Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stora magmasken, leverflundra eller nåt annat? Lite akut  (läst 6129 gånger)

hursomhelst

• Småland
Hej

Har en tacka som har varit av den magrare sorten sen jag köpte henne 2010, förra sommaren alltså 2011 skickade jag in ett samlat träckprov på tackorna+lamm och det stog bara 0 överallt (vidilab)
Denna tackan har sedan förra sommaren bara blivit magrare och magrare. Veterinären har tittat på henne (under hösten och vintern när de varit här i andra ärenden) och inte hittat nåt, och eftersom jag inte hade några parastier sommaren innan, så trodde de inte på det.

Dock blev hon dräktig och lammade i januari. Dock så har hon magrat ännu mer, och sinade efter redan 8 v. Hon äter beytdligt saktare och mindre än sina flockmedlemmar, kanske ska tilläggas att det är ostfrisiskt mjölkfår. När de äter 1,5 kg kraftfoder så har hon inte ens på dubbla tiden fått i sig 500 g.

Jag hade tänkt att slå ut henne till hösten, hon är 4 år. Men ikväll, helt plötsligt så upptäckte jag en påse under och längs med käken. Den är tydligt full av någon vätska.

I början av april köpte jag in 3 st nya tackor, från skåne. Kan de ha fört med sig någon parasit? Det är bara andra året de går på detta betet, har inte varit får där de senaste 50 åren.

Ska givetvis ringa veterinären imorgon bitti, för nu inatt tror jag ingen blir glad över att stirra med detta?!
Dock är ju kunskapen om får och dess sjukdomar tyvärr inte jättebra hos distrikten :-(.

De går på ett bete där det finns en mosse med en till viss del stående vatten och mindre vattendrag. Dock går de ju inte gärna ut där, men har sett dom dricka av vattnet + att det går åt lite vatten i vattenbaljan.

Om det är en av dessa parasiter, vad gäller för betet, karantän är väl det bästa. Men det är tyvärr så illa att det är den enda hagen jag  för tillfället har till tackorna, som måste bo hemma eftersom de mjölkas varje dag

För en vecka sedan hittade jag ett lamm dött (som inte går med tackorna sedan i början på april) och på annat bete. Hon hade vad veteinären trodde va lunginflammation men behandlades 2 omgågångar utan framgång. Honhostade och magrade av. Hittade igår 2 magra lamm till, varav ett hostar.

Hjälp mig gärna att bena ut detta!

vallhunden

• Västergötland
SV: Stora magmasken, leverflundra eller nåt annat? Lite akut
« Svar #1 skrivet: 10 jul-12 kl 08:26 »
Ett träckprov skulle nog kunna hjälpa dig... Ta 3 st på tackorna och 3 från de hostande lammen. Märk upp proverna med lapp, så att Vidilab delar på proverna, så får du svar på båda grupperna.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

hursomhelst

• Småland
« Svar #2 skrivet: 10 jul-12 kl 08:42 »
jag ska ta träckprov nu.

Var ute och tittade till tackan nu innan jag ringde till veterinären. och nu va ödemet nästan helt borta, hade jag inte vetat om att hon haft ett ödem igår, hade jag inte sett det idag!!!!
Veterinärerna fattade ingenting heller, hur det bara kunde försvinna så över natten!

Gröna Grodan

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 10 jul-12 kl 09:02 »
Har ochså haft tackor med ödem som nästan försvunnit under natten, det var stora magmasken  :(  Träckprover är att rekomendera! Har du kollat tänderna på tackan som inte vill lägga på sig? Lycka till!
Månskensbonde med 40 tackor, lite höns, hundar och katter

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #4 skrivet: 10 jul-12 kl 21:46 »
Träckprov först och sedan avmaskning, för säkerhets skull med ett medel som tar både stora magmasken och stora leverflundran.
Detta med tanke på vad Du berättat om betena och gruppens samlade sjukdomsbild.  Jag tänker också på coccidier som ökar fuktiga somrar - de syns också på ett träckprov - i vart fall om det sänds till SVA!
Men vänta inte!!!
H/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #5 skrivet: 11 jul-12 kl 08:06 »
Jag har med haft en tacka där ödemet försvann efter bara några timmar. Träckprov gjordes o ingn stora magmasken hittades. Inga fler ödem har jag set o inga problem med henne annars. Skall snart ta prov igen så blir det spännande att se hur det ser ut.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

hursomhelst

• Småland
« Svar #6 skrivet: 11 jul-12 kl 14:19 »
HEj

Jag tog träckprov igår, på 3 tackor. dels hon med ödemet som är så mager. Och sedan på 2 av 3 nya tackor.
Jag individmärkte alla prov och skickade till Vidi-lab och bad dom gör det de tyckte va bäst med provena  :P

Igår hade den magra tackan även diareé vilket hon aldrig haft tidigare och idag va diarée ännu värre  :(

Hoppas verkligen på snaabbt svar från vidilab. jagbad extra om att få det, men än har jag inte hört nåt  ;)

Torptomten

• -
« Svar #7 skrivet: 11 jul-12 kl 19:27 »
Tackan behöver troligen vätske-ersättning om hon har diarré. 1 liter kokt vatten  som fått svalna under lock (flugor fara) + !matsked druvsocker+ 1 tesked salt (NaCl) 1 kryddmått bikarbonat. ev smaksatt med 2 matskedar svart vinbärsaft.

Du behöver även ge henne en blandning av 3 matskedar foderkalk + 3 matskedar foderjäst och en halv bakjästkub upplöst/ ytrört i 1-2 dl ljummet vatten. Detta ger Du morgon och kväll.

Bara hö!  Inget kraftfoder men kanske en grovriven morot? Det är bäst med ett fint, örtrikt och ej grovt hö.  Giv henne också energi-ballans som finns på Grangården.  Dosera efter etiketten.

Vänta inte med detta,  eller så bestämmer Du att ta bort henne nu!  jag vet att det kan var svårt att ta det beslutet men det är bara Du som är bäst läm,pad att fatta det avgörandet!

Lycka till!/ Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #8 skrivet: 11 jul-12 kl 19:46 »
Ja, lite vätskeersättning och lite hö lär hon väl inte må illa av, vad som än kommer fram senare som kan ligga till grund för ditt beslut.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

hursomhelst

• Småland
« Svar #9 skrivet: 11 jul-12 kl 20:16 »
Hej på er

nu har svaret kommit från vidilab

Skriver precis som det står

EPG 150 Trichostrongylida ägg*- Rundmaskar i löpmage & tarm. *= 100% Haemonchus.

Så ja, Stora (elaka) magmasken då antar jag? Men vad betyder det dära trichostongylida?

Snälla hjälp mig, ska givetvis ringa min veterinär imorgon. Men ikväll kan jag ju inte göra så mycket åt problemet, då inte apoteket har öppet :-(

vallhunden

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 11 jul-12 kl 20:31 »
150 ägg var inte så mycket ???
Mina lamm hade 1200 - 1500 ägg i höstas :o :o

Det borde inte ge de allvarliga symtomen, tycker jag.
Men avmaska, du ska då använda Ivomec! Det är det enda som tar Stora Magmasken! (Noromectin kan man också använda, det är samma beståndsdel som i Ivomec, men Apoteken brukar aldrig ha det hemma - eftersom det är billigare!) Var noga med att väga djuren så att de får rätt dos... hellre för mycket än för lite!!!!

Men om du avmaskar nu, så ta alla djur - och sedan avmaska alla när du ställer in dom på stall i höst!! Då går de parasitfria genom vintern ;D
Stroa magmasken ska dö ut på betet över vintern, så nästa år borde det vara OK.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

hursomhelst

• Småland
« Svar #11 skrivet: 11 jul-12 kl 20:39 »
Hej

Okej, så då borde det inte vara det som ställer till det så för min tacka då?!

Men kan de gå kvar på det betet de går på nu?!
Har ju inget annat :-( Jo bete har vi, men ingen tid att stängsla så vi kan flytta lamm + baggar  :-\

Trollmor

• -
« Svar #12 skrivet: 11 jul-12 kl 20:56 »
Har du hö?  Om det har regnat mycket, kan våminnehållet  bli för blött, och då blir det diarré av det.  En redan svag tacka kan ju vara känsligare än de andra för extra påfrestningar.

Jag tycker det låter så konstigt att hon skulle ha diarré av så pass lite parasiter.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 11 jul-12 kl 21:20 »
Dessutom ger inte Stora Magmasken diarré...
Hur var det med Stora Leverflundran, då??? (Det ger också käkpåse!)
Har för mig att det behöver odlas, på något sätt för att se det...

hursomhelst

• Småland
« Svar #14 skrivet: 11 jul-12 kl 21:36 »
Hmm... stora leverflundran vet jag inte. Jag skrev att jag hade de symptomen på tackan. Men ja, det har de väl inte kollat då :-S

Trollmor

• -
« Svar #15 skrivet: 12 jul-12 kl 16:04 »
Dessutom ger inte Stora Magmasken diarré...
Jag gissar att vi inte kan utesluta att tackan har flera olika problem.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #16 skrivet: 12 jul-12 kl 16:20 »
Du skulle ju behöva släppa fåren på annat bete efter avmaskning. Först ska de vara inne, numera säger man gärna minst fem dagar. Släpper du dem på betet där de gått förut och släppt ut miljontals magmaskägg och larver då har de snart Stora Magmasken igen. Jag undrar om Ivomec tar även Stora Leverflundran, i så fall kan du skippa träckprov för den. Den magra tackan måste ha något annat problem, de där maskarna kan hon inte ha fått diarré av. Hon är väl inte så stark och så tål hon inte blötan kanske. Men står fåren inne och äter hö så ser du ju om den tackan fortsätter ha diarré. Sen får du försöka hitta annat bete.
Åsenfår, hundar och katter

Torptomten

• -
« Svar #17 skrivet: 12 jul-12 kl 17:54 »
Kan Du kolla med ditt labb om de sökte efter coccidier också?!
/Tt

hursomhelst

• Småland
« Svar #18 skrivet: 12 jul-12 kl 22:33 »
PROBLEM!!!!!!!!!

Jag kan inte avmaska nu, då de är i laktation. Shit, och de kommer inte sinas ner förren i sept/oktober. Vad göra nu?!

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #19 skrivet: 13 jul-12 kl 08:00 »
Förbud mot avmaskning gäller bara för får som producerar mjölk för "human användning", alltså för människor. Däremot är det ingen fara för tackor, som ger di till sina lamm.
Åsenfår, hundar och katter

Dela detta:

* Inloggade just nu

560 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser