Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga hönshus - frågor om grunden  (läst 9422 gånger)

Existens?

• Gäst
SV: Bygga hönshus - frågor om grunden
« Svar #20 skrivet: 29 jun-12 kl 23:17 »
Är höns så aggressiva mot byggnader att man är mer eller mindre tvungen att ta speciella hänsyn vid byggnationen? Jag tänker mig att om man bygger liknande ett våtrum med svetsad matta eller härdlack i golvet och god ventilation borde det funka i alla fall. Samtidigt får jag ju erkänna att mitt gamla hönshus (som byggts av andra och används till annat nu) har betonggolv.

Jag håller på att bygga ett mobilt hönshus och har tänkt att ha regelgolv med formplyfa och härdlack och bra ventilation. Avsikten är att man ska kunna spola av inne. Är hönsen mer aggressiva än duschning är?

Vänligen
Jens

Förr i världen gjorde man lite ordentligt och hade i stort sett alltid betong som golv till djur.  Ja, i längden så ser jag nog höns som mer aggresiva än duschning..dom går ju där och sprätter och river dagarna i ända.

På 'riktiga' mobila hönshus har man nog oftast nätgolv för att slippa tänka på utgödsling, utan få tillgodo gödseln där huset just då står. Det flyttas ju hela tiden lite.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #21 skrivet: 29 jun-12 kl 23:29 »
Nätgolv kanske är ok men vetephaen om "man får" ha det.  ;)

Har inte tvättat hönshuset än, på dehär 4 åren men en borste och en färgskrapa är bra att ha. 
Gödslar ut och lägger på nytt strö (1 sopsäck såg om hyvelspån) på våren och lägger på en säck strö till på hösten. Sopar ner och skrapar lite här å där dess emellan. En skvätt kalk eller vit billigaste takfärgen vid vårstädningen höjer trevnaden också.
« Senast ändrad: 29 jun-12 kl 23:39 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #22 skrivet: 29 jun-12 kl 23:51 »
Nätgolv... Men jag har tänkt att mitt mobila hönshus ska funka året om. Blir väl kallt för hönsen med nätgolv? /Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #23 skrivet: 29 jun-12 kl 23:57 »
Njaaa......vanligen har man mobila hönshus sommartid, så de kan krafsa runt i gräset på olika ställen. Även nätet brukar va lätt flyttbart, tex 125cm 4-kantsvetsat eller  liknande. Vintertid har man bättre grejer, både som skydd för kyla och rovdjur.

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #24 skrivet: 30 jun-12 kl 00:45 »
 ;D  Jag tänkte bygga en kombo. Åretruntmobilt hönshus.  :)  Ja, jag får väl se hur det blir - jag inbillar mig i alla fall att om jag isolerar hönsen från konstruktionen så håller konstruktionen. Men det är klart, det gäller just det att lyckas med sin isolering.  :-\

Vänligen
Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #25 skrivet: 30 jun-12 kl 11:18 »
Då skulle jag köpt en manskaps vagn. KANSKE tilläggsisolerat och fixat bättre ventilation. Sen är det klart! Låter inte vettigt att BYGGA det som redan finns.

Broberg

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 30 jun-12 kl 11:52 »
På tal om gjutna golv i hönshus och andra djurboningar, så är det inte heller helt fel med första halvmetern av väggen murad och putsad.

Dela detta:

* Inloggade just nu

568 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser