Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elagg till höns  (läst 7019 gånger)

Attes matte

• Jämtland
Elagg till höns
« skrivet: 15 jun-12 kl 16:25 »
Hej alla!

Jag har hittat ett elaggregat som jag undrar är tillräckligt bra för att driva 200 meter eltråd runt min hönsgård. Det finns ganska stor risk för att det kan bli en del vegetation mot den nedre tråden... Vad tror ni om detta?
http://se.lgprodukter.se/product.html/rutland-esm-402?category_id=45

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Ugglans

• Småland
    • dixietown
SV: Elagg till höns
« Svar #1 skrivet: 15 jun-12 kl 16:39 »
Absolut, tveklöst och tvärsäkert vågar jag garantera att det räcker och blir över!  ;D

Du kan stängsla en hage på ett par, tre kilometer med det aggregatet.
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #2 skrivet: 15 jun-12 kl 19:01 »
Eluttag

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #3 skrivet: 15 jun-12 kl 19:23 »
Vårt är också på 1,4J och det räcker gott. Det enda rävolyckan som hänt var när en grind lossnat. Däremot får man hålla efter vegetationen med trimmer 4-5 ggr per säsong.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 15 jun-12 kl 22:34 »
Drar ett sånt här agg lika mycket ström oavsett hur mycket tråd man kopplar till? Och hur mycket drar det? (Jag är usel på det här med ström...  :-[ )

/Sara

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #5 skrivet: 16 jun-12 kl 09:05 »
Drar ett sånt här agg lika mycket ström oavsett hur mycket tråd man kopplar till? Och hur mycket drar det? (Jag är usel på det här med ström...  :-[ )

/Sara

De flesta nätanslutna stängselapparater drar lika mycket ström oavsett hur mycket de belastas. En tumregel är att effektförbrukningen i W är ungefär 3 gånger apparatens laddenergi i J. Alltså: en stängselapparat med 1,4 J laddenergi kan väntas dra 4-5 W från elnätet.

flindra

• -
« Svar #6 skrivet: 16 jun-12 kl 10:34 »
Kan man fästa eltråden direkt på rastgårdsstommen?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 16 jun-12 kl 10:40 »
Kan man fästa eltråden direkt på rastgårdsstommen?

Den fästs i isolatorer, t.ex. sådana här:

http://se.lgprodukter.se/category.html/ringisolator

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #8 skrivet: 16 jun-12 kl 11:01 »
De flesta nätanslutna stängselapparater drar lika mycket ström oavsett hur mycket de belastas. En tumregel är att effektförbrukningen i W är ungefär 3 gånger apparatens laddenergi i J. Alltså: en stängselapparat med 1,4 J laddenergi kan väntas dra 4-5 W från elnätet.
4-5W/sekund, /timma eller /dygn? För en annan orkar inte heller fräscha upp fysik kunskaperna   :-[
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 16 jun-12 kl 12:48 »
4-5W/sekund, /timma eller /dygn? För en annan orkar inte heller fräscha upp fysik kunskaperna   :-[

4-5 W hela tiden. :) Multiplicera med tiden så får du energin. T.ex. på ett dygn: 5 W * 24 timmar = 120 Wh = 0,12 kWh.

flindra

• -
« Svar #10 skrivet: 16 jun-12 kl 13:21 »
Vad bra att isolatorerna kan sättas på rastgården, tack för svar! Funderade på om man måste göra som en hage utanför rastgården, blir ju jobbigt med klippandet.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #11 skrivet: 16 jun-12 kl 13:34 »
Jag kommer att sätta en nedre tråd en bit utanför själva hönsnätet, så inte räven får för sig att gå emot och börja gräva... ;)

Angående elförbrukningen så drar alltså ett sånt här aggregat ca 3,6 kWh/månad, eller? Det är ju verkligen inga pengar alls... Inte ens en femma! Jag trodde att det skulle dra mer...

/Sara

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #12 skrivet: 16 jun-12 kl 15:04 »
Är man riktigt finurlig så kan man göra några uppfällbara armar som man sätter nedre tråden på. Då kan man fälla upp dem vid gräsklippning så man kommer åt bra under nedre tråden nära stängslet. Samma sak vid snöskottning.

(Men det kan kanske bli lite för krångligt.)

Attes matte

• Jämtland
« Svar #13 skrivet: 16 jun-12 kl 15:12 »
Är man riktigt finurlig så kan man göra några uppfällbara armar som man sätter nedre tråden på. Då kan man fälla upp dem vid gräsklippning så man kommer åt bra under nedre tråden nära stängslet. Samma sak vid snöskottning.

(Men det kan kanske bli lite för krångligt.)

Men du, det var ju smart!  :D Får se vad jag gör...

/Sara

flindra

• -
« Svar #14 skrivet: 17 jun-12 kl 10:16 »
Nästa nybörjarfråga:
Kan man ha två stycken "dörrar" i elslingan?

Smart med uppfällningsbar tråd. Vi ska nog inte sätta våran tråd så jättelågt, kanske på 15 cm höjd ovanför marken. Den är mest tänkt att skrämma bort klättrande djur, eftersom nätet till rastgården redan är nergrävt med god marginal.

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #15 skrivet: 17 jun-12 kl 11:06 »
Du kan ha hur många öppningar som helst.

Du måste ju naturligtvis se till att alla trådar har direkt eller indirekt kontakt med aggregatet och isolerade från allt annat med hjälp av isolatorer. Alla trådar skall vara i kontakt med varandra och aggregatet.

Du kan dra tråd i ett isolerande hölje i marken under en öppning. Eller helt enkelt som en luftledning ovanför öppningen. Eller använda tråd med handtag, med inbyggda fjädrar, som du tar loss vid behov. Se till att använda skarvlås för att få bra kontakt mellan olika delar av elstängslet.

Ett knep för att slippa problem vid torka eller tjäle, kan vara att inte bara använda jordspett, utan att också ansluta själva stängselnätet till jord. Då smäller det bra om nätet och en tråd berörs samtidigt, även om det skulle vara torrt eller andra problem med ledningsförmågan i marken. Detta förutsätter att du använder ett galvat nät, och inte ett plastat.
« Senast ändrad: 17 jun-12 kl 11:19 av sɹǝpuɐ »

Attes matte

• Jämtland
« Svar #16 skrivet: 17 jun-12 kl 11:27 »
Undrar vad grannens katter säger om eltrådarna... Klarar dom sig, tro?  :-\

/Sara

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #17 skrivet: 17 jun-12 kl 18:06 »
Undrar vad grannens katter säger om eltrådarna... Klarar dom sig, tro?  :-\

/Sara
Vi har katt och dom har inget problem med elen. Dom vet hur dom ska kringå problemet genom att hoppa upp på vedbodtaket och sedan in i  trädgården  ;) Med andra ord dom har överlevt att gå emot på fel ställe  ::)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

flindra

• -
« Svar #18 skrivet: 17 jun-12 kl 21:19 »
Du kan ha hur många öppningar som helst.

Du måste ju naturligtvis se till att alla trådar har direkt eller indirekt kontakt med aggregatet och isolerade från allt annat med hjälp av isolatorer. Alla trådar skall vara i kontakt med varandra och aggregatet.

Du kan dra tråd i ett isolerande hölje i marken under en öppning. Eller helt enkelt som en luftledning ovanför öppningen. Eller använda tråd med handtag, med inbyggda fjädrar, som du tar loss vid behov. Se till att använda skarvlås för att få bra kontakt mellan olika delar av elstängslet.

Ett knep för att slippa problem vid torka eller tjäle, kan vara att inte bara använda jordspett, utan att också ansluta själva stängselnätet till jord. Då smäller det bra om nätet och en tråd berörs samtidigt, även om det skulle vara torrt eller andra problem med ledningsförmågan i marken. Detta förutsätter att du använder ett galvat nät, och inte ett plastat.

Vilket bra svar, tack!

Jag har putsnät, det vill säga öppen stål. Det är ju nergrävt i marken en bra bit, innebär det att det blir som du beskriver då eller måste nätet anslutas till nåt ''jorduttag'' på aggregatet?

Hur många jordspett behöver man? Ja ni hör ju vilken n00b jag är ;)

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #19 skrivet: 17 jun-12 kl 21:33 »
Du behöver minst ett jordspett. Men tre brukar rekommenderas... Helst där det är lite fuktigt. Anslut dessutom gärna jorduttaget på aggregatet till nätet. Det blir som ett extra jordspett. Men det är inte alls nödvändigt. Det kan göra att det hela fungerar lite bättre när det är torka eller tjäle. Eftersom nätet är nedgrävt så har det troligen normalt ändå mycket bra kontakt genom jorden från jordspettet,

Det finns två uttag på aggregatet. Ett uttag för jord, där ansluter du kablar till jordspettet/jordspetten samt nätet. Jordspetten bör dessutom vara sammankopplade. Ett uttag för elstängslet. Där ansluter du eltråden.

Det hela är troligen mycket bra beskrivet i bruksanvisningen du får med aggregatet.

http://www.lantbutiken.se/butik/pdf/lantbutiken%20montering%20av%20stangsel.pdf
« Senast ändrad: 17 jun-12 kl 21:39 av sɹǝpuɐ »

Dela detta:

* Inloggade just nu

528 gäster, 1 användare
JoeDirt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser