Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kläckning av Japansk Vaktel i maskin!.  (läst 2578 gånger)

lena70

• Gäst
Kläckning av Japansk Vaktel i maskin!.
« skrivet: 05 jul-12 kl 14:09 »
Jag har nu ca 15 japanska vaktelägg i maskin. De har nu legat ca 1 vecka. Sluta vända äggen dag 15 och lägga alla äggen i kläckback?. När äggen har kläcks, hur länge kan då vaktlarna vara kvar i kläckbacken, innan jag tar ut dom ur maskinen?. Brukar vara ca 1  1/2 -2 dygn på hönsägg, vad gäller på vaktlar?.Hur varmt ska det vara under värmelampan sedan?.Vad ger ni dom att äta?.Hur länge ska de vara under värmelampan?? När klarar de sig utan värmelampan?. När blir de vuxna och könsmogna? När kan man könsbestämma vaktlar??.När börjar hönorna värpa ägg?.Många funderingar..Överös mig gärna med tips och råd! Tack snälla ni i förskott för er hjälp!!
« Senast ändrad: 06 jul-12 kl 06:28 av Fru solvända »

hen

• extremt mycket frågor...
    • Småland
SV: Kläckning av Japansk Vaktel i maskin!.
« Svar #1 skrivet: 12 jul-12 kl 13:41 »
Mina va en dag i kläckaren efter att dom tagit sig ur..
Hade mina inne under värmelampa 36grader sedan tog jag bort en grad varje dag tills 20 sedan stängde jag av den...
Mat - kalkon göd start (högt protein) - äggula majs
Vatten - Liten fågel automat (skulle haft större fick fylla på 4ggr dagligen
Könsmogna 6-8 veckor

Sätt mat och vatten utanför strålzonen av värme så dom måste lämna värmen för att äta och dricka...

Mycket bra sida ang. könsbestämning och mycket annat nyttigt http://honsitrunsby.webs.com/andrafjderfn.htm
« Senast ändrad: 12 jul-12 kl 13:47 av hen »

lena70

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 13 jul-12 kl 09:05 »
Stort tack  "hen" för ditt svar!!!.
Mina 15 ägg ligger i kläckbacken, jag har inte kunnat lysa äggen, så jag vet inte ens om det är något i dom..Idag dag 17..HOPPAS; HOPPAS!!!.

lena70

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 14 jul-12 kl 16:00 »
Hitills har 2 vaktlar kläcks, det rör sig i andra ägg, och några har pick-hål..Spännande! ;D

tinaw

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 14 jul-12 kl 21:24 »
Ååååååh så spännande! Tummar! Jag har kläck själv idag, en liten film: https://vimeo.com/45754314

lena70

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 15 jul-12 kl 08:38 »
Ååååååh så spännande! Tummar! Jag har kläck själv idag, en liten film: https://vimeo.com/45754314
Hej TinaW!
Mysig film!..Jag har nu fått 8 små vaktlar, de är så pigga och rör sig hela tiden..Otroligt aktiva, jämnfört med hönskycklingar..Så söta!.Håller tummarna stenhårt för ditt kläck, och hoppas allt går jättebra!!! ;D

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 16 jul-12 kl 09:12 »
Den här typen av vattenautomat tycker jag är bra, den är lätt att rengöra och de kan inte drunkna i den.

Kycklingstart eller kalkonstart är bra foder. Jag har dem på en frottehanduk eller ett bäddinlägg (sådant man har till sängvätare) de första dagarna, därefter torv eller spån.

Hantera dem på samma sätt som kycklingar, men var mer försiktig med vattnet, så att de inte blir blöta eller drunknar, så ska du se att det går bra.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

lena70

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 16 jul-12 kl 10:31 »
Den här typen av vattenautomat tycker jag är bra, den är lätt att rengöra och de kan inte drunkna i den.

Kycklingstart eller kalkonstart är bra foder. Jag har dem på en frottehanduk eller ett bäddinlägg (sådant man har till sängvätare) de första dagarna, därefter torv eller spån.

Hantera dem på samma sätt som kycklingar, men var mer försiktig med vattnet, så att de inte blir blöta eller drunknar, så ska du se att det går bra.
Har 8 små liv under värmelampan, jag har vindnät som underlag till dom. ( blev över efter ladugårdsbygget, det är bara att klippa till, önskad storlek. )Funkar jättebra. Och är tvättbart. Vaktlarna kan gå mycket bra på det. Ett tips att ha till kycklingar med..( medans de är riktigt små) Jag ger dom förrutom foder, ochså kokt äggula. Majs bra med? Gräs när de blir lite större..Jag har vatten i burk-lock, som jag fyllt med en massa småstenar. De är otroligt aktiva, jämnfört med kycklingar, de rör sig hela tiden, men de var större än jag trodde..

Dela detta:

* Inloggade just nu

374 gäster, 1 användare
fri

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser