Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Boende i husvagn, se hit.  (läst 5244 gånger)

Drömmaren

• Närke
Boende i husvagn, se hit.
« skrivet: 18 jun-12 kl 17:23 »
Jag skulle behöva hjälp med ett par frågor då jag efter lite efterforskningar har bestämt mig för att prova på att bo i husvagn.

* Hur räknar man ut kostnad för bostadsbidrag när man bor i husvagn?
Läser http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/eb318c78-7988-46af-8f32-d5901be4fc48/ll_bostadsbidrag_om_kostnad_for_bostad_och_inkomst.pdf?MOD=AJPERES&CACHEID=eb318c78-7988-46af-8f32-d5901be4fc48&useDefaultText=0&useDefaultDesc=0 och hänvisas hit(?) http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/formaner/bostad.4.7459477810df5bccdd4800012404.html men fattar inte riktigt.
Det handlar inte om snålhet eller så utan jag vill vara säker på att jag har råd med hyran även om det skulle skita sig med arbete, just nu studerar jag på komvux och har tänkt fortsätta till universitet, men man vet ju aldrig med sommarjobb eller om jag kommer in på uni direkt.

* Kan man få försörjningsstöd när man bor i husvagn?
Antar att man inte skriver ett hyreskontrakt på campingarna, så då kan man inte få pengar av soc till hyran, eller?

* Kan jag få problem med socialen för att jag bor så här med min son?
Det verkar normalt inte klassas som skälig levnadsstandard att bo i husvagn, kan jag bli anmäld eller är det upp till mig att bo hur jag vill så länge det finns toa/dusch/mat, osv? Min son kommer vara 3 år när vi flyttar till husvagn, vet ej hur länge vi kommer att bo så - så länge vi själva trivs antar jag.

* Måste man vara skriven någon annanstans?
Denna fråga hänger ihop med föregående, kommer förmodligen att vara skriven hos en vän som bor i närheten (om jag nu inte kan vara skriven på campingen) då kanske socialen inte kan säga något?

Och så gällande husvagnsval:

* Hur vet man om det är fuskskadat/mögel i vagnen?

* Vilka vagnar är billiga och bra?
Ska bo även på vintern.

* Finns det toalett/dusch i vissa äldre vagnar också eller är det bara att ge upp den tanken?

Sist men inte minst: Trivs ni som bor i husvagn med det?

Hoppas någon har svar på någon av frågorna, har googlat runt lite men all info hittar jag inte. Har lyckats hitta en camping som jag tror passar oss redan, trodde det skulle bli svårare :)

Tack på förhand.

silverglans

• Gäst
SV: Boende i husvagn, se hit.
« Svar #1 skrivet: 18 jun-12 kl 17:49 »
Jag skulle behöva hjälp med ett par frågor då jag efter lite efterforskningar har bestämt mig för att prova på att bo i husvagn.

Läser http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/eb318c78-7988-46af-8f32-d5901be4fc48/ll_bostadsbidrag_om_kostnad_for_bostad_och_inkomst.pdf?MOD=AJPERES&CACHEID=eb318c78-7988-46af-8f32-d5901be4fc48&useDefaultText=0&useDefaultDesc=0 och hänvisas hit(?) http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/formaner/bostad.4.7459477810df5bccdd4800012404.html men fattar inte riktigt.
Det handlar inte om snålhet eller så utan jag vill vara säker på att jag har råd med hyran även om det skulle skita sig med arbete, just nu studerar jag på komvux och har tänkt fortsätta till universitet, men man vet ju aldrig med sommarjobb eller om jag kommer in på uni direkt.

Antar att man inte skriver ett hyreskontrakt på campingarna, så då kan man inte få pengar av soc till hyran, eller?

Det verkar normalt inte klassas som skälig levnadsstandard att bo i husvagn, kan jag bli anmäld eller är det upp till mig att bo hur jag vill så länge det finns toa/dusch/mat, osv? Min son kommer vara 3 år när vi flyttar till husvagn, vet ej hur länge vi kommer att bo så - så länge vi själva trivs antar jag.

Denna fråga hänger ihop med föregående, kommer förmodligen att vara skriven hos en vän som bor i närheten (om jag nu inte kan vara skriven på campingen) då kanske socialen inte kan säga något?

Ska bo även på vintern.

* Finns det toalett/dusch i vissa äldre vagnar också eller är det bara att ge upp den tanken?

Hoppas någon har svar på någon av frågorna, har googlat runt lite men all info hittar jag inte. Har lyckats hitta en camping som jag tror passar oss redan, trodde det skulle bli svårare :)

Tack på förhand.

hej.
nej tror inte du kan få soc när du bor i husvagn,du måste ha kontrakt att visa upp.
nja att ha en 3åring och bo i husvagn är nog inte att rekomendera.
att vara skriven nån annanstans är fusk(tror jag)
nånstans måste du ha din adress,et kräver skatteverket blandnnat,dina räkningar kan ju komma till internetbanken,men det måste lixom finnas en "fysisk2 adress..minns med obehag när jag läste om min hemlösa far,det stod i hans sociala papper: bode senast på ungkarlshotellet Tanton,Stockholm,men bor ej längre där,efter att ha missskött sig. vet ej vart herr Nilsson befinner sig.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #2 skrivet: 18 jun-12 kl 19:36 »

Du räknar hel enkelt ihop de kostnader som du har för ditt boende. markhyra, amortering osv osv.

Som regel så kan du få försörjningstöd. Dom blir bara glada för att du bor billigt

Varför skulle du få det? Det som är viktigast är att barnet har det bra, att man får ta på sig jacka och kanske gå hundra meter till sjithus/dusch är väll knappast skadligt och kisseri har du juh i vagnen 

Du skall vara skriven på din vistelseort. Dvs på campingen men hos vännen är ett fungerande alternativ om campingen motsätter sig detta

man låter en fackman besiktiga vagnen

Ska bo även på vintern.

Jo det kan finnas

Jag gillade det  ;D  året om

Tack på förhand.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

fabian

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 18 jun-12 kl 20:00 »
Har du ett årskontrakt med campingen på stuga så kan man få sossbidrag om du kan uppvisa att du omöjligt kan få tag i en bostad. Så har svårt att se att ine detta skulle gå på husvagn med. Bara du har en skriven adress dit vilket är upp till campingvärden att gå med på. Om inte ägaren gör detta är det kört oavsett

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #4 skrivet: 18 jun-12 kl 20:15 »

Hej!

Jag vet inte vad jag snackar om i just ditt fall men lite allmänna kommentarer som är rimliga tror jag mig kunna ge.

Jag tror inte att du kan få hjälp med mer bostadsbidrag än vad kan ges för campingavgiften.

Vad gäller socialen och sonen skulle jag vara försiktig. Min personliga erfarenhet är att det är enklast att fråga först. Går du själv dit och presenterar dig, förklarar att du har ett ekonomiskt kärvt läge och vill göra det bästa för ditt barn och undrar om de anser husvagn vara en lämplig bostad tror jag inte att du får problem (de kan förstås säga nej) och kanske att du har ett plus i kanten för att du kollat med dem. Soc verkar dock ha väldigt olika sätt och bedömningar från fall till fall och ort till ort så jag vet inte. Magkänslan är att det kan vara lite lurigt men att det antagligen är bättre att köra med öppna kort.

Även om det finns dusch i vagnen så avråder jag från användning. Det är - i min tro - ett bra sätt att skaffa fuktproblem. Därför kan det också vara en fördel att skaffa en vagn som inte har och aldrig haft dusch.

Jag har bara fritidsbott i husvagn. Dock lite längre perioder ibland. Trivs fint. Det som blir jobbigt är tvätt och disk för det är rätt trångt och stökigt att diska inne i husvagnen och jag kan tänka mig att det är mindre kul att gå till diskrummet i november när det snöregnsgloppar rakt från sidan....

Vänligen
Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #5 skrivet: 21 jun-12 kl 13:11 »
Jag vet folk som bott i Jurta med sitt barn och fått tillsägelse från soc. De fick flytta till ett kallare men mera konventionellt boende istället för att soc skulle vara nöjda. Galet men så är det. Det handlar inte om standard utan mer om normer. Vet inte vad de säger om husvagnar men kan tänka mig att de är lika skeptiska där tyvärr. Beror såklart på vem du får som handläggare.
Lycka till
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

gintonicman

« Svar #6 skrivet: 03 jul-12 kl 01:02 »
Hallå Drömmarn !

Nordiska vagnar är det som gäller , typ Cabby , Kabe , Solifer , Polar .
Om en vagn är dålig är rätt enkelt att kolla , är ju trots allt bara ca 10-12 kvm .
Kläm , tryck och lukta . Ska inte vara mjuk i tak , väggar o golv .
Kolla efter fukt , missfärgningar ev mögelprickar , tapetsläpp .
Har den inte varit besiktad på ett tag så kanske det finns en anledning .

Krävs inte kontrakt , räcker med kvitton månad för månad , för att visa att du bor
permanent .
Kan du skriva dig där du står med vagnen så gör det . Men det går även bra
att vara skriven i närheten ( i samma kommun / soc område ) , dom vill ju så gjärna
kunna kontakta dig .
Om/När det blir aktuellt så ta ett snack med soc , ärlighet varar längst .
( trodde aldrig jag skulle säga detta ) .

När det gäller barn så kan det kärva till sig , men också lösa sig bättre .
= mer hjälp , snabbare handläggning .

Lycka till .

Dela detta:

* Inloggade just nu

562 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser