Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ge maskinkläckta kycklingar till en ruvande höna?  (läst 4474 gånger)

Tilda-Hilda

• Det är som det är, och det blir som det blir.
    • Småland
Ge maskinkläckta kycklingar till en ruvande höna?
« skrivet: 10 jul-12 kl 10:35 »
Jag har 14 st 3-4 dagar gamla maskinkläckta kycklingar under värmelampa och igår la sig en av hönorna platt i redet för att ruva igen. Går det att lura henne och ta hand om kycklingarna istället tros? Vågar man prova? Hon tog bra hand om sin förra kull...
Man, två ungar, katt, hund och islandshäst. Fattas bara några hönor sen är allt perfekt!

lena70

• Gäst
SV: Ge maskinkläckta kycklingar till en ruvande höna?
« Svar #1 skrivet: 10 jul-12 kl 10:43 »
Det är bara att prova..Har själv prövat det ett flertal gånger, och oftast går det bra. Lycka till!!! ;D

Lantelott

• Närke
« Svar #2 skrivet: 10 jul-12 kl 12:15 »
Jag har en liknande fråga...
Min höna låg först på sitt egna ägg, dagen efter puttade vi dit ett vitt ägg, det tog hon till sig.
Dagen efter det puttade vi även dit ett ljusbrunt ägg, det tog hon också till sig. Nu har både hennes egna
och det vita kläckts. Men idag är hon helt plötsligt ute i rastgården med de två små. Men det ljusbruna ligger
kvar. Kommer hon lägga sig på det igen? I morgon (10 juli) har det gått 48 timmar efter det att det borde ha
kläckts! Nu har jag tagit in det och lagt det i solen, i fönstret, för att det ska hålla värmen, jag vet inte hur jag
göra?? Kanske borde lägga in det igen och låta naturen ha sin gång? Funderade på om jag skulle lyckas få det
kläckas, om jag då kommer in till henne med en liten kyckling, tar hon till sig den då? / Lantelott.

Tilda-Hilda

• Småland
« Svar #3 skrivet: 10 jul-12 kl 12:47 »
jag la äggen i ugnen med en termometer jämte 37 grader och sprayade med vatten när jag skulle rädda ett okläckt ägg.. De får inte bli torra och kalla.
Man, två ungar, katt, hund och islandshäst. Fattas bara några hönor sen är allt perfekt!

Lantelott

• Närke
« Svar #4 skrivet: 10 jul-12 kl 20:31 »
Lyckades du då? med att få äggen kläckta?
När du hade dom i ugnen? Hur länge hade du dom där?

Tilda-Hilda

• Småland
« Svar #5 skrivet: 10 jul-12 kl 21:06 »
Det var ett ägg som kycklingen hade pickat ett litet hål i redan. Det tog några timmar och jag växlade mellan ugnen, handen och försökte hålla det fuktigt och lagom varmt. ett heltidsjobb var det. Den kläcktes och mår bra :)

Tilda-Hilda

• Småland
« Svar #6 skrivet: 10 jul-12 kl 21:15 »
Nu ligger 6 av 14 kycklingar under Hönan och det verkar gå bra. Men vad sjutton gör jag med resten..? Jag har bara en värmelampa och den kanske behövs hos hönan också om kycklingarna inte fattat att de ska tillbaka till hönan för att få värme.. och de i buren måste ju ha värmelampan... Lägger jag dit resten kanske hon hackar ihjäl allihop eller nått... GAAAHHH jobbigt dilemma.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 10 jul-12 kl 21:29 »
Kycklingarna fattar i normalfallet att de ska gå under hönan, så använd lampan till kycklingarna inne.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Tilda-Hilda

• Småland
« Svar #8 skrivet: 10 jul-12 kl 22:46 »
Hönan verkar gilla läget så nu är de alla fjorton under henne... Hon kluckar och verkar vänligt sinnad.. än så länge.. efter två timmar...

Tilda-Hilda

• Småland
« Svar #9 skrivet: 11 jul-12 kl 21:01 »
Det har gått bra! Alla 14 ligger och kurar under Vera som gör allt vad hon kan för att alla ska få plats. Himla fin höna Vera.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #10 skrivet: 12 jul-12 kl 08:28 »
 ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

lena70

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 12 jul-12 kl 08:43 »
Det har gått bra! Alla 14 ligger och kurar under Vera som gör allt vad hon kan för att alla ska få plats. Himla fin höna Vera.
[/quote
 Vad roligt att läsa!!!  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

525 gäster, 1 användare
Tore G Johansson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser