Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Parasiter  (läst 1076 gånger)

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
Parasiter
« skrivet: 08 jul-12 kl 10:35 »
Är det någon på detta forum som vet hur parasiterna utvecklas utanför värddjuret?
Jag har letat efter info men hittar inte riktig utförlig beskrivning. Det är ju olika för de olika parasiter men de olika grupperna måste ju ha någralunda samma utvecklingstrin.
Jag är speciellt ute efter T. axei eller lilla magmasken som Vidilab mistänker att jag har fått in. Jag har läst mig till att man inte kan vara helt 100% säker på att det är just denna då det inte går att känna igen larverna som man tex kan med stora magmasken så därför sätter dom ett frågetecken på papperet ut för just denna parasit.
Den kommer ut som ägg ur värddjuret som kan vara får, nöt eller häst så hästarna som vi hade tänkt rensa betena med kan även dom smitta videra betet. Därför har vi satt hästarna på ett begränsat bete och ger dom en 2 meters remsa nytt gräs varje dag så dom betar ordentligt av och håller betet kort så vi kan plocka upp efter dom vilket vi gör varje dag för att få bort eventuell ny smitta. Men all bajs kommer ju inte med och nu undrar jag hur dessa larver utvecklas.
Det finns tre stadier L1, L2 och L3 där det är L3 som är infektiös. Det tar 1 till 3 dygn för äggen att kläcka fram till L1 stadiet allt efter hur varmt o hur fuktigt det är men sen då???? Vad händer då?
När de kläcker stannar dom då kvar i dom varma o skyddande bajsarna? Eller kryber dom ner i marken?
Hur lång tid tar det föränn dom blir till L3? Och dör dom inom hurlångtid? om inte något värdsdjur äter dom?
Vilka är det som övervintrar? Är det dom sista som inte kläcker därför det är för kallt? eller är det en speciellt anpassat avkomma?
Om någon vet (inte gissar) detta eller har någon länk till någet där man kan få klar besked blir jag jätteglad.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
SV: Parasiter
« Svar #2 skrivet: 08 jul-12 kl 11:13 »
Tusen tack Lorita. Den där sista sidan är mycket bra.
Tar fortfarande tacksamt mot nya tips då det fortfarande är lite oklart hur dom gör på betet dom dära L'arna
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

739 gäster, 2 användare
Galaxie, scorpio_xri

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser