Jag förstår dig så väl!
Om du ska vänta eller göra "slag i saken" nu direkt kan jag inte svara på, men jag vill ändå försöka vara ett stöd i om du måste avliva henne.

Vad jag känner till så finns det inget bättre sätt att avliva höns på än att slå dem HÅRT i huvudet först och sen skära eller hugga halsen av dem. Det är jätteviktigt att dom är medvetslösa när man skär eller hugger halsen av dom. Det finns många olika metoder att slå dem medvetslösa och du kan läsa om det här på forumet. Själv har jag gjort så att jag tar hönan i mina båda händer med huvudet från mig och så tar jag sats och drämmer huvudet i en huggkubbe, ungefär som om jag skulle hugga ved. Tänk att det är ett ögonblicksverk i hennes värld och du vet ju att det inte finns något alternativ.
Det som en höna kan uppleva som ångestfyllt vid en avlivning kan nog vara själva infångandet och "svingningen". Men det är en försvinnande liten del av en hönas liv, även om hon är ung. Det handlar om några minuter.
Livet består av liv och död. För oss alla. Jag vill tro att döden inte är så dramatisk för ett djur. Att dom "bara byter skal". De lever så mycket mer "här och nu", och har säkert inga tankar eller ångest inför vad döden är.
Inte vet jag om jag kunde stötta så mycket, men jag ville ändå försöka!
Det jag också ville betona (eftersom du inte nämner det i ditt inlägg) är det viktiga i att bedöva hönan (göra hönan medvetslös) innan du skär eller hugger halsen av henne.
Lycka till och jag hoppas att det kan gå över så du inte behöver avliva henne!!!
//ARCTICA