Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fiskerättigheter  (läst 4516 gånger)

Händig Man

• Gäst
Fiskerättigheter
« skrivet: 09 jul-12 kl 17:37 »
Hur får man reda på vem som äger fiskerättigheterna för en viss sjö om inte lantmäteriet eller länsstyrelsen i den kommunen kan svara på det, och det inte bor någon i närheten som man kan fråga ?

Rödskägg

• Småland
SV: Fiskerättigheter
« Svar #1 skrivet: 09 jul-12 kl 18:29 »
Fiska kräftor i sjön!
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Händig Man

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 09 jul-12 kl 18:30 »
och vänta på böteslappen menar du ;)

haha

Rödskägg

• Småland
« Svar #3 skrivet: 09 jul-12 kl 18:32 »
Ja, eller något annat... Skämt åsido kolla med lokala fiskeklubbar och jakt & fiskebutiker de brukar ha bra koll.

Henry David Thoreau

Makk

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 09 jul-12 kl 18:45 »
Oftast brukar det vara de angränsande fastigheterna som har fiskerätten. Lantmäteriet ska kunna hjälpa dig. Jag brukar gå ner till Lantmäteriet där de har utlåningsdatorer men kan söka på.

Händig Man

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 09 jul-12 kl 18:54 »
ringde kommunen, som hänvisade till länsstyrelsen, som hänvisade till fiskeriverket, som hänvisade till lantmäteriet, som hänvisade till kommunen ;)

Några samtal senare ringde jag till fiskeklubben, som hänvisade till turistbyrån som frågade om det fanns fisk i sjön ;)

Nej det blir nog en "norrland special" ställer mig och fiskar och kommer någon löser man det då ;)

Rödskägg

• Småland
« Svar #6 skrivet: 09 jul-12 kl 18:58 »
Japp då har du att välja på egen forskning på lantmäteriet, fråga markägare med mark mot sjön eller fiske med utrustning du kan avvara och ett schysst knogjärn. En maffig huggkrok kan nog också hålla småsinta fiskerättsinnehavare på avstånd.

Henry David Thoreau

Händig Man

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 09 jul-12 kl 19:01 »
Japp då har du att välja på egen forskning på lantmäteriet, fråga markägare med mark mot sjön eller fiske med utrustning du kan avvara och ett schysst knogjärn. En maffig huggkrok kan nog också hålla småsinta fiskerättsinnehavare på avstånd.

;D LOL   ja får väl dra fram gäddsaxarna och lägga ut dem i närheten av där jag står med, eller björnsaxen kanske ;)

handfångad stor gädda ismete

« Senast ändrad: 09 jul-12 kl 19:04 av Händig Man »

Huggorm

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 11 jul-12 kl 09:12 »
Jag frågar aldrig om lov, jag bara fiskar. Enda ställena det finns kontrollanter på i mina trakter är där de planterat in regnbåge samt i älven där kommunen profiterar på laxfisket. Vanliga abborrsjöar är det ingen som bryr sig om, det har aldrig någonsin varit några problem. Men sätter man ut kräftburar kan det nog bli klagomål kan jag tänka mig, så då får man smyga lite  :P

anders50

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 11 jul-12 kl 09:22 »
Om det finns andra än markägarna runt sjön som har fiskerätt så finns det handlingar som talar om vilka på Lantmäteriet.
Finns inget sådant så är de som har mark som gränsar mot sjön som har fiskerätt. Köp en fastighetskarta så ser du gränserna.
Är det bildat en fiskevårdsförening så vet markägarna mot sjön det och är det en fiskeklubb som arrenderar fiskerätten så brukar det finnas gott om skyltar runt sjön som talar om detta.

Strajder

• Aspegården
« Svar #10 skrivet: 11 jul-12 kl 09:41 »
Det kan bli hur krångligt som helst med fiskerätt! I en tidigare tråd skrev jag:

Fiskerätt är inte samma sak som strandrätt eller vattenrätt. Strandrätt har man om man har mark ner till stranden. Vattenrätt har man utanför sin strand, från den punkt på vattnet som är närmast fastighetens egen strand. Fiskerätten däremot följer i många bygder byns gränser. Man kan alltså mycket väl ha fiskerätt utan att ha strandrätt eller vattenrätt. Och man kan ha fiskerätt utanför en annan fastighets strand. Är fisket oskiftat har man ju fiske överallt i byns fiskevatten, oaktat utanför vilken fastighet det ligger.
Sedan kan man ha servitut på en bryggplats...

Så här krångligt kan det se ut i verkligheten: Jag bor söder om Linköping och har fiskerätt och båtplats. Fiskevattnet är ett fiskevårdsområde som "ägs" av tre gårdar i grannbyn och vårt byalag med tiotalet gårdar. I vår by finns en liten bit samfälld mark med strandrätt där varje gård i byalaget får nyttja vardera två båtplatser. Min gård gränsar inte ens till sjön men jag har både båtplats och kan lägga nät. Andra fastigheter med strandtomt som inte tillhör byalaget får köpa köpa fiskekort och kan bara meta och kasta.

anders50

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 11 jul-12 kl 09:49 »
Det kan bli hur krångligt som helst med fiskerätt! I en tidigare tråd skrev jag:

Fiskerätt är inte samma sak som strandrätt eller vattenrätt. Strandrätt har man om man har mark ner till stranden. Vattenrätt har man utanför sin strand, från den punkt på vattnet som är närmast fastighetens egen strand. Fiskerätten däremot följer i många bygder byns gränser. Man kan alltså mycket väl ha fiskerätt utan att ha strandrätt eller vattenrätt. Och man kan ha fiskerätt utanför en annan fastighets strand. Är fisket oskiftat har man ju fiske överallt i byns fiskevatten, oaktat utanför vilken fastighet det ligger.
Sedan kan man ha servitut på en bryggplats...

Så här krångligt kan det se ut i verkligheten: Jag bor söder om Linköping och har fiskerätt och båtplats. Fiskevattnet är ett fiskevårdsområde som "ägs" av tre gårdar i grannbyn och vårt byalag med tiotalet gårdar. I vår by finns en liten bit samfälld mark med strandrätt där varje gård i byalaget får nyttja vardera två båtplatser. Min gård gränsar inte ens till sjön men jag har både båtplats och kan lägga nät. Andra fastigheter med strandtomt som inte tillhör byalaget får köpa köpa fiskekort och kan bara meta och kasta.

Men är fisket skiftat så finns det handlingar på Lantmäteriet, såvida de nu ids leta fram dem.  Men mycket sådant finns på deras hemsida under "Historiska kartor" Har man tur så kan man hitta skifteshandlingar där.

Huggorm

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 11 jul-12 kl 11:25 »
Jag har länge funderat över om jag har fiskerätt trots att jag inte har strandtomt. Mitt torp styckades av från en anrik gård som har mycket strand och därmed nästan garanterat har fiskerätt, men jag vet inte om fiskerätten följde med. Men det är väll bättre att inte väcka den björn som sover, jag fiskar på och ingen granne har någonsin klagat

Dela detta:

* Inloggade just nu

477 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser