Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blivande hönshus?  (läst 2969 gånger)

Falkgården

• Norrbotten
Blivande hönshus?
« skrivet: 14 jun-12 kl 21:42 »
Hej!!  Jag har varit sugen i ett par års tid att skaffa 4-5 Dvärgkochin + en tupp.Problemet är att det inte får bli för dyrt & att jag måste göra det mesta själv för att gubben har en massa annat att fixa på gården, så vad tror ni om att bygga om en gammal lekstuga till hönshus?

Isolerad & klar så blir den ca 2,5 kvm....vad tror ni? Kan jag isolera golvet med frigolit & tak & väggar med "vanlig" isolering?
Fönstret är bara ett englas....funkar det?, vi bor ju i Norrbotten  (Piteå) som sagt.

Så här ser det ut.....INNAN vi har stökat ur det ;)

Bor med sambo, 5 barn & 3 hundar...en naken,en puff & en Varghund.Har alltid haft en dröm om många andra djur & nu hoppas jag på att inom en snar framtid få utöka familjen med några fler djur :-).......har för många år sen gått lantbruksskola & har jobbat på både jordbruk,svingård & som hästskötare

Solöga

• Jag vill, jag kan, jag SKA!
    • Småland
    • Furukull
SV: Blivande hönshus?
« Svar #1 skrivet: 14 jun-12 kl 22:02 »
Det ser toppen ut tycker jag!
Det borde absolut gå att isolera väggar och tak med vanlig isolering om du bara sätter en skiva (eller något liknande) på insidan sedan (tror att du ska ha en fuktspärr också).
Syrran gjorde om ett liknande hus till sina höns och hon lade även en gammal golvmatta (plastmatta) över golvet så att det skulle bli enklare att göra rent.
Vet inte om det blir för kallt på vintern, men det är ju lätt åtgärdat med ett litet element eller värmelampa.
Lycka till!

Minimika

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 15 jun-12 kl 00:35 »
Hej

Det går säkert bra att göra om lekstugan till hönshus!
Själv har jag ungefär samma lösning för tillfället. Isolerad lekstuga, litet element så det håller frostfritt på vintern (bor i Byske). Vi har satt en plexiglasskiva på insidan fönstren så det blir mindre värmespill.
Kanske du ska satsa på lite fler höns för att hålla upp värmen på vintern?!
Vänta du bara! Snart är du i samma sits som jag... Nu bygger vi om gårdshuset till hönshus De-lux!  ;D

Lycka till!

ockelboy

• Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 15 jun-12 kl 10:06 »
Varför ska du isolera med frigolit i golvet och inte vanlig isolering, är det bättre med frigolit? Ska själv börja bygga så därför undrade jag.

ullabulla

• Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 16 jun-12 kl 10:07 »
Hej!

Jag tror att jag törs gissa vem du är  ;)
Vi har byggt om vårt gamla hundhus och isolerat med gullfiber, på golvet har jag gummimatta som är lätt att spola av och hålla rent.
Nu är vi på väg att bygga lite större och där ska jag lägga plastmatta på golvet. Vet inte riktigt hur du tänkt lösa värmefrågan men i vintras hade jag en värmelampa och när det var som kallast runt -40 så hade jag bara -2 i hönshuset. Det löstes med att hänga upp trasmattor för att avgränsa och göra det lite mindre, och i år ska en bättre lucka på plats och det ska finnas plats för en extra lampa.

Under sittpinnarna på bajsbrädan har jag en plastlåda som jag tömmer ofta och den är mycket tidsbesparande.
Är hushållerska åt Dv.cochiner, 3 hundar ;)

ockelboy

• Norrbotten
« Svar #5 skrivet: 16 jun-12 kl 21:28 »
Jasså så du tror det :) skriv ett pm och gissa då ;)

Då isolerat jag med vanlig isolering i golvet då, bra med tips så man slipper göra om det.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #6 skrivet: 16 jun-12 kl 21:42 »
Om jag skulle göra det skulle det bli frigolit i både golv och väggar, och så masonit eller OSB-skiva på insidan. Frigolit håller emot vind bättre och bär även upp golvmaterialet.

Men det är jag det........... o:)
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

ullabulla

• Norrbotten
« Svar #7 skrivet: 16 jun-12 kl 23:03 »
ockelboy, namnet på slutet föll bort  :-[ , jag menade Falkgården..
Ber om ursäkt för min dyslexi.. ibland springer fingrarna över tangenterna lite för fort..
Är hushållerska åt Dv.cochiner, 3 hundar ;)

Trandans

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 20 jun-12 kl 12:39 »
Det gör mössen också, frigolit måste vara inkapslat i konstruktionen! Annars har du snart ett mushotell, vis av erfarenhet!

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #9 skrivet: 20 jun-12 kl 16:41 »
Det gör mössen också, frigolit måste vara inkapslat i konstruktionen! Annars har du snart ett mushotell, vis av erfarenhet!

Stämmer! Men man slipper ta bort panel, sätta upp vindpapp och slå upp panelen igen. Å andra sidan, småländska möss äter glasull också. Eller gör iaf gångar.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Dela detta:

* Inloggade just nu

624 gäster, 3 användare
Anders Flix, nordictinkerer, Linnea H

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser