcks inom 2 dygn..Efter 2 dygn vill hon ta med sig sina kycklingar ut och leta mat..Och de ägg som är kvar, okläckta, lär hönan tro blir inget av..( även fast det inte alls är så..)
Fördelen med en kläckmaskin ( större med fläkt och allt) är att man kan plocka in nya ägg, när man har tillgång..Bara man håller reda på, NÄR man lade in äggen/ägget och när det ska till kläckback och när det är dags för kläck..Och en kläckmaskin är ALLTID redo att ruva!!! ;D

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #6 skrivet: 25 jul-12 kl 12:15 »
Visst är golfbollar, plastägg etc (om man har) en bättre lösning med det beror på hönan också. Gullhöna här brukar sortera rätt bra. Pötar ut de flesta ägg som inte är OK den sista veckan innan kläck.

Hoppsan

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 25 jul-12 kl 14:14 »
Jag gick ut i morse och plockade bort äggen. Det blev ett herrans oväsen. Jag tänkte..hjälp hon saknar dom. Så jag gick tillbaka med äggen igen. Då blev det etter värre. En annan höna hade lagt sig i samma rede. Som en orolig hönsmamma gick jag själv omkring och undrade. Hur gör jag nu?
När hönorna bråkat klart verkar det som om två hönor vill nyttja samma rede. Troligtvis har båda hönorna ägg i redet. Min nästa plan är att flytta ett av äggen till redet brevid. Tror ni att det kommer att funka eller är jag helt lost?
Kanske är det enklast att äta upp dom, äggen alltså.
Snacka om nybörjare!

videvi

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 25 jul-12 kl 16:01 »
 ;D
Men alla har vi ju varit nybörjare på höns!!!

Jag skulle nog göra såhär....
Ta bort äggen för båda hönorna.
Och ja, de tycker du är en ond människa som tar deras ägg och kommer berätta det för dig.
Datummärk äggen och spara dom.
När du fått ihop tio ägg (är nog lagom till en höna) så tar du bort det äldsta när du sparar undan ett nytt. Ät upp det äldsta! :D
Om du har några fuskägg så kan du ge hönorna det att ligga på istället för äggen du sparar undan.
Men mina hönor ligger kvar även fast jag tagit bort alla ägg under om dom, om dom är på ruvhumör.
När du märker att nån av hönorna ligger kvar hela natten och hela dagen och bara kommer fram en liten stund för att äta...då är det dags!!!!
Flytta henne så de andra inte kan lägga nya ägg hos henne (jag brukar ge henne en egen bur med mat och vatten i så hon får ligga ifred) och ge henne dina tio färskaste sparade ägg. Jag lägger dom bara framför henne så pillrar hon nöjt in dom under sig.
Sen är det bara att vänta tre veckor!!!

Ja som sagt, detta är hur jag gör.

Annars kan man göra en snabbvariant... man hittar en höna i ladan med tio ägg under sig. Bär in denna mycket upprörda dam och hennes ägg till en bur. Väntar tre dagar och ut ploppar kycklingarna.  ;D
Så jodå, visst kan dom rara damerna.
(Och detta var hennes andra kull denna sommar.)
Höns, kaniner, katter, hundar, ankor, hästar, får. Det är lustigt hur lätt och fort man samlar på sig.

Hoppsan

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 25 jul-12 kl 22:12 »
OK. Jag får väl stålsätta mig se hur det går.

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
« Svar #10 skrivet: 25 jul-12 kl 22:54 »
Om man sparar ägg för ruvning så ska dessa förvaras svalt (en del säger att kylskåp är för kallt men jag har dem där med gott resultat) och vändas morgon och kväll.
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Hoppsan

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 26 jul-12 kl 12:04 »
Jag tog in alla äggen. Satte snabbt på stekpannan och åt upp två direkt. Vilka himmelsk goda ägg  :) Men nu undrar jag. Det blev ett herrans liv. Jag stängde luckan med hopp om att dom lugnar ner sig. Jag bor i tätbebyggt område med grannar bakom häcken. Kommer hönorna att skälla på mig varje dag när jag tar äggen eller vänjer dom sig med att äggen inte ligger kvar.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #12 skrivet: 26 jul-12 kl 18:18 »
Här vänjer jag t. o. m. hönorna vid att jag ska kolla äggen de ligger på. De vänjer sig vid det mesta.

videvi

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 27 jul-12 kl 07:50 »
Mina klagar inte om de har lagt sitt ägg och gått därifrån.
Men då har de först ljudligt kacklat ut vad de precis har presterat.

Om det är en höna som börjat surna och som vill ligga kvar på äggen lite så skorrar hon missnöjt när jag flyttar henne.
Men dina hönor kanske är mer pratsamma och högljudda än mina?

Dela detta:

* Inloggade just nu

554 gäster, 3 användare
långfot, Nannanas, Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser