Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  missbildat foster, eller VAD ÄR DETTA?  (läst 2379 gånger)

malinsandberg

• Skåne
missbildat foster, eller VAD ÄR DETTA?
« skrivet: 16 jul-12 kl 21:02 »
Hittade i redet idag denna klump som jag tycker ser ut som ett missbildat kycklingfoster. Mina sex hönor har ingen och har aldrig haft någon tupp, så äggen borde inte kunna bli befruktade. Dessutom är det ju inget ägg. Skal fanns inte heller, och ingen höna har ruvat, utan jag har tagit in äggen varje dag.
Klumpen verkade nyvärpt  och var fuktig när jag hittade den. Under dagen torkade den lite. Som ni ser skar jag så småningom sönder den för att se hur den såg ut inuti. Konsistensen var som lättstekt lever...
Den ligger på en wettexduk så länge den är oskuren, så ni får en uppfattning om storleken. Ca 4x3 cm var den.
Har någon sett något liknande förut, och vad kan det vara?
Här är en länk till ett galleri med bilderna: http://imgur.com/a/Faaoh#0
malinsandberg

malinsandberg

• Skåne
SV: missbildat foster, eller VAD ÄR DETTA?
« Svar #1 skrivet: 16 jul-12 kl 21:36 »
Ok, var tror du jag kan hitta bilderna?
malinsandberg

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #2 skrivet: 16 jul-12 kl 21:47 »
Det ser ut som om de är inne på samma linje som jag kan tänka mig. Det ser ut som flera foliclar som släppt men som inte utvecklats till fulla ägg så att säga och som sedan klumpats ihop. Om man ser på de olika gulorna, foliclarna är de mer eller mindre ruttna som om de legat kvar olika länge. Hur gammal är hönorna?

Sirpa

• -
« Svar #3 skrivet: 16 jul-12 kl 22:04 »
Det finns en annan tråd om samma sak kan det här vara rätt
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=52386.0
« Senast ändrad: 16 jul-12 kl 22:18 av Sirpa »
Höns och Liljor i min trädgård.

malinsandberg

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 17 jul-12 kl 10:33 »
Det där med en klump av ofärdiga ägg låter rimligt tycker jag. Alla hönor utom en är mellan ett och tre år gamla och värper fina goda ägg. Den sjätte är en brun lohman som jag "övertog" från ett hönseri för tre år sedan. Hon har slutat värpa och jag har ingen aning om hur gammal hon är. Troligen är det hon som har levererat denna märkliga sak. Ibland lägger hon sig i redet, men det var flera månader sedan jag fick ägg från henne.
malinsandberg

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 17 jul-12 kl 13:35 »
"Köttbitar" i ägg har vi skrivit om förut på forumet

Det är bitar av hönans follikel som hamnat i ägget:
1. Detta kan vara det som är kvar av vissa vävnader som har stötts bort, under eller strax efter att gulan släpptes i äggledaren.  "köttbiten" är en del av follikeln som en gång höll äggulan. Ibland ramlar en bit av.

2. En annan orsak är att en follikel som inte längre är funktionell, bryts ner och "faller av" från äggstockarna.

Vanligheten varierar beroende på om hönan har arvsanlagen, ökar med åldern och är vanligast bland brunvärpare.

Malin! Alternativ 2. stämmer ju riktigt bra in på din gamla lohman höna:
Den sjätte är en brun lohman som jag "övertog" från ett hönseri för tre år sedan. Hon har slutat värpa och jag har ingen aning om hur gammal hon är. Troligen är det hon som har levererat denna märkliga sak. Ibland lägger hon sig i redet, men det var flera månader sedan jag fick ägg från henne.
« Senast ändrad: 17 jul-12 kl 13:47 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

malinsandberg

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 17 jul-12 kl 22:10 »
Tack för ytterligare ett svar som verkar ännu mera troligt. Vet någon hur vanligt det är att en follikel lossnar och kommer ut såhär?
malinsandberg

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #7 skrivet: 18 jul-12 kl 09:49 »
Jag har haft höns i ca 15 år. Under stora delar av den tiden ca 40-50 hönor och under de sista åren ca 100 hönor. Jag har sett detta 1 gång. Det innebär ju inte att det inte har hänt fler gånger men då har hönsen ätit upp det innan man har hunnit se det.

Så vanligt skulle jag inte säga att det är  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

henrietta70

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 18 jul-12 kl 23:38 »

Dela detta:

* Inloggade just nu

620 gäster, 1 användare
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser