Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ägg frågor :)  (läst 4175 gånger)

isalinden

• Öland
ägg frågor :)
« skrivet: 03 jul-12 kl 09:53 »
Är lite ny på det här med vaktlar, har ganska många nu och ska försöka få igång lite ägg försäljning så har lite frågor..
hur länge klarar sig äggen?
hur gamla ägg kan man sälja?
vad kan man sätta för bäst före datum när man säljer?
vad som gäller med märkning av ägg och kartong vid försäljning?
Vore väldigt tacksam för svar :)
Mvh Isa

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
SV: ägg frågor :)
« Svar #1 skrivet: 03 jul-12 kl 12:19 »
hur länge klarar sig äggen <--  ungefär så länge som hönsägg om man har dem i kylskåp,hållbarhet på runt en månad
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

Tuppen-Sven

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 03 jul-12 kl 13:06 »
Jan, helt fel! Ett rent o fint (otvättat) hönsägg, håller sej fräscht i flera månader i kylskåp!

Ägg man köper i affär, är egantligen inte färska, de är över en vecka gamla, färska ägg, går inte skala! Så otvättade ägg, har jättebra hållbarhet!

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #3 skrivet: 03 jul-12 kl 13:18 »
Jan, helt fel! Ett rent o fint (otvättat) hönsägg, håller sej fräscht i flera månader i kylskåp!

Ägg man köper i affär, är egantligen inte färska, de är över en vecka gamla, färska ägg, går inte skala! Så otvättade ägg, har jättebra hållbarhet!

jag menade att ett vaktel ägg håller sig i en månad till 6 veckor
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

Tuppen-Sven

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 03 jul-12 kl 13:53 »
Jaha :)..

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #5 skrivet: 03 jul-12 kl 15:21 »
Är lite ny på det här med vaktlar, har ganska många nu och ska försöka få igång lite ägg försäljning så har lite frågor..
hur länge klarar sig äggen?
hur gamla ägg kan man sälja?
vad kan man sätta för bäst före datum när man säljer?
vad som gäller med märkning av ägg och kartong vid försäljning?
Vore väldigt tacksam för svar :)
Mvh Isa

Upplever att vaktelägg inte har samma hållbarhet som hönsägg utan blir dåliga tidigare ( dåliga = ruttna ). Åt ägg igår där de äldsta var runt 2,5 veckor gamla och när man knäckte de så brast gulan och vitan var väldigt vattnig till skillnad mot de färska med hel "stark" gula och tjockflytande vita. Men runt en månad brukar de hålla sig här iaf (har inte riktigt kollat exakt hur lång tid). Om man kokar vaktelägg så kan man kolla efter ägg som flyter = Ägg som börjar bli gamla - är ruttna (de dåliga brukar flyta helt som korkar på ytan).  :-X
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #6 skrivet: 03 jul-12 kl 16:42 »
ujuj! Låter som vaktelägg inte klarar sig länge.

Gulan brister och vitan är blaskig efter 3 veckor under en höna här!
Men inte de befruktade förståss.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #7 skrivet: 03 jul-12 kl 16:53 »
Hum, nu ser jag ju dock att jag glömt bort en viktig grej, att de inte förvarades i kylskåp utan i ett svalt och mörkt rum (typ som i en jordkällare). I ett kylskåp kan de nog hålla sig en tid till. Hade lite bråttom där.  :-X

Vaktelägg som har små sprickor i sig blir dåliga betydligt fortare än hela ägg med. Ofta så ser man inte sprickorna genom att bara titta på ägget utan man får ta till någon lampa och lysa igenom dem.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

djurskydd

• Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 03 jul-12 kl 17:09 »
Det beror väl på om du ska sälja ägg till grannen eller om du vill sälja på marknader och till butik/restaurant? För det senare krävs tillstånd från kommunen (om inte undantag medges) och att du är registrerad som primärproducent hos Länsstyrelsen. Du får info från dem om vad som gäller vid märkning, lokaler, förvaring etc. Ex får inte ägg vid försäljning vara äldre än 21 dagar från värpning.
Bor med make, barn, rya- och gutefår, katter, kaniner, kalkoner och höns mellan nor och fjärd i vackra Häggvik, Höga Kusten.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #9 skrivet: 03 jul-12 kl 18:47 »
Det beror väl på om du ska sälja ägg till grannen eller om du vill sälja på marknader och till butik/restaurant? För det senare krävs tillstånd från kommunen (om inte undantag medges) och att du är registrerad som primärproducent hos Länsstyrelsen. Du får info från dem om vad som gäller vid märkning, lokaler, förvaring etc. Ex får inte ägg vid försäljning vara äldre än 21 dagar från värpning.

Håller de sej längre hos grannen?  ??? Eller på marknaden?  ::)
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

johe71

« Svar #10 skrivet: 03 jul-12 kl 19:32 »
Håller de sej längre hos grannen?  ??? Eller på marknaden?  ::)

givetivs :)

eller kanske inte.... för hönsägg är bäst-före-datum enligt EU-regler 28 dagar efter värpdagen, ägg får inte (enligt samma EU-regler) säljas om de är äldre än 21 dagar...

De reglerna är skrivna med förutsättningen att man inom stora delar av EU förvarar äggen i rumstemperatur, hanterar man äggen som kylvara så klarar de sig givetvis längre - men det är inget reglerna tar hänsyn till...

bryter man mot reglerna så kan man få problem, sedan är det - precis som med andra regler, tex att hålla hastighetsbegränsningen när man kör bil - upp till var och en om man väljer att bryta mot reglerna eller ej

givetvis är risken för en kontroll större när man säljer på en marknad än när man säljer till grannen... precis som det är få som väljer att köra för fort när de passerar en fartkamera...

Vaktlann

• Västergötland
    • Båbergs vaktlar
« Svar #11 skrivet: 04 jul-12 kl 14:50 »
Hej alla

Jag skulle behöva lite hjälp samt råd med hur jag skall få sålt mina ägg och vaktlar i större skala.

Är det någon som har för stor efterfrågan som jag kan vara underleverantör till, eller vet några restauranger eller butiker som är intresserad av att köpa större partier?

Jag är registrerad som primärproducent  och registrerad hos kommunen och har F-skatt genom Aktiebolag.

Tack på förhand
Ann
Båbergs vaktlar.

hen

• extremt mycket frågor...
    • Småland
« Svar #12 skrivet: 10 jul-12 kl 09:37 »
ägg ägg ägg.....

Jag har 18st vaktlar nu... har inte könsbestämt alla än men det kommer...

Hur gör jag för att kunna ha vaktelägg hela tiden dvs. att alla inte slutar lägga samtidigt?

Hur lång är ruggningen på vaktel?

tinaw

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 12 jul-12 kl 12:32 »
De ruggar vid lägre temperatur/mindre ljus, så om du vill ha ägg kontinuerligt får du ha flera burar som du låter gå i vintervila olika tider.

Dela detta:

* Inloggade just nu

534 gäster, 2 användare
Power4you, skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser