Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför har tuppen tappat stjärten?  (läst 7026 gånger)

Aleksandra

• Närke
Varför har tuppen tappat stjärten?
« skrivet: 11 jul-12 kl 14:56 »
Hej. Har en tupp på ca 6 månader som börjar få sina fina tuppiga stjärtfjädrar. Tycker jag har sett i hönshuset att han tappat ganska mkt fjädrar men det har inte synts på honom alls. Var borta i ca 5 dagar och när jag kom tillbaka var alla stjärtfjädrar borta utom dom två längsta. Inte så att man ser nått skinn eller så, men dom där riktiga "tuppstjärtsfjädrarna" är borta.

Kan detta vara att han ruggar? Eller är det något annat?

Hoppas någon kan svara :)

MrsB

• Småland
SV: Varför har tuppen tappat stjärten?
« Svar #1 skrivet: 11 jul-12 kl 18:02 »
Jag tycker att det lite för tidigt för honom att rugga men man vet aldrig. Det är inte någon av hönorna som drar av honom fjädrarna? När vi hade Lohmanhöns så hade våra tuppar aldrig stjärtfjädrar. Hönsen drog av dem hela tiden. Sedan hackade de tupparna i kloaken så de blödde  :-X
Det var bland annat därför jag slutade med Lohmanhöns. Tupparna kunde aldrig visa upp sina länga vackra stjärtfjädrar.
Kolla extra noga så det inte är en höna som är på honom.

Aleksandra

• Närke
« Svar #2 skrivet: 11 jul-12 kl 18:16 »
Tack för tipsen. Jag tror verkligen inte att det är någon höna som drar av honom fjädrarna. Har varit med dom ganska mkt och inte sett något sådant betéende alls. Man jag ska hålla koll så får vi se. Antar att han kan ha fastnat i något men det känns inte så jättetroligt heller.

Har aldrig haft höns så vet inte riktigt när dom ruggar. Men det ska väll vara på hösten?

Har annars märkt att han faktiskt tappat endel fjädrar men vet inte vad som är normalt. 

Smajsan

• -
« Svar #3 skrivet: 11 jul-12 kl 19:12 »
Så Tappade mina Tuppar oxå sina fjädrar. Jag hade 5 ung tuppar som tappade nästan alltihop, och om jag inte minns fel kom dom tillbaka eller det kom långa fina fjädrar till nästa vår/sommar.

Jag vet att jag var bekymmrad för jag trodde de hadde ohyra,men så var det inte.

Det är tur de får tillbaka dom för de ser lite småfåniga utan  :)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Aleksandra

• Närke
« Svar #4 skrivet: 11 jul-12 kl 22:34 »
Ja, han som är så fin, men det ser ganska dumt ut utan. Har också funderat på ohyra och försökt kolla bak på honom, men utan o sett nått iaf. Tråkigt om man måste vänta tills nästa vår innan han får nya fjädrar  :-\.

Här får ni en bild på honom  ;D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #5 skrivet: 11 jul-12 kl 22:38 »
Mina höns ruggar för fulla muggar nu. Har för mig att även ungdjuren byter skrud men att man inte brukar märka av det på samma sätt som hos de äldre. Om det inte är någon som går och plockar hans fjädrar eller att de ramlar av av någon annan anledning än ruggning så behöver du nog inte oroa dig för att vänta enda till nästa vår/sommar innan han fått tillbaka sin stjärt. :)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Aleksandra

• Närke
« Svar #6 skrivet: 11 jul-12 kl 22:48 »
Jag hoppas att det är så! :) Jag tycker det inte är sååå hemskt, men han ser ju lite "rumphuggen" ut just nu, men det kommer nog tillbaka vad det än var som gjorde att han tappade dom. Bra att veta att höns kan rugga nu iaf :D

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #7 skrivet: 12 jul-12 kl 07:59 »
Men han är ju  söööööt ju  :-* :-* :-*
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Aleksandra

• Närke
« Svar #8 skrivet: 12 jul-12 kl 08:23 »
Men han är ju  söööööt ju  :-* :-* :-*

Haha, jaaaaa, det är klart han är iaf. <3

Znibban

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 12 jul-12 kl 09:51 »
En gång jagade vi efter en tupp som kommit fel, någon fick tag i hans stjärtfjädrar precis när han smet in i en buske och blev stående med hela handen full av fjädrar. Vet inte om det är något försvar att de kan släppa alla stjärtfjädrar för att undgå bli uppätna av rovdjur.
Har någon katt eller annat djur agit sig in till honom, så kan det vara en anledning.  ???

Dela detta:

* Inloggade just nu

642 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser