Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är kycklingarna sjuka?  (läst 4856 gånger)

asta

Är kycklingarna sjuka?
« skrivet: 15 jul-12 kl 19:44 »
Vi har kycklingar som är mellan 5 och 12 veckor gamla, som bor i hönshuset. I dag såg jag att några av kycklingarna har burrat upp fjädrarna. Huvudena ser liksom små ut jämfört med kroppen. Vingarna hänger möjligen något, men alla utom en är pigga och springiga. Den som inte är lika pigg som de andra är inte hängig, men den ser likte slokig ut på stjärten och går med sin mamma istället för att springa runt med de andra kycklingarna. Självklart är just den kycklingen en av de två ruvade kycklingarna = den är inte tam och är hopplös att fånga. De andra som ser ruggiga ut har jag undersökt, vänt på och klämt på. Det verkar inte vara något fel på dem. Bytte strö i hönshuset för bara nån dag sedan och kan inte se lös bajs någonstans. Har även kikat de små i rumpan och de är inte lösa eller söliga.

I går öppnade jag en såndär påse färdigskuren sallad som låg i kylen. Den var inte gammal, men när jag tagit en portion tyckte jag att den luktade lite så hönsen och kycklingarna fick resten. Jag blev magsjuk av salladen. Kan kycklingarna ha blivit det med? Blir de friska då eller kan det bli farliga bakterier som de dör av? Även de burriga kycklingarna äter och dricker normalt. Vi har 14 kycklingar och det är 2 som är 8 veckor gamla som är burriga och 2 av de som är 5 veckor. 5-veckors-småttingarna bor i en egen inhägnad i hönshusets kycklingrum. De smiter ut ibland, men mest är de för sig själva.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Är kycklingarna sjuka?
« Svar #1 skrivet: 15 jul-12 kl 20:59 »
Ett gammalt knep är att ge dem lite A-fil, för att stabilisera bakteriekulturen i deras magar. Jag är dock ingen expert, men det kommer säkert fler och bättre svar.

Hoppas de kryar på sig!
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

henrietta70

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 15 jul-12 kl 23:54 »
Jag har svårt att tro att de skulle ha blivit sjuka av salladen.

Vad använder du för spån?
Spånet t ex från Granngården har rätt starka ångor när man packar upp det från påsen. Man ska vädra ut det och itne byta till nytt till natten just därför.

På tal om spån kan du kika in på den här tråden:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=137989.0

Jag använder själv Granngården spån ny när jag har kycklingarna - men vädrar det innan användningen och lägger inte ut nytt på kvällen. Byter inte ofta heller utan strör ut lite nytt då och då.
Tycker det är praktiskt för det går att hitta bajsklickarna lätt i det och plocka väck dagligen (har bara 8 kycklingar så det är praktiskt genomförbart =O).
När de vuxit till sig blir det hö och halm igen.

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #3 skrivet: 16 jul-12 kl 00:20 »
Vi har kycklingar som är mellan 5 och 12 veckor gamla, som bor i hönshuset. I dag såg jag att några av kycklingarna har burrat upp fjädrarna. Huvudena ser liksom små ut jämfört med kroppen. Vingarna hänger möjligen något, men alla utom en är pigga och springiga. Den som inte är lika pigg som de andra är inte hängig, men den ser likte slokig ut på stjärten och går med sin mamma istället för att springa runt med de andra kycklingarna. Självklart är just den kycklingen en av de två ruvade kycklingarna = den är inte tam och är hopplös att fånga. De andra som ser ruggiga ut har jag undersökt, vänt på och klämt på. Det verkar inte vara något fel på dem. Bytte strö i hönshuset för bara nån dag sedan och kan inte se lös bajs någonstans. Har även kikat de små i rumpan och de är inte lösa eller söliga.

I går öppnade jag en såndär påse färdigskuren sallad som låg i kylen. Den var inte gammal, men när jag tagit en portion tyckte jag att den luktade lite så hönsen och kycklingarna fick resten. Jag blev magsjuk av salladen. Kan kycklingarna ha blivit det med? Blir de friska då eller kan det bli farliga bakterier som de dör av? Även de burriga kycklingarna äter och dricker normalt. Vi har 14 kycklingar och det är 2 som är 8 veckor gamla som är burriga och 2 av de som är 5 veckor. 5-veckors-småttingarna bor i en egen inhägnad i hönshusets kycklingrum. De smiter ut ibland, men mest är de för sig själva.
Om avforingen ar ok sa ar det knappast nagot de atit. Att de burrar upp sig allihopa pa en och samma dag ar troligen ett utslag av temperatur eller fuktighet i honshuset. Dom kanner sig varma helt enkelt och luftar sig lite extra. Sa lange de ror sig som vanligt, ater som vanligt och bajsar som vanligt ser jag ingen anledning till oro.

/Fred
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

asta

« Svar #4 skrivet: 16 jul-12 kl 08:46 »
Tack för svaren! Jag hoppas verkligen att de inte är sjuka. Den kyckling som såg lite vissen ut har jag fångat in. Han hade, för andra gången i sitt liv, betongskit i rumpan. Han har nu fått rumpan tvättad ordentligt och jag hoppas att han kvicknar till sig snart. Han är pigg och springer runt, men skiten i rumpan kan ju förklara varför han slokat med "svansen".
De minsta små är inte helt rena i rumpen, men de ser inte kladdiga ut.

Spånet är inte från Granngården och påsen har stått öppnad ett längre tag innan jag strödde med den. Hade använt andra halvan av balen sist jag strödde. De har också olika strö i olika rum (det finns fyra rum och en hönsgård). De har sand i ett rum, spån i kycklingrummet och halm i hönsens sovrum. Burrigheten hos kycklingarna kom inte i samband med ströbytet utan några dagar efter. Det är bra ventilerat också så det brukar inte vara dammigt eller fuktigt i luften.

Jag ska köpa fil eller proviva åt dem för säkerhetskull. Och klippa gräslök om det kan förebygga för de som inte är burriga. Det kan ju vara så att hönsmatte inbillar sig också  :-[

lena70

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 16 jul-12 kl 11:16 »
Hur har det gått med de små??.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 16 jul-12 kl 12:08 »
ROPA-B kan man  blanda i dricksvattet
En natur produkt.
Hedemorahöns

asta

« Svar #7 skrivet: 16 jul-12 kl 14:02 »
Jag vet inte riktigt hur det går. De större kycklingarna är ju pigga. Bara två som verkar lite tröttare än vanligt. De minsta däremot verkar inte alls speciellt bra. De står ihoptryckta med burriga fjädrar. De brukar vara väldigt aktiva annars. När man plockar upp dem och har dem varmt så försvinner burret och de verkar nöjda. Har tagit in dem i hallen i en bur ifall de känner sig frusna.
Ser ingen lös bajs, men den ena var kladdig om fötterna. De har tidningar i halva buren så att jag ska kunna se om de bajsar löst eller konstigt och det fanns inget konstigt där heller. De äter bra också. Har hällt äppelcidervinäger i alla vattenautomaterna utifall att. Fanns nämligen ingen fil eller proviva i lanthandeln. Gräslök och kokt ägg har de också fått.
Hoppas att de piggnar till snart!  :(

Evve.o

• Bohuslän
« Svar #8 skrivet: 16 jul-12 kl 15:16 »
Hej!!'
När mina kycklingar blir sjuka brukar jag koka dill vatten och ge dem.
Så får dem i sig extra vitaminer.
1, häll upp vatten i en karstrull,
2,lägg i lite dill,
3,låt dillen koka tills vattnet blir gult.
4,Ta upp dillen,
5, Servera vattnet varmt till kycklingarna.
Du ska ge dem vanligt vatten också eftersom att de bara är kycklingar.
Så de inte blir för starkt för dem små liven.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #9 skrivet: 16 jul-12 kl 15:38 »
Ta in dem och sätt dem under värme.
Har de fått coccidios så dör de utan behandling
Men verkar inte det för det ser du på avföringen.
har de blivit kalla/blöta eller går de bara inne.?
Hedemorahöns

asta

« Svar #10 skrivet: 16 jul-12 kl 15:58 »
Ta in dem och sätt dem under värme.
Har de fått coccidios så dör de utan behandling
Men verkar inte det för det ser du på avföringen.
har de blivit kalla/blöta eller går de bara inne.?

Värmetaket har vi lånat ut, men de är iallafall inomhus i min hall så där är det normal rumstemperatur.
Hur lös är lös avföring? För det ser inte annorlunda ut än det brukar, men till och från kan man ju se nån klutt av de lösare slaget och alla bajsare har inte samma färg heller. Fast jag har aldrig sett att det ska ha sett direkt konstigt ut och absolut inte blodigt. Det som jag såg på tidningen innan jag åkte hemifrån var liksom blött i utkanten av klutten och fast bajs i mitten. Alltså inte lös bajs, men kanske kiss intill?
Eftersom de är så små är de inte ute. De har en inhägnad inne i hönshuset.

asta

« Svar #12 skrivet: 17 jul-12 kl 09:55 »
Nej, nån onormal bajs är det inte, men det finns mer löst än det brukar vara. De småttigaste har fått flytta in och när jag åkte till jobbet var det tre små pipisar som stod i ett hörn av buren och tryckte. De hade en vattenautomat med en slurk äppencidervinäger i och ett fat kokt ägg. När jag kom hem från jobbet var det tre vilddjur som meddelade att kvällsmaten var sen och att de ville ha den NU!!!  :) Nu ser de pigga ut, men en av dem är fortfarande lite ruggig där den har fjun kvar och nån av dem lämnar blöta bajsar.

I hönshuset verkar alla må bra utom den lille som hade betongbajs i rumpan. Han är rengjord, men han ser allt bra vissen ut. Han äter och dricker och springer runt, men han ser slokig och konstig ut.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #13 skrivet: 17 jul-12 kl 13:54 »
Det som jag såg på tidningen innan jag åkte hemifrån var liksom blött i utkanten av klutten och fast bajs i mitten. Alltså inte lös bajs, men kanske kiss intill
Har du någon bild?  :)

Liknar det den här bilden?
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

asta

« Svar #14 skrivet: 19 jul-12 kl 15:11 »
Har du någon bild?  :)

Liknar det den här bilden?

Nej så ser det inte ut. Det är liksom färg på och inte blekt. Har läst att sån farlig magsjuka som de dör av ger senapsfärgad avföring.  ??? Som det ser ut nu så är det åt det gul/orange/bruna hållet i färgen och löst, men inte vattnigt. De tre minsta är det ganska bra fart på och de äter massor och springer runt. Men den lite äldre kycklingen är inte lika pigg. Den har jag inte heller sett bajsa. Den stor med slokig stjärt och det ser ut som om det liksom krampar runt kloaken. Den står gärna och slöar, blundar och har burriga fjädrar.

Om de små verkar bättre och betydligt piggare så kanske det snarare är matförgiftning än magsjukebakterier? Det är ju också väldigt få av kycklingarna som drabbats och ingen av de vuxna. Men hur är prognosen att tillfriskna från en matförgiftning? Eller kan de smitta de andra om de skulle flytta ner tills hönshuset igen?
Finns det nåt speciellt jag kan ge dem för att få dem lite "fastare" i magen?
Kan den större kycklingen vara förstoppad? Vad gör jag med den stackaren för att hon ska krya på sig? För äter och dricker gör hon.

Dela detta:

* Inloggade just nu

440 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser