Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "grumliga ägg" = sjuka höns?  (läst 6190 gånger)

shelale

  • Inlägg: 474
    • Västergötland
"grumliga ägg" = sjuka höns?
« skrivet: 17 jun-12 kl 08:50 »
Har fyra fabrikshöns. Två av dem lägger ägg den ena av de som inte lägger ägg "tappar" ut skinnägg när hon går omkring. den bara plufsar ut. Den andra får inget alls. Men nu när äggen hade tagit slut köpte jag ägg i affären och kläckte en sådan och en hemifrån. Den som kom hemifrån var lite grumlig i äggvitan. då knäckte jag upp den andra vi hade och den var likadan. Men alla de köpta äggen var helt genomskinliga. Ligger det sjukdom bakom tro?

Existens?

  • Gäst
SV: (Ämne saknas
« Svar #1 skrivet: 17 jun-12 kl 09:11 »
Nej. Tvärtom skulle man kunna säga. Dom köpta är mycket äldre och då blir vitan klarare. Dvs vattnigare.

shelale

  • Inlägg: 474
    • Västergötland
SV: "grumliga ägg" = sjuka höns?
« Svar #2 skrivet: 17 jun-12 kl 09:56 »
Aha är det så det är. Blev lite sådär äcklad för jag tänkte att det var dåliga ägg. (så dem gav jag till min man  >:D ) Men om det betyder att de är fräschare så är det ingen fara.

Existens?

  • Gäst
SV: "grumliga ägg" = sjuka höns?
« Svar #3 skrivet: 17 jun-12 kl 10:00 »
Ett färskt ägg har ju en betydligt 'segare' vita, och därmed lite grumligare. Det ser du om du t.ex steker ett färskt ägg, att vitan håller sig kvar relativt tjock, och inte flyter ut helt platt.
Det här har man nytta av om man ska baka. Att vispa upp en sockerkaka, eller maräng,  med färska ägg är betydligt enklare än med månadsgamla. Sen får dom som predikar om att ägg håller sig i 2 månader säga vad dom vill. Färskt är alltid färskt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

330 gäster, 2 användare (1 dolda)
Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser