Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Parasiter på bete  (läst 3318 gånger)

AnnaPåsen

• Blekinge
Parasiter på bete
« skrivet: 16 jul-12 kl 20:19 »
Hur ska vi göra för att minimera probelm med parasiter på betena?? Vi har tre beten, två av dem mer som skogsbeten. Alla behövs för att våra tio tackor + lamm och bagge ska ha bete hela säsongen. Varje år brukar en del eller alla lamm bli lösa i magen av parasitangrepp. Jag har läst mig till att man helst ska låta ett bete ligga i träda ett år för att bryta parasiternas cykel - men hur funkar det i verkligheten? Då måste man ju ha tillgång till MYCKET bete. På ett av betena går en liten flock kvigor en period när fåren inte är där, och att skifta djurslag ska ju också göra så parasitangreppen minskar. Detta gäller ändå bara ett av tre som sagt. Är det någon annan som har haft problem och hittat en lösning?

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Parasiter på bete
« Svar #1 skrivet: 16 jul-12 kl 20:32 »
försök dela mark med en hästägare och låt djuren beta varnat år/djurslag
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

zeina66

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 17 jul-12 kl 07:33 »
Hej
Den hagen som kvigorna betar,låt den stå efter att de varit där. Den hagen kan du då använda som "välkomsthage" till tackor med lamm de 3 första betesveckorna nästa år 3 veckor. Därefter kan du flytta runt fåren i de andra hagarna. De hagar som lätt blir övervuxna använder du först efter välkomsthagen och skogsbetena senare...

Om du har lammning inne, ta träckprov på tackorna innan betesläpp,invänta svar för att se vilken typ av avmaskning som behövs. Släpp dom sedan i välkomsthagen. Ifall nylammade tackor har tillgång till rastfålla som använts före lammning - den är en "diaree-risk", i den finns mkt skit som inte lammen tål,försök göra en ny fålla som inte är används säsongen före.

Beteshygien är en hel vetenskap,jag är ingen expert men försöker tillämpa A-B-C-D metoden... Du kan läsa om den i boken "Får" av Erik Sjödin med flera.

Om du klarar av att göra ett system med hagar för att hålla parasit trycket nere så får du bättre tillväxt,färre avmaskningar och framförallt lamm som mår bättre. Sätt dig ner och rita och planera för nästa säsong - det tjänar du på på ekonomiskt & emotionellt ;)

Jag har 8-10 tackor och har de senaste åren äääntligen lyckats,det kan vara svårt att "spara" en hage när man behöver bete...
Lycka till
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

AnnaPåsen

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 21 jul-12 kl 20:46 »
Blir nog svårt att dela med ngon hästägare, annars hade de tkanske varit en enkel lösning.

Det här med välkomstbete: är det då meningen att man bara ska använda den hage de tre första veckorna och sedan låta den stå hela sommaren? Eller kan fåren komma tillbaka och äta där senare under året? Har kollat i Får-boken och läst avigt och rätt - jag ska försöka fundera ut ett sätt som ABCD-rotation kan fungera för oss. Som det är nu har vi inte vall på något av ställena, utan köper ensilage av bonen som arrenderar en del av vår (åker)mark. Ett delikat problem, men som du säger: när det fungerar måste det vara en god känsla. Jag klurar vidare :)

zeina66

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 21 jul-12 kl 22:52 »
Jo,du har förstått rätt på sätt & vis. Välkomsthagen används endast 3-4 veckor - men det viktigaste är att den inte är betad av får med parasiter året före,oftast tar man hö på den vallen samma sommar. (det gör dock inte jag) Om du har parasitfritt kan du använda vilken hage som helst,när som helst. Det kan tyckas vara en utopi men det tar några år att få kläm på ett praktisk system,kanske du utökar med tiden? 

A-B-C-D principen är en väg mot parasitfria beten. Jag har 2 nöt som växelbetar & har iår skaffat gäss som också ska vara med i betes-schemat :)

Det viktigaste är dock att inte ha för många djur i förhållande till hur mkt marken tål - en dålig sommar kan ställa till det rejält om man ligger på den övre gränsen i sitt djurinnehav.
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

pettson

• Månskensbonde som gärna vill ha mer tid hemma
    • Skåne
    • www.bodilsbod.se
« Svar #5 skrivet: 29 aug-13 kl 14:24 »
Det finns även möjlighet att ge fåren gråbo. Det sägs att det är naturligt avmaskningsmedel. :)
Bor i en glänta i skogen med fru, barn, gotlandsfår, leicesterfår, gökfärgade maranhöns, isbar, blommehöns, pärlhöns & katter.
Meningen med livet är inte vad Du gör för Dig själv. Meningen med livet är vad Du gör för andra!

Kira

• Småland
« Svar #6 skrivet: 29 aug-13 kl 21:19 »
Jag hittade denna länken, kanske hittar du något där?

http://www.vaxteko.nu/html/sll/sjv/jordbruksinfo/JIN05-04/JIN05-04.PDF

ewe

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 11 nov-13 kl 21:20 »
Det finns även möjlighet att ge fåren gråbo. Det sägs att det är naturligt avmaskningsmedel. :)

Det låter intressant. Vill gärna veta mer!?

Skogsola

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 11 nov-13 kl 22:28 »
 Mitt ev. blivande fårhus ligger på åkern. Tidigare använt som ligghall till nöt. Om jag vill ha området närmast huset som välkomstbete, skulle det funka att plöja varje år och så, t.ex rajgräs?

ewe

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 12 nov-13 kl 00:47 »
Att så varje år blir både dyrt och mycket arbete. Går det inte att dela av i två hagar som används vartannat år?

Skogsola

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 12 nov-13 kl 07:37 »
Skulle gå. Så gjorde jag ett tag när jag hade nöt där. Men får är jobbigare att stängsla för.

ewe

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 13 nov-13 kl 00:08 »
Mitt ev. blivande fårhus ligger på åkern. Tidigare använt som ligghall till nöt. Om jag vill ha området närmast huset som välkomstbete, skulle det funka att plöja varje år och så, t.ex rajgräs?

Tänkte ge ett lite mer genomtänkt svar...
Om du bara har en fålla som du plöjer och sår varje år, vart har du då djuren? Ska fåren gå i nysådd?

Om du har två fållor kan du slå gräset i ena och ha djuren i andra fållan och byta vartannat år.

Tredje alternativet är att ha tre fållor. Och mer stängsel.  ;)
1. vinterhage, plöj och så efter användning. Grässkörd
2. Välkomstbete + grässkörd.
3. Sommarbete + blivande vinterhage

Hoppas jag tänker rätt nu, börjar bli trött.

Skogsola

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 08 feb-14 kl 21:39 »
Den här gamla tråden har slumpat upp så nu skriver jag i den så den inte försvinner igen. :D Viktig fråga!

Dela detta:

* Inloggade just nu

464 gäster, 1 användare
eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser