Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur många reden till 9 höns?  (läst 10792 gånger)

shelale

• Västergötland
hur många reden till 9 höns?
« skrivet: 08 jul-12 kl 21:18 »
Ja hur många reden måste jag ha till mina höns? För tillfället har jag bara två men det är också bara två som lägger ägg. Förväntar mig att de andra ska börja lägga i slutet av augusti/september och undrar då om jag ska bygga till nån extra rede?

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: hur många reden till 9 höns?
« Svar #1 skrivet: 08 jul-12 kl 21:35 »
3 räcker säkert.........om de gör annat än värper. Lägger sig tre att ruva så behöver du ett par till. Gör gärna reden du kan haka ner och ställa på golvet.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

jsax

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 09 jul-12 kl 07:42 »
E bifråga; hur stora bör reden vara?

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 09 jul-12 kl 07:52 »
Jag trodde att man brukade räkna med ett rede per fem hönor.
Jupp, det räcker så länge ingen börjar ruva. Men ruvar 2st hönor av 9 så är ju alla reden upptagna hela tiden. Och börjar en höna ruva så är det lätt att dom andra hänger på.

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 09 jul-12 kl 07:58 »
Så små som möjligt om du skall har en skilda reden, jag har nu IKEA Expedit bokhylla som reden till mina stora Sussex, och om jag minns rätt så är facken i den bokhyllan ca 35x35x35. Och det är alldeles onödigt stort, ibland ligger det tre hönor i samma fack och lägger ägg.
Skulle jag fixa nya reden i dag till mina hönor så hade jag nog provat med max 30x30x30. Och har du en liten ras kanske 25x25x25.
« Senast ändrad: 09 jul-12 kl 08:56 av Heddan76 »

johe71

« Svar #5 skrivet: 09 jul-12 kl 08:36 »
i Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna råd om djurhållning inom lantbruket m.m.; DFS 2007:5  (även kallad L100) definieras rede på detta sättet

Citera
rede: avskilt utrymme för äggläggning,

16 § Golvet i ett rede får inte vara utfört så att fåglarna ligger direkt på rutnät av metall.
19 § Utrymme för frigående värphöns.
 Fackrede 0,0125 m2/höna, minsta area 0,075 m2, kortaste sidan 0,24 m
  eller
 Kollektivrede 0,010 m2/höna, minsta area 0,140 m2, kortaste sidan 0,35 m

om man räknar på normala reden så är minsta arean på ett rede 0,075 m2 och den kortaste sidan ska vara minst 0,24 m, minimimåttet på ett rede blir alltså 24 cm x 31 cm. Med vanliga reden så ska man ha minst 0,0125 m2 rede/höna, om man bygger reden med minimimått så ska man ha ett rede per 6 hönor

för kollektivreden så är minsta area 0,140 m2 och kortaste sidan 0,35 m, minimimåttet på ett kollektivrede är alltså 35 cm x 40 cm. Man ska ha minst 0,010 m2 kollektivrede/höna, bygger man med minimimått så behöver man ett kollektivrede per 14 hönor

det är minimikraven enligt lagen, jag tror i och för sig att de flesta som har hobbyhöns är generösare än vad lagen säger....

DiselDoris

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 09 jul-12 kl 11:49 »
Jag har 17 höns (värphöns) i ett hägn, 5 reden och en plastback som jag ställt en skiva för, så det blev som en koja. Alla höns vill värpa i backen och skiter fullständigt i redena :)Sen har jag ett hängn med likamånga hedemora höns,där har jag 2 reden, men eftersom dom värper lite sämre räcker det gott.Så det är svårt att veta, du får prova dej fram. Dom gillar när det är trångt och mörkt och lite i skymmundan.

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #7 skrivet: 09 jul-12 kl 12:11 »
Jo nog gillar dom när det är trångt, flera av mina hönor trycker sig in under redena som jag har hängande på väggen och värper där.
Och nu i veckan ställde jag in ett värmetak till mina kycklingar, och nog fasen trängde sig en höna under och värpte där också...

Ulrika K

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 09 jul-12 kl 12:17 »
Har ca 1 rede till 3 hönor. Men de 8 hönsen lägger helst alla äggen i 1 rede, med föhoppning att någon ska lägga sig där och ruva :)
Bor i Härryda strax utanför Göteborg. Har flera renrasiga Hedemorahöns, (ej genbankscert) ett par Isabar och Maran, en Brahma och 2 blandisar, 3 katter och två minigrisar.

LasseDalom

• -
« Svar #9 skrivet: 09 jul-12 kl 13:13 »
Det räcker nog bra med dina två reden! Jag har tre till 7 höns.

Vilderness

• Norrbotten
« Svar #10 skrivet: 09 jul-12 kl 13:24 »
Jag byggde hela fem reden när jag gjorde i ordning mitt höbnshus, då hade jag 8 hönor. Två på golvet och tre stycken i rad ut från väggen ca 1 meter upp (med stege)

Nu hade jag ju planer på att utöka flocken och gjorde klart för det från början... hönsen värper bara i 2 av redena åt gången, däremot byter de reden i perioder. Redet i den upphöjda raden längst in mot väggen har de dock aldrig använt.  Det blir intressant att se när småttingarna börjar värpa om de fortsätter hålla sig till två åt gången eller om de utökar platsen, samt om det hittills oanvända redet kommer till nytta :)
American Painthorse, American Quarterhorse, Cocker Spaniel, Wyandotte, Bärbuskar, Trädgårdsland och Örtmedicin!

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
« Svar #11 skrivet: 09 jul-12 kl 23:09 »
Tänk så olika erfarenheter vi har ;D.
Jag har 11 reden utspridda på 12 höns, och det är rätt okey tycker mina höns ;).
De flesta reden jag har är lösa och de lyfts ner när det är färdigruvat och det är dags för hönsmamman att ta hand om sina små. Då får de små "familjerna"varsitt rede i golvnivå.
Men det är klart jag har ju Kindahöns och dom gillar ju att ruva, dvs okupera ett rede.

Vilderness

• Norrbotten
« Svar #12 skrivet: 09 jul-12 kl 23:41 »
Jo det var mäkta förvirrade och upprörda höns här när tre reden var upptagna av ruvare och det bara fanns ett till resten... det sista, oanvända redet, dög fortfarande inte utan jag hittade ägg på golvet lite överallt... Nu ruvade två hönor på ingenting alls, dvs i tomt rede, men innan jag fick dem att sluta så var det lite kris :)
American Painthorse, American Quarterhorse, Cocker Spaniel, Wyandotte, Bärbuskar, Trädgårdsland och Örtmedicin!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #13 skrivet: 10 jul-12 kl 08:15 »
Det bror på om du har hollänsk dvärg eller Brahma  ;)

Jag har 2 reden till 10 hönor och har i princip aldrig golvägg. Däremot värper nästa alla i samma rede...
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #14 skrivet: 10 jul-12 kl 10:11 »
Jo det var mäkta förvirrade och upprörda höns här när tre reden var upptagna av ruvare och det bara fanns ett till resten... det sista, oanvända redet, dög fortfarande inte utan jag hittade ägg på golvet lite överallt... Nu ruvade två hönor på ingenting alls, dvs i tomt rede, men innan jag fick dem att sluta så var det lite kris :)

Låter precis som mina höns detdär fast vill mina ruva så ruvar dom. Om så på en tallkotte!  ;D
Har skurit bort överdelen på 20-liters plastdunkar, lämnat kvar så det blev en kant, och riggat upp på väggen, de har efter tvekan godkänts som reservvärprede. T.o.m. en liggande blå plasttunna accepterades efter två år. Nöden har väl ingen lag.......... ::)
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Dela detta:

* Inloggade just nu

509 gäster, 1 användare
Hagelheta

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser