Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rastgård för ankor  (läst 4741 gånger)

sarmob

• Höns och ankor i Göteborg
    • Västergötland
Rastgård för ankor
« skrivet: 21 jul-12 kl 00:43 »
Vi har precis fått reda på att vi får ha <10 höns elller ankor i en vanlig villaträdgård här i Göteborg utan något särskilt tillstånd. Vi har nu bestämt oss för att kläcka några ankägg och skaffa oss våra första fjäderfän  :) Nu snickarar vi som bäst på hus och rastgård. Vi har sett hur grannarna håller vilda fåglar borta från jordgubbslandet med hjälp av nät över någon bågkonstruktion som dom lätt kan lyfta undan. Skulle man kunna bygga något liknande med hjälp av VP-rör och lämpligt nät/galler för att hålla fåglar instängda i en flyttbar rastgård? Är det någon som har någon idé om vad man kan använda för nät. Är ankor benägna att tugga sönder saker. Hur kraftigt nät behövs? Kan man ha nät under bågkonstruktionen också så att inte räven gräver sig in (har sett den några gånger stryka förbi här)?
Det kan kackla och kvacka i Hisings Backa

Squig

• Västergötland
SV: Rastgård för ankor
« Svar #1 skrivet: 21 jul-12 kl 07:28 »
Är det plastnät så kommer räven troligtvis ta sig in ändå. För att vara rovdjursskyddat bör det vara av tex fyrkantsnät i metall och även nergrävt en bit i marken för att hindra att rovdjur gräver sig in.
Är det ankor ni funderar på så bör de ha stort utrymme och alltid tillgång till badvatten. Just med tanke på detta tycker jag väl personligen att ankor är sådär att skaffa om ni bor på en mindre tomt (du skrev inget om hur stor den är eller hur stor du tänkt dig hagen).

Det man bör veta är att ankor bökar ner näbben i jorden och letar efter insekter vilket lämnar en hålig och lerig gräsmatta om de inte har större ytor att röra sig på. Sen bajar de ju en hej del också...  ;)
« Senast ändrad: 21 jul-12 kl 08:48 av Squig »
Ägare till bohuslän-dals svarthöna och svensk gul anka i genbank.

sarmob

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 21 jul-12 kl 09:00 »
Vi har 1000 m2 tomt och två sidor utan grannar. Åt ena hållet lite skog med damm/ våtmark beroende på årstid.  Vi hade tänkt oss fyra ankor (Welsh Harlekin, för ägg och sällskap, men vill inte göra beteshage av hela tomten. Skogen kan man kanske valla ut dem till ibland under uppsikt. Från detta forum har vi förstått att vatten enklast ordnas genom att man har en stor tank/balja i rastgården som man lätt gan tömma och göra ren.

Tar sig räven igenom vanligt sexkantshönsnät? Måsre man verkligen gräva ner det. Kan inte ankorna beta genom maskorna. Vi skulle gärna vilja kunna flutta runt rastgården i trädgården. Det blir ingen stor beteshage för våra ankor. Kanske bara 2*8 m eller något sådant. Men de får det ju ändå mycket bättre än de som ligger i frysdisken.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 21 jul-12 kl 09:06 »
Googla runt på hönstraktor, så får du idéer på hur man kan bygga flyttbart.

Maskor i bottnen är värdelöst till ankor, de skitar ner, så att nätet inte går att rengöra.

Räven gräver sällan på dagen, så om man bara har en bra inhägnad, som sluter tätt mot marken, så ska man vara ganska trygg för räven dagtid. Nattetid bör ankorna vara instängda i ett rovdjurssäkert hus.

Ett alternativ är elnät, ett som är avsett för höns, och som har små maskor. De kan man lätt flytta runt, och har man ett hus på hjul inne i inhägnaden, så kan det bli väldigt bra för ankor.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

sarmob

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 21 jul-12 kl 09:24 »
Jag kanske ska tillägga att vi har mycket rovfågel också. Jag har sett dem fånga en skata mitt på ljusan dag. Ibland är det svårt att tro att man bor mitt i en storstad.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 21 jul-12 kl 09:50 »
Då kanske en form av hönstraktor är bäst för dig. Tyvärr måste man göra dem ganska små om de ska vara lätta att flytta, men hellre lite mindre, som man flyttar ofta, än större, som blir helt sönderbetade för att de är för besvärliga att flytta.

Man ser inte hönstraktorn så tydligt på bilden, avsikten var att visa fåglarna. Ska se om jag hinner ta nya bilder som visar själva hönstraktorn bättre. Jag har en myskanka med sina 16 ällingar i en likadan hönstraktor, men när de är så många får man flytta den dagligen.

Jag har både rovfåglar och räv, och ingen har hittills tagit några djur som är i en sådan hönstraktor.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

sarmob

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 21 jul-12 kl 11:00 »
Tack för bra svar!
Det var något sådant jag hade tänkt mig.

http://www.alternativ.nu/index.php?action=dlattach;topic=131638.0;attach=84739;image

Hade ingen aning om att det kallades hönstrakton.
Vi har läst att det är smidigast att utfodra utomhus eftersom ankorna slabbar så. Då måste de väl ha tillgång till rastgården även när man inte har uppsikt över den. På vintern är ju natten ganska lång. Kan man ha en hönstraktor öppen för ankorna dygnet runt om man bygger den som på bilden? Man kan kanske ha lite nät på utsidan av buren som ligger längs med marken så att rovdjur i inte kan gräva sig in.
« Senast ändrad: 21 jul-12 kl 11:11 av sarmob »

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 21 jul-12 kl 14:24 »
Nej, jag stänger dörren till huset på natten, alltid. Räv, grävling, medlemmar av vesslefamiljen är alla hot i en sådan bur, där risken minskar om de är instängda i huset på natten.

Mina ankor får bara vatten ute, men när de sover dricker de inte, så det är inget problem att de är instängda då.

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #8 skrivet: 21 jul-12 kl 22:48 »
http://www.allox.se/links/natprodukter/radjursnat.htm

Ett bra nät som är flexibelt och starkt. Tvivlar på att diverse rovdjur tar sig igenom detta om det är ordentligt uppsträckt.

Intressant att ni fått "tillstånd" (?) att ha fjäderfä i Göteborg då det mig veterligen inte är tillåtet i tätort eller stadsplanerat område inom Göteborgs stad. Men bor ni lite lantligt är det nog inga problem och sen finns det vissa godkända undantag som jag känner till...

Lycka till med era ankor!  :)

Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #9 skrivet: 21 jul-12 kl 23:00 »
Alloxnätet är bra, men man ska inte räkna med att det håller mot räv, grävling, hund osv. Men är djuren instängda rovdjurssäkert på natten så kan det vara rimligt säkert med alloxnät på dagen. Jag vet de som hade stora problem med att harar tog sig igenom alloxnät och in i odlingar, och tar sig en hare igenom, så gör räv och grävling det också.

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #10 skrivet: 21 jul-12 kl 23:05 »
Alloxnätet är bra, men man ska inte räkna med att det håller mot räv, grävling, hund osv. Men är djuren instängda rovdjurssäkert på natten så kan det vara rimligt säkert med alloxnät på dagen. Jag vet de som hade stora problem med att harar tog sig igenom alloxnät och in i odlingar, och tar sig en hare igenom, så gör räv och grävling det också.

Intressant då inget, ja absolut inget, än så länge tagit sig igenom detta nät som jag använder frekvent hos mig. Vilka fall känner du till av räv, grävling m.fl. som alls tagit igenom sig detta?

Sen finns det olika typer av "allox" nät bl.a. kraftigare "viltnät" som jag upplever vara sämre än "rådjursnäten" då de är styvare och därmed bör vara mer "tuggbara".

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #11 skrivet: 21 jul-12 kl 23:12 »
Jag känner till en stor visningsträdgård som använder näten, vågar inte säga vilken variant det är, och där har diverse djur tagit sig igenom. Jag känner till fall där hundar tagit sig igenom näten.

Har man hyfsat lågt rovdjurstryck, så kan de nog fungera, men mot grävande rovdjur, som såväl räv och framför allt grävling är, och mot de som är duktiga på att bita sönder hinder, som räv och djur i vesslefamiljen, så tycker jag inte att näten är säkra nog.

Jag kommer troligen att använda alloxnät själv, men då till hundarna, och med ca 1 m högt metallnät underst. Min ena hund hoppar minst 1,5 så ett högt nät är av nöden. Men jag är säker på att de kan gnaga sig igenom nätet om de får tid på sig. Mina hundar gräver inte, men annars är det ju lika enkelt att gräva sig under ett alloxnät som vilket annat nät som helst.

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #12 skrivet: 21 jul-12 kl 23:22 »
Tack för info ieenilorac  :)

Att en hund m.fl. skulle ta sig igenom nätet har jag svårt att tro på men nätet är ju mjukt och är  enkelt att ta sig under om det inte är styvt uppspänt och säkrat längst nertill. Skulle inte förvåna mig om detta har varit fallet med kaninerna som du nämner. Men sträcker man upp detta sega och starka nät ordentligt och gräver ner det(yepp det fungerar också!), spänner fast det mot en spänd vajer på marknivå, lägger stenar, reglar, plankor på en vikt nätkant i botten borde det vara hyfsat säkert. Har fortsatt svårt att förstå hur "något" djur skulle ta sig igenom detta nät men gillar att bli överbevisad och övertygad om så är fallet. Man lär ju sig onekligen något nytt varje dag  ;)

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #13 skrivet: 21 jul-12 kl 23:25 »
Med att ta sig igenom menar jag alltså att de gnagt sönder maskorna så att det blivit ett hål som de kan gå igenom.

Givetvis kan de inte ta sig igenom maskorna, om de är hela.

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #14 skrivet: 21 jul-12 kl 23:28 »
Well, jobbiga kaniner med gott om tid som gnager sig igenom, det köper jag.  ;)

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
« Svar #15 skrivet: 21 jul-12 kl 23:46 »
Alloxnätet är jättebra men jag skulle definitivt komplettera med eltråd. Mina ankor togs alla 5 av räven när elen inte fungerade pga snömängden - nu vet jag att man måste skotta runt hägnen

sarmob

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 22 jul-12 kl 21:55 »
http://www.allox.se/links/natprodukter/radjursnat.htm

Intressant att ni fått "tillstånd" (?) att ha fjäderfä i Göteborg då det mig veterligen inte är tillåtet i tätort eller stadsplanerat område inom Göteborgs stad. Men bor ni lite lantligt är det nog inga problem och sen finns det vissa godkända undantag som jag känner till...

Lycka till med era ankor!  :)

Jag ställde frågan vad man ska göra för att få ha hönor i Göteborg. Vi bor i ett litet villaområde i Hisings Backa med fullt av miljonprogramshus runt omkring. Jag fick följande svar:

"Hej Sara
Några enstaka hönor och anka är ok. Blir det 10 eller fler måste du söka tillstånd.
Det finns en särskild blankett på stadens web-plats " tillstånd att hålla djur "
Tänk på att miljöbalken alltid gäller så om grannar klagar på lukt eller ljud så kan det ändå bli ett ärende för miljöförvaltningen, oavsett antal.
Ett sätt att förebygga detta är att tala med grannarna före. Är dom positiva så underlättar det.
Har du några frågor ytterligare så är du välkommen att höra av dig
Mvh
Björn Närlundh"

Jättekul tycker vi eftersom vi har pälsdjursallergiker i familjen till vår stora sorg. Vi se otroligt mycket fram emot våra husdjur och snickrar för fullt på vår "hönstraktor.

Tack för tipsen alla!

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #17 skrivet: 23 jul-12 kl 11:52 »
Såg nu att det var i våras Göteborgs stad ändrade reglerna för djurhållning då de tidigare bedömdes vara onödiga och omoderna. Jättekul för alla dem som vill hålla fjäderfän i Göteborg!  :)

http://www5.goteborg.se/prod/Intraservice/Namndhandlingar/SamrumPortal.nsf/BF4506DB78359392C12579BB0033C951/$File/15_TU_Miljo_20120314_TG.pdf?OpenElement

Edit: Dock verkar det som förslaget fortfarande inte är beslutat i KF men med tanke på de besked du fått är det troligt att förslaget går igenom som ren formalia. Hoppas det blir så och att fler kommuner följer med på samma linje.
« Senast ändrad: 23 jul-12 kl 12:17 av Schaman »

Dela detta:

* Inloggade just nu

438 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser