Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inavel  (läst 3979 gånger)

Nietzkan

• Västmanland
Inavel
« skrivet: 24 jul-12 kl 18:59 »
Jag har som sagt lånat två vaktelhonor och har diskuterat inavel med ägaren. Hon fick leverarat ett antal kycklingar och det var flera som var lite "defekta" och som inte klarade sig.
Är det vanligt eller beror det på inavel? Ska man se till att byta ut tuppen/tupparna med jämna mellanrum? Och kanske skaffa dem från olika uppfödare?

Maria

Skogsnatt

• Gäst
SV: Inavel
« Svar #1 skrivet: 24 jul-12 kl 20:25 »
Utan att ha studerat just detta fallet, så skulle jag tippa på att defekterna beror på en kläckare, som inte fungerar perfekt.
Är något fel under kläckningen, så blir det konstiga ben och annat i den stilen. Jag tror dock mindre på  inavel.

tinaw

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 24 jul-12 kl 22:17 »
Håller med skogsnatt.

lena70

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 25 jul-12 kl 11:24 »
Funderar kring detta med inavel..Det sitter djupt rotat i mig, att bara använda mig av djur som inte är släkt med varandra ( ursäkta trådkapningen Nietzkan!!) Vi , jag och min man,kan åka land och rike runt, för att hitta tjurar och baggar, gjort lika dant med mina tuppar..De bytts ut med jämna mellanrum, köper in ifrån olika uppfödare och jag parar bara tuppar med höns, där det inte finns  släktskap. Fast å andra sidan, är ju alla på nått sätt ÄNDÅ släkt med varandra..Vad gäller människor med..Men ni förstår nog vad jag menar..Det är lätt att ochså blanda ihop djur med människor..Inavel, syskon med syskon eller föräldrar med sina barn..Det känns bara så FEL..Vad gäller vaktlar (höns med) är det okej? Jag har läst i flera trådar, att just fåglar är rätt okänsliga för just inavel..Är det så?.Hur gör ni?.
Jag har ett japanskt vaktelpar..Jag har kläckt fram 8 små bebisar efter dom..Törs jag sätta ihop honorna med föräldrarna?.Eller ska jag försöka hitta honor som INTE är släkt med mina?.Jag vill ju ha fler bebisar efter dom..

tinaw

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 25 jul-12 kl 14:57 »
Fåglar är rätt okänsliga för inavel. Det naturliga för en hönsflock är att unghönorna stannar kvar (och nån/några av ungtupparna) tupparna, medan övriga tuppar söker sig iväg. Så att skaffa nya tuppar är bra, men inte helt nödvändigt, och att para mot föräldrar är ok utan att det ger några inavelsproblem.

lena70

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 25 jul-12 kl 18:59 »
Fåglar är rätt okänsliga för inavel. Det naturliga för en hönsflock är att unghönorna stannar kvar (och nån/några av ungtupparna) tupparna, medan övriga tuppar söker sig iväg. Så att skaffa nya tuppar är bra, men inte helt nödvändigt, och att para mot föräldrar är ok utan att det ger några inavelsproblem.
Tusen tack Tina för ditt svar!!!

Nietzkan

• Västmanland
« Svar #6 skrivet: 27 jul-12 kl 09:16 »
Tack alla för intressanta svar.

Maria

Jannetessan

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 14 sep-12 kl 22:51 »
En fråga bara...
Hur långt kan man "gå" innan det blir lite varmt på inavel frågan..?
Jag har min tupp kvar och hans barn, barn-barn...men vågar man låta en generation till vara med eller byta tuppen..?
Samt gäller det samma "regler" för alla höns/ank fåglar ?

Dela detta:

* Inloggade just nu

400 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser