Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  I Radars bryggeri  (läst 8502 gånger)

Radar

• Jämtland
I Radars bryggeri
« skrivet: 30 jun-12 kl 20:04 »
Här tänkte jag presentera och dokumentera mina olika bryggningar. Det kan kanske bli lite sidospår ibland. Men jag ska ändå försöka hålla det någorlunda relaterat till bryggandet.
Ni är naturligtvis välkommen med kommentarer och frågor och liknande.

Bryggeriet som sådant är inget att orda om. Det är helt enkelt i köket jag sätter igång de olika projekten. När jag sett att jäsningen kommit igång bär jag upp det till duschrummet. Där får det stå tills det ska hanteras på något sätt.
Det är även där som jag rengör all utrustning.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Radar

• Jämtland
SV: I Radars bryggeri : Vinbärsvin
« Svar #1 skrivet: 30 jun-12 kl 20:09 »
För ett par dagar sen var min sambo på bouppteckning. Då kom hon hem med några kilo vinbär som legat där i frysen. Hur länge vet vi inte, men förmodligen bara sen i höstas.
En påse röda och fem påsar svarta. I dag körde vi de upptinade bären i en råsaftcentrifug.

Förra året gjorde jag vin på ca 60% svarta och 40% röda vinbär. Det blev lite väl syrligt tyckte vi. Den här gången siktade jag på 75% svarta och 25% röda.
Vi fick ut ca 2,5 liter saft från de röda och ca 7 liter från de svarta, så nästan exakt på målet blev det.

Den här saften blandades i en jäshink.
4 kilo strösocker löstes upp i några liter kokhett vatten och tömdes ner i saften.
Fyllde sedan upp till 20 liters-strecket med kokhett vatten. Kanske det tog död på något oönskat bland bären. Vattnet värmde jag i en vattenkokare. Det blev ett antal värmningar då kokaren inte rymmer så mycket.

Efter några timmar, när det svalnat, med locket på, var det dags att kolla hur sött det var.
Det visade på 120 oechsle. Lite väl häftigt tyckte jag så därför tömde jag i 2 liter till med vatten.
Då kröp det ner till ungefär 85. Det är mer lagom.

Och så tömde jag i en påse jästnäring och torrjäst av typen Bordeaux. På med locket igen och skakade om allting. Och så dit med ett jäsrör.
Så får vi se i morgon om det verkar komma igång. Jag hade velat haft med pectolas också, men de  hade inte hemma på den lokala bryggbutiken. Vi får se om jag beställer något på nätet i stället.

Det som blev kvar efter centrifugeringen innehåller en hel del saft och smaker, så det tog vi tillvara på för efterbehandling.

Radar

• Jämtland
SV: I Radars bryggeri : Efterbehandling
« Svar #2 skrivet: 30 jun-12 kl 22:41 »
Så är det dags för min sambos kommentar:

Häller allt i en stor kastrull och späder med vatten tills det går att röra, som en tjock soppa.
Kokar opp och sedan så silar man av saften. Denna saft är lämplig till att göra gelé av. När allt har runnit av så mäter man hur mycket det blev och tillsätter socker och kokar tills man kan göra geléprov.

Av det som blev kvar i sildukarna gör man nu saft. Alltså häller allt i en kastrull och späder med vatten till en tunn soppa, låter koka opp och silar av. Mäter och tillsätter socker,kokar upp igen, skummar av och häller på rengjorda flaskor. Denna saft är inte så lämplig att lagra länge men den smakar bra.

Lämpligast att göra det här på är svartvinbär för de har en kraftig smak. Det här sättet att koka flera gånger har jag läst i en gammal kok/husmodersbok för flera år sedan.

tinna.m

• Skåne
SV: I Radars bryggeri
« Svar #3 skrivet: 15 jul-12 kl 09:49 »
Låter fint! Ett annat sätt att tilvarata bären efter råsaftcentrifug eller saftmaja är att tillsätta äpple och göra sylt. Svartvinbärssylt är för stark i min smak, med den här metoden blir det godare sylt/marmelad och dessutom vin/råsaft.  :)
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Dea

« Svar #4 skrivet: 19 aug-12 kl 09:41 »
Det blir säkert gott, och med lite lagring ännu bättre. Man kan med fördel ta i en del tannin, då det inte är så mycket strävhet i vinbär. Tar man i lite plommon /mirabeller man har kokt saft med kärna behövs inte det, blir ett mycket fint rött vin! Gjorde en sats på svarta/röda vinbär, mirabeller och krusbär. Blev kanongott! Använder dock numera endast Edelmans flytande jäst. Har dåliga erfarenheter med torrjäst, men har inte provat märkesjästerna... Kanske är de av bättre kvalitet. Lågpris torrjästen utan märke skulle jag direkt avråda från om man är ute efter ett fint vin...

Jag köpte faktiskt en billig råsaftvcentrifug på Jula för 299kr. Verkar nästan vara lite för billigt för o va sant men faktum är att den funkade rätt bra. Behövde något enklare för att bereda saft på 16kg äpplen som ska va till vin. Man fick stanna med jämna mellanrum och ta bort "bös" som fastnat och rengöra lite då och då men på det hela taget gjorde den bra ifrån sig. Fick ut typ 5-7 lit fin råsaft från den. När den hade stått en stund flöt det upp ett tjockt lager till ytan men det är ju bara sleva bort. Har provat att köra äpplen i saftmaja - unkar mycket dåligt, och kokt + silat men det tar sån evig tid. Nej, att bereda äpplen verkar enråsaftcentrifug funka riktigt bra till. Till bär och liknande kör jag alltid saftmaja dock  ;D Vad har du för modell Radar?

Jag tror att det är bra att unvika att hälla het vätska i dessa vanliga 30 lit jäshinkar. Det verkar som plasten öppnar sig och suger in ämnen som inte går att diska bort sedan...
« Senast ändrad: 19 aug-12 kl 09:46 av Dea »

Radar

• Jämtland
SV: I Radars bryggeri: Öl av helmalt
« Svar #5 skrivet: 07 okt-12 kl 23:48 »
Det här är bara mitt andra försök att brygga öl av helmalt. Det första blev, enligt vårt tycke, ett mycket bra öl.

Vi börjar med att plocka fram allt som behövs:
Som kombinerat mäsk och och lakkärl använder jag en gammal jäshink som jag monterat in värmaren från en billig vattenkokare. Tillsammans med en elektronisk termostat kan jag ställa in olika temperaturer ganska exakt.
Hålslev, jäsmätare, våg, jäskärl, några andra kärl att mäta upp i, malt humle och jäst.
Saker som jag glömt ställa fram när bilden togs. Termometer. durkslag. något att röra om med och jäsrör. Kanske något mer som kommer till användning under bryggningen.

Sen är det dags att börja värma vatten. Det finns en massa olika mäskscheman. Vad det här skulle kallas vet jag inte. Jag är inte så insatt i terminologin. Jag gör det hela enkelt och värmer upp 12 liter vatten. Det är den mängden öl jag har tänkt göra.
Man ser i hinken värmaren, en bit plastslang med tempgivaren i och en bit hoprullat metallnät instucken i kranen.

Radar

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 07 okt-12 kl 23:50 »
Under tiden vattnet värms till 75 C mäter jag upp tre kilo Pale alemalt och 190 gram Crystal 100 malt. Pale ale är basmalten och crystal är i första hand till för att få ölet lite mörkare. Enligt teorin ska den här mängden malt till 12 liter vatten ge ett öl på ca 5,5 %

När vattnet nått inställd temperatur hälls all malt i tunnan. Det visar sig att jag borde haft varmare. Det kyldes ner till ca 60 C av malten. Nu borde man haft en termometer för att kontrollera temperaturen. Min har gått sönder och jag har glömt köpa en ny. Nu får jag förlita mig på termostaten vars givare sitter i en plastslang. Plast är inget bra material att förmedla temperatur med. Det borde ha varit ett metallrör i stället. Jag har tänkt göra ett nytt kärl med värmaren instucken från botten i stället och då med metallrör. Innan kvällen var slut skulle jag få anledning till att göra detta.
Efter ca 10 minuter visade det på 68 C. Det är där det ska hålla sig i en timme är det tänkt. Det gjorde det inte. Enligt termostaten pendlade det upp och ner mellan 65 C och 75 C. Någon gång då och då rör jag om i gröten lite.
Samtidigt värmde jag fem liter vatten i en kastrull bredvid. Det behövs lite senare.

Efter en timme ställer jag upp termostaten till 75C igen. Så kör jag på i 15 minuter innan jag stänger av värmaren.
Så är det dags att ta rätt på ölmäsken. Först tömmer jag en skvätt som töms tillbaka igen. Detta upprepas några gånger tills mäsken börjar se ut inte så grumlig ut.
Sen tömmer jag upp först åtta liter och häller över i en stor gryta på spisen. När man börjar se maltbädden tömmer jag det vatten jag har i kastrullen genom ett durkslag ner i malten. Anledningen till ett durkslag är för att det ska spridas över bädden.

Radar

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 07 okt-12 kl 23:54 »
När jag fått ut totalt 13 liter i grytan är det dags att koka in humlen. Det tar ett tag innan det börjar koka så det är gott om tid att mäta upp den första givan. Jag använder här 37 gram kottar med en alphasyra  på 5,20%.

Det ska röra sig ordentligt i grytan utan lock. Locket kan vara på när man kokar upp, men inte när man väl kokar. Det skum som blir bör man ta bort med hjälp av hålsleven. Nu ska det koka i 55 minuter innan nästa humlegiva på 17 gram som ska koka i bara 5 minuter.
Samtidigt gör jag ett experiment med att försöka göra ett slags svagdricka. I malten som är kvar tömmer jag i hett vatten till en nivå av 13 liter. Enligt termostaten pendlade det mellan 58 C och 72 C. Det stog med värme på i en timme och ca 25 minuter med värmen avstängd. Jag glömde recirkulera den här gången, men det klarnar kanske ändå i slutändan. Åtta liter tog jag ut den här gången.

När det då kokat sammanlagt en timme tömmer jag genom ett durkslag med en silduk allt i jäskärlet. Eftersom det kokat bort ca 3,5 liter tömmer jag också i några liter vatten tills jag har mina 12 liter som jag vill ha. Jag insåg att det jäskärl jag tagit fram inte skulle räcka till för 12 liter så jag använder en 30-liters i stället. Den lilla används i stället till svagdrickan.
Nu ska det kylas så fort som möjligt. Ju snabbare desto bättre. Eftersom jag inte fixat till någon ölkylare ännu ställer jag ut hinken på bron. Det är +5 C ute men det tar väl en halvtimme innan det kallnat tillräckligt för att jästen ska överleva. Jag skakar om hinken några gånger. Dels för att det ska kallna lite snabbare, men även för att skaka i ordentlig med syre. Likadant gjorde jag med svagdrickan.

Innan jag tömde i jästen borde jag ha kollat hur sött det var med jäsmätaren. Det glömde jag bort. Jag glömde det även på svagdrickan. Men jag hade tagit prov på båda innan jag kokade in humlen. Enligt TemperaturKorrigeringsVerktyget i ”Beersmith 1.4” skulle det motsvara ett värde på 58. i ölet. Eftersom jag siktat på 56 hoppas jag att det stämmer. Jag fick ju gissa lite hur varmt det var när jag tog provet. Svagdrickan minns jag nu inte värdet på, men  när jag stoppat in det värde jag fick i ett annat verktyg fick jag fram att det skulle bli ca 1,8%. God marginal till de 2,25% som är godkänt för lättöl.

Till ölet använde jag 2/3-delar av ett paket frystorkad öljäst av aletyp. Svagdrickan fick sista tredjedelen. Så ställdes hinkarna i 22-23 C värme.
När jag kollade till dem i dag (efter ca 12 timmar) bubblade det fint i båda jäsrören.
« Senast ändrad: 07 okt-12 kl 23:56 av Radar »

Radar

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 23 okt-12 kl 21:39 »
Mitt öl jäste ut för ca en vecka sedan, men eftersom svagdrickan har bubblat på hela tiden har jag låtit det stå. Trots att svagdrickan inte jäst ut helt kände jag mig tvungen att gå vidare med nästa steg om tidsplanen ska hålla.
För en stund sedan tappade jag över till en ny hink för sekundärjäsningen. Det är väl mer en klarningsfas än jäsningsfas. Det prov jag tog i samband med detta visade att det jäst ner till 20 oechsle. Det ska då ha blivit ganska exakt 5% om det stämmer med det tidigare provet och omräkningsfaktorer. Det är bara en halv % mindre än vad som var målet.
Smaken och färgen verkar vara ungefär vad jag var ute efter. Det ska nu få stå svalt ca en vecka innan nästa omtappning.

Svagdrickan verkar vilja ha några dagar till på sig. Det är ändå bara ett experiment, så det gör inget att de tar lite extra tid.

Radar

• Jämtland
SV: I Radars bryggeri: svagdricka
« Svar #9 skrivet: 26 okt-12 kl 14:46 »
I dag ansåg jag att svagdrickan jäst färdigt.
Tappade över till en ny hink och tog samtidigt ett prov. Plus 5 visade det. Det innebär att marginalen till lättölsgränsen är förbrukad. Men å andra sidan kan det nog göra detsamma. Ett smakprov kändes som en blaskig humledryck. Inte speciellt gott, så det här verkar inte vara ett bra sätt at göra svagdricka.
Vi får se hur det blir när hela processen är klar.

En ny bryggdag är inplanerad nästa helg. Då är det meningen att det ska bli julöl. Eller påsköl kanske, om det skulle ta för lång tid.
Varorna är på gång och bör vara här tills dess.
Det är en ingrediens som verkar vara svår att få tag på. Angelica (kvanne) helst i torkad form. Är det någon som känner till något ställe där det går beställa?
Här är det lite sent att gå ut och leta i naturen. Jag får väl försöka hitta på någon annan krydda, eller helt enkelt skippa det om inte ett snabbt tips dyker upp här.

Radar

• Jämtland
SV: I Radars bryggeri: Julöl
« Svar #10 skrivet: 09 nov-12 kl 14:45 »
Jodå, vi bryggde julöl i lördags. Jag har bara inte haft tid att skriva om det förrän nu.
Meningen var ju att det skulle bli ”Leffes Christmas ale”. Men på grund av svårigheter att få tag på en ingrediens och att en humlesort var tillfälligt slut blev det ett lite omarbetat recept. (Plus att jag tror jag råkade missa en humlegiva).

Receptet räknades om till att gälla för 16 liter och blev så här:
3,85 kg Pale ale            
0,13 kg Caraplus 10
0,13 kg Crystal 150
0,06 kg Caraplus 200
Vi gjorde ungefär som förra gången förutom att det mäskades i 90 minuter i stället för som tidigare 60.

Sen kokades humle och kryddor in. Eftersom ölet nog kommer att räcka över påsken också ville jag inte använda jultypiska kryddor som saffran och kanel.

25 g Hallertauer Mittelfryh 4,6% alpha kottar 60 minuter
5 g Fuggle 5,5 % alpha kottar 20 minuter
6 g torkade pomeransskal 10 minuter
3 g neljikor 10 minuter
5 g Fuggle 5,5 % alpha kottar 5 minuter
Det var här på sista givan jag tror det blev en miss. Det skulle ha varit en sort till. Det blir säkert inte odrickbart bara för det.
Den här gången använde jag humlepåsar i stället för att låta humle och kryddor ligga löst i grytan.
Och, hör och häpna, jag kom ihåg att ta undan ett prov.
Förväntat OG 54
Uppmätt OG 55
Och när allt svalnat tillsattes jästen och jäsrör monterades.
Safale s-04 11g

Det tog inte mer än åtta timmar innan första bubblan visade sig.
Nu tar jag gärna emot förslag på vad ölet ska heta.

Ändrade i rubriken i detta inlägg
« Senast ändrad: 09 nov-12 kl 15:17 av Radar »

slainte

• Västmanland
« Svar #11 skrivet: 08 feb-13 kl 22:10 »
Hur smakade det då?  ???
En stadsbo frågar en bonde: -Varför har den där kon inga horn?
Bonden svarar:- Det finns många orsaker till varför kor inte har horn, en del föds utan horn och på andra tar vi bort dem. Orsaken att just den kon inte har horn är att det är en häst!

Radar

• Jämtland
« Svar #12 skrivet: 10 feb-13 kl 18:35 »
Det var väldigt vad jag är dålig på att uppdatera:

Båda dessa öl smakade utmärkt. Julölet kanske något för mycket pomerans. Det kan möjligen balanseras med lagring. Jag har 10 L kvar förvarad i "Partyfat". http://shop.humle.se/utrustning/fattappning/partyfat/partyfat-i-plat-5-liter?grp=302950.

För några veckor sedan satte jag igång vad jag hade tänkt skulle bli 15 liter av ett helt egenkomponerat öl. Det gick inte helt bra kan jag säga. Första 8 literna jag lakade ur gick bra. Eftersom jag inte hela tiden hade ögonen på proceduren gick det sen riktigt åt hxxxxxe. Allt brakade i golvet och sisådär 5 L över hela köksgolvet. No more comments.
De 8 L jag lyckats rädda kokade jag in humle och satte på jäsning. Eftersom jag räknat på nästan dubbla mängden innehåller det mer jäsbara sockerarter än beräknat, så det blir någon % starkare. Det står på så kallad sekundärjäsning för tillfället.
Nu fick jag ytterligare anledning att bygga ett nytt mäsk/lakkärl eftersom kranen bröts sönder.

Sedan senast har jag även satt igång två vinsatser. En körsbärsvin och en Red Rioja. Båda dessa har jäst ut sedan ett bra tag, men eftersom vi för tillfället har lite dåligt med vattentillgången avvaktar jag med att rengöra några kärl att tappa om till. Av samma orsak väntar jag med att sätta igång en sats White Rioja. Vinsatserna behöver jag inte orda något om. Det är bara att följa instruktionerna som följer med. Det enda som skiljer är att jag brukar blanda ut till 20 L i stället för 23.

slainte

• Västmanland
« Svar #13 skrivet: 12 feb-13 kl 17:38 »
Den röda Riojan är riktigt bra, gjorde en sats i fjol och nu var det riktigt gott.
En stadsbo frågar en bonde: -Varför har den där kon inga horn?
Bonden svarar:- Det finns många orsaker till varför kor inte har horn, en del föds utan horn och på andra tar vi bort dem. Orsaken att just den kon inte har horn är att det är en häst!

Radar

• Jämtland
« Svar #14 skrivet: 13 jun-13 kl 19:57 »
Några ord igen.
I slutet på Maj gjorde jag färdigt körsbärsvinet. För någon månad sedan tappades det om och tillsatte jäs-stopp. Eftersom det nu stått så länge ansåg jag inte att det behövdes något klarningsmedel utan tappade om det och tillsatte lite sockerlag för att få det lite sötare. Sen tappade jag upp det på några flaskor för provsmakning och resten i damejeanne.

Likadant med den röda Riojan. Exakt samma procedur.

Ölet borde jag ha jobbat vidare med för länge sedan. Inte förrän häromdagen tog jag itu med det.
Om jag läst av oechsle-mätaren dåligt eller misslyckats lite med mäskningstemperaturen ska jag låta vara osagt. Hur som helst hade det jäst ut lite dåligt. +30 stannade det på. Det betyder då att det blir lite alkoholsvagare än jag beräknat.
Jag var rädd att jästen gett upp, men tappade ändå upp på ett partyfat och några ölflaskor. Tillsammans med 50 g upplöst strösocker. Det verkar som om kolsyrejäsningen kommit igång.

Den vita Riojan tappades om första gången samma dag och tillsatte jäs-stopp. I dag tillsattes klarningsmedel för att nästa vecka tappas om igen och sötas upp lite.

Jag har under ett par år haft vin av björksav ståendes på lagring. Vi har under åren tappat ur några små damejeanner, men nu var det dags för buteljering av den sista, stora. Det blev 29 1/2 flaska. Jag hade rengjort 31 flaskor så det stämde  ju rätt så bra.

De sorter som omnämnts i detta inlägg ska vi "tvinga" våra midsommargäster att provsmaka.

Vad som är på gång just nu är ca 35 liter björksavsvin. Det verkar som det har jäst ut nu, men det får allt stå tills efter midsommar innan jag fortsätter med det.
Och nästa projekt blir rabarbervin. vi får se hur mycket det blir. Tuvorna här hemma ser ut att ge god skörd, och syrran har lovat att vi får plocka hennes. En del ska frysas in och användas till paj och sånt.

Jag hade tänkt göra maskrosvin också, men det får vara detta år. Kanske nästa år, vi får se.

Radar

• Jämtland
« Svar #15 skrivet: 14 jun-13 kl 12:12 »
I dag hann jag med att buteljera vinbärsvinet.
Jag har haft en 10-liters damejeanne stående på lagring sedan i oktober. Resten har vi konsumerat tidigare.
13 1/2 flaska blev det av den.

Avseende smaken på det så kommer jag nog att justera mängderna lite till.
Kanske 80% svarta och 20% röda vinbär.
Det beror på om jag får tag på svarta vinbär billigt. Jag måste ta och plantera några sticklingar i sommar så jag får egna buskar.
Röda vinbär har jag några buskar av som borde räcka till.

Radar

• Jämtland
« Svar #16 skrivet: 29 jun-13 kl 19:58 »
Nu innan jag glömmer vad som händer skriver jag ner vad jag gjort:
Vi skördade rabarbern i förrgår. 4 kilo till mig och ca 2 kilo till frysen.
I dag började jag med vinet.

Från tråden som handlar om rabarbervin använder jag mig av alternativ B. Fast inte exakt samma tillvägagångssätt.
Rabarbern hackades upp i bitar på 4-5 cm. Det blev då en mängd på ca 7,5 liter i en 30-liters jäshink.
Hettade upp ca 3,5 l vatten som tömdes över rabarbern.
Det fick då stå de minuter det tog att mäta upp 8 liter vatten i en annan hink.
Efter det tömde jag av rabarbern och kokade upp 4 l från de 8 l jag mätt upp.
Vägde upp 2,5 kg strösocker över rabarbern och hällde över det vatten som kokats upp.
Rörde om och stötte samtidigt rabarbern en del tills sockret verkade ha lösts upp.
Tömde i resten av vattnet och rörde i 1 krm tannin och 2 krm jäsnärsalt.
Totala mängden är nu 13 liter.

Nu får det stå och svalna tills jag ska iväg och jobba några timmar i natt. Innan jag åker hoppas jag det svalnat så jag vågar tillsätta jästen. Det blir samma som till björksavsvinet. Det heter bara vinjäst, en torr variant.
Teoretiskt kommer det här vinet att hamna på ca 13%.

Jag kan lägga till Jack Keller's förslag på rhubarb wine.

RHUBARB

Rhubarb wine is one of those wines you either love or hate. My wife doesn't like the taste of rhubarb in any form, but I do. As a result, I don't make it often and only make a gallon at a time when I do.

Rhubarb contains an excess of oxalic acid, which is what gives it the taste some people find unpleasant. But oxalic acid can be easily removed (as in the recipe below) and the wine will be better for it. Although rhubarb wine has its own taste, it is excellent for blending because it will take up the flavor of whatever it is blended with and in the process will lose most of its own flavor.

If you're not sure you'll like it, you can always make a one-gallon batch and freeze enough rhubarb for another batch or two later. You can save space by crushing the rhubarb and freezing the juice.
Rhubarb Wine

6-7 lbs red rhubarb
    1-3/4 lbs finely granulated sugar
    2 large lemons (juice only)
    water to make up one gallon
    1 crushed Campden tablet
    1 oz precipitated chalk
    1-1/2 tsp yeast nutrient
    Sauterne wine yeast

Wash the rhubarb and cut into 1/2-inch lengths. Crush with a piece of sterilized hardwood (the end of a baseball bat is perfect) and put into primary. Dissolve crushed Campden tablet in gallon of cold water and pour over rhubarb. Cover primary and let set for three days, stirring daily. Strain through a nylon straining bag and squeeze as much liquid as possible from the pulp. Discard pulp and return liquor to primary. Add the precipitated chalk (obtainable at winemaking shop). The liquor will fizz, but then settle down. Wait 3 hours and taste. If oxalic acid taste is still too strong, add another 1/2 oz of precipitated chalk. Stir in all remaining ingredients, making sure the sugar dissolves completely. (NOTE: You may want to hold back one pound of the sugar and add it after fermentation is well on its way.) Cover and set aside overnight. Transfer to secondary and fit airlock, but to allow for foaming during fermentation hold back a pint or so in a small bottle plugged with cotton. When ferment settles down (5-7 days), top up with reserved liquor and refit airlock. Set aside in cool place until wine begins to clear. Rack, refit airlock and top up. Allow at least another two months, making sure fermentation has ceased, and rack again. If possible, cold stabilize wine for 30 days. If you can't cold stabilize, at least allow the wine the additional 30 days. Rack into bottles or blend with another wine.

If you bottle the rhubarb wine pure, it is drinkable right away. If you blend it, age it according to instructions for the wine you are blending with. If you make a 3-5-gallon batch, add 1/8 tsp tannin per gallon when you add the other dry ingredients to extend the life of the wine. [Author's own recipe]

Radar

• Jämtland
« Svar #17 skrivet: 05 dec-13 kl 14:13 »
Det har inte hänt speciellt mycket här sedan senaste inlägget. Björksavsvinet och rabarbervinet har fått jäs-stopp, tappats om och eftersötats lite. Sedan har det stått för sig själva för naturlig klarning.
För någon månad sedan gjorde jag en sats av Kiviks Blåbär/Lime. En karta med 2-dl koncentrat, socker och vatten upp till 15 liter. Jag vet inte vad jag tänkte på när jag räknade på sockermängden. Mycket för mycket socker blev det i alla fall. Vinjästen fick åka med ändå, det var en jäst med ganska låg alkoholtolerans, så jag räknade inte med att den skulle klara upp det hela. I början på den här veckan tillsatte jag Madeirajäst, så får vi se om den klarar av att jäsa ut lite mer. I vilket fall som helst kommer det bli väldigt sött i slutändan. Som basindigriens i bål kanske det går använda.

Nu har jag äntligen gjort i ordning ett nytt mäsk/lakkärl för ölbryggnngen. Det blev ett likadant som förut med med värmaren instucken från sidan. Enda skillnaden är en s k bordsgenomförning i mässing som är pluggad på insidan. Tempgivaren passar utmärkt i den, och det verkar som termostaten får rätt värden. Jag har jämfört med en gammal hederlig termometer.
I tisdags var det invigning. Allt gick som det skulle, mina beräknade värden träffades med bra noggrannhet. 12,5 liter blev det, som har börjat jäsa. I dag började jag med den andra halvan. Samma recept, som ska få åka med i samma jäshink när det svalnat.
Allt har inte gått lika bra idag.
När jag värmt upp vattnet och tömt i malten ser jag att silnätet som ska vara på insidan kranen ligger kvar på diskbänken!  >:(
Jahapp, jag får försöka lösa det med ett saftsilnät när jag lakar ur.
Under tiden jag värmt vatten har jag börjat tappa björksavsvinet till en damejeanne. Första hinken gick bra. Den andra börjar jag med när ölbryggningen kommit i gång. Tittar till bryggningen och tar ut hunden för att rastas. När jag tittar till vintappningen igen har hävertslangen krupit ur damejeannen. Ungefär två liter vin ligger utefter golvet. >:D Det är bara att börja skura vin och springa ner till köket mellan varven för att kolla den processen.

Lakningen är igång nu, men det tar sin tid. Malten täpper till kranen så jag undrar om jag hinner koka in humlen innan jag måste åka till arbetet. Ingen direkt lyckad hittills.

Radar

• Jämtland
« Svar #18 skrivet: 19 dec-13 kl 10:53 »
Madeirajästen är igång, så det ska nog kunna bli bättre. Nu får den jobba på så länge den orkar. Det lär bli dynamit av det här vinet, så man får allt dricka med försiktighet om man inte blandar ut det med någonting. :o

Den andra satsen öl jag gjorde riskerar att förstöra hela brygden. Det var några dagar jag inte mådde riktigt bra, så det tog lite väl lång tid innan jag tömde ihop delarna. Det har i alla fall jäst ner till nästan rätt värde. det är nu omtappat till sekundären och får stå ett tag.

En ölbryggning till har jag hunnit med. En mörk stout som jag hoppas ska bli bra. En kompis som fyller år om ett par månader ska få ett 5-liters fat. Eftersom han ibland är in och läser här presenterar jag inte receptet innan vi har provsmakat.
I vilket fall som helst:
Jag hade siktat på ca 12 liter med ett värde på 60 oechsle. Resultatet blev 11 liter med 59 oechsle. Det är absolut inom marginalerna.
Nu får de här brygderna stå tills slutet på december. Innan dess tillåter inte mitt arbets-schema att jag fortsätter med något.

Jag glömde nämna att vi provsmakade lite av rabarbervinet innan eftersötningen. Mycket positivt överraskad blev jag. Jag hade inte väntat mig att det skulle bli gott. Lite syrligt med en smak jag tycker påminner om lime. Om inte det varit för att eftersmaken stramar till det lite, hade jag inte eftersötat något. Nu ska det få stå och lagras till våren eller försommaren innan jag buteljerar.

Radar

• Jämtland
« Svar #19 skrivet: 05 jan-14 kl 15:25 »
Mina ölbrygder är på G.
Den större satsen är nu buteljerad. Det blev tre stycken 5-liters fat och 19 33-cl flaskor. Jag kände inte på doften att något gått fel, men jag glömde provsmaka. Innan buteljeringen löste jag upp 130 g strösocker och blandade ner. Det är lite i överkant för tunnorna. De ska hålla för det beräknade trycket, men det kanske blir lite mycket kolsyra. Tidigare har jag tyckt det blir en aning lite i tunnorna, därför gjorde jag ingen skillnad mellan flaskorna och tunnorna.

Stouten är omtappad till sekundärjäsningen. För tillfället ca 10 liter.

Madeirajästen tuffar på i sakta mak. Jag börjar tro att den kommer att fixa det riktigt bra.

På nyårsafton fick vi smaka på likör som min sambo började med någon gång i höst. Djxxxxr så gott det var. En av hallon och en av hjortron. Nu har vi inventerat i frysen. Det kommer att bli av blåbär och svartvinbär också. Alltså en av varje.

Dela detta:

* Inloggade just nu

510 gäster, 2 användare
Vitis, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser