Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jordkällare till hönshus??  (läst 6132 gånger)

nanook03

• Västerbotten
Jordkällare till hönshus??
« skrivet: 13 jun-12 kl 23:37 »
Är i funderar tagen på att skaffa höns. Besökte hönsbytardag i Frostkåge i helgen intressant! Nu till min fundering skulle man kunna använda vår jordkällare till hönshus? Alla tips mottages gällande första hönsen! Funderar på att skaffa ölänska dvärghöns...

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
SV: Jordkällare till hönshus??
« Svar #1 skrivet: 13 jun-12 kl 23:43 »
min första tanke är att borde det inte vara för fuktigt? många jordkällare är ju kalla och fuktiga. annars borde det ju inte vara någon fara om det går att hålla rent. hönsen klarar kyla men inte drag och det är ju jämn och fin temp i en jordkällare.
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

HippieMama

• Sum ergo sum
    • -
« Svar #2 skrivet: 14 jun-12 kl 00:10 »
En fungerande jordkällare är torr, håller konstant en sisådär åtta grader, och släpper inte in något ljus...

Fred, Kärlek & Kaffe; den heliga treenigheten.
http://youtu.be/BXpdmKELE1k

Malines här igen

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 14 jun-12 kl 05:58 »
Ja, det är nog ljuset som känns  mest avgörande för att det känns lite som en dålig idé.

lena70

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 14 jun-12 kl 06:25 »
Annars titta på blocket, efter nån gammal lekstuga!!! ;D

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
« Svar #5 skrivet: 14 jun-12 kl 10:05 »
fast det med ljuset gör ju inget, sätt upp bra lampor så får dom ljus. sedan har du en rejäl utegård som håller året runt med tak. dom flesta höns är ju ute större delen av dagen.
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

Goblin

• Det är aldrig för sent att ge upp!
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 14 jun-12 kl 10:09 »
Min "morfar" hade höns i en utav sina jordkällare och de hade det finfint där..... man kan ju som sagt sätta upp lampor om man vill just för ljusets skull.... sen kanske en typ lekstuga är mer lättstädad.....
Men han hade ju all tid i världen då han var pensionär att pyssla med sina höns :-[
Bor på landet med sambo, 3 barn, 2 fågelhundar, 5 katter och en massa goa höns....

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #7 skrivet: 14 jun-12 kl 10:17 »
Rent spontant tycker jag också att problemet är om det inte finns något fönster. Solljus är gratis och miljövänligt, bättre att utnyttja det än betala för el. Kanske går det att sätta in ett fönster i jordkällaren?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #8 skrivet: 14 jun-12 kl 10:27 »
Rent spontant tycker jag också att problemet är om det inte finns något fönster. Solljus är gratis och miljövänligt, bättre att utnyttja det än betala för el. Kanske går det att sätta in ett fönster i jordkällaren?
Dessutom är det lag på att det ska finnas fönster i "djurstallar". Ett hönshus räknas dit även om det är litet. Ska man vara petig så är det inte fönster utan "dagsljusinsläpp" som är viktigt.

Får man en djurskyddsinspektör på besök så nöjer dom sig förmodligen inte med att man har hönsen ute i dagsljus alla dygnets ljusa timmar...
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 14 jun-12 kl 10:56 »
Vill man absolut ha höns i jordkällaren borde man kunna såga upp ett fönster i dörren, om den är av trä.

Vår lagård ligger i en backe och därmed delvis under marknivå, som en jordkällare alltså. Hönsen trivs utmärkt där. Om man därav kan dra slutsatsen att en jordkällare blir ett bra hönshus skall jag låta vara osagt.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #10 skrivet: 14 jun-12 kl 11:00 »
Vill minnas det står någonstans att hela golvytan ska nås av dagsljus  ::) ................ Och inte fan är det för mycke begärt? Man kan säkert ha en höna i byrålådan om man känner sig bekväm med det. Kanske 2 till o med.

Att inte hönsen framför vare sig muntliga eller skriftliga klagomål innebär inte nödvändigtvis att de trivs och mår bra.  8)
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 14 jun-12 kl 11:12 »
Vill minnas det står någonstans att hela golvytan ska nås av dagsljus  ::)

Hur skulle det gå till? Då skulle höns bara kunna hållas i växthus och det skulle inte kunna finnas någon fast inredning.

Här är kravet från Djurskyddsförordningen:

Ett djurstall skall vara försett med fönster för dagsljus.

Vilket jordbruksverket i L100 mildrat till:

24 § Djurstallar får vara försedda med andra ljusinsläpp för dagsljus än fönster.

Dvs om man t.ex. har ett genomskinligt tak är det också godkänt.

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #12 skrivet: 14 jun-12 kl 11:59 »
Ljus i stallet
Fjäderfästallar ska ha fönster eller andra ljusinsläpp för dagsljus. Har du ett stall som du började använda redan före den 1 januari 1994 och som saknar fönster eller andra ljusinsläpp för dagsljus behöver du inte sätta in fönster. Om du däremot gör en ombyggnad eller tillbyggnad där det behövs att du gör en förprövning så måste du installera fönster eller annat ljusinsläpp för dagsljus. Det är viktigt att ljuset sprids jämnt i huset så att inte soliga fläckar uppstår dit djuren lätt flockar sig och och, om de är många, då riskerar att kvävas.

Skälet till att de har rätt så frikostiga regler för dagsljusinsäpp är för att ljus har en stor påverkan på hönsen och har de begränsat med plats och är högproducerande så kan konsekvenserna bli mycket allvarliga. Dels så gillar de solljus eftersom det är deras naturliga källa till ljus som deras ögon är anpassade efter men det ska helst inte vara direkt solljus utan tänk mer djungelljus  ;D I stora besättningar påverkar ljussyrkan djuren och har man problem med fjäderplockning minskas det om ljussyrkan sänks. Är det då lag på stora fönster skulle dessa stora besättningar få lägga ner så därför är lagen anpassad efter dem. Och vi som håller hobbybesättningar har dem ju oftast för att vi vill ha höns som har det bättre än hönserihönsen.

Visst kan det bero på hur jordkällaren ser ut men jag anser inte en jordkällare som lämplig miljö för höns. Den måste dessutom vara svår att rengöra, eller.....?

Sen är jag tveksam att en djurskyddsinspektör godkänner den dessutom så gör som andra har tipsat om. Leta rätt på en begagnad lekstuga  :)

Lycka till

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 14 jun-12 kl 12:36 »
Jag tycker inte man osett kan döma ut en jordkällare som hönshus. En jordkällare helt gjuten i betong är till exempel garanterat lättare att rengöra än en lekstuga och lättare att hålla frostfri på vintern. Man måste helt enkelt se hur det ser ut.

nanook03

• Västerbotten
« Svar #14 skrivet: 14 jun-12 kl 17:23 »
Oerhört intressant med alla åsikter å funderingar! Jordkällaren var första tanken. Eftersom det är betongolv, den är murad invändigt, har ventilation, el indragen, håller en jämn temeperatur oavsett värme å kyla utvändigt! Betydligt lättare å hålla rent än "lekstugor" å andra boningar som jag själv sett. Gällande ljus insläpp så går det lätt att sätta in en fönster i dörren till jordkällaren.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 14 jun-12 kl 18:08 »
Man kan använda sig av fiberoptik oxå om inte fönster i dörren räcker.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #16 skrivet: 14 jun-12 kl 18:14 »
Ja men DÅ är inte jordkällaren helt fel. Jordkällare i min värld brukar ha jordgolv och en brunn mitt i som samlar upp vatten. Kanske en glasad altandörr skulle passa?
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

kiml

• Svensk lantras
    • Lappland
« Svar #17 skrivet: 14 jun-12 kl 18:28 »
En fungerande jordkällare är torr, håller konstant en sisådär åtta grader, och släpper inte in något ljus...

Här vill jag säga emot och påstå att en fungerande jordkällare ska vara fuktig. Rotfrukter kräver en hög luftfuktighet för att hålla sig fräscha.

HippieMama

• Sum ergo sum
    • -
« Svar #18 skrivet: 14 jun-12 kl 20:52 »
Här vill jag säga emot och påstå att en fungerande jordkällare ska vara fuktig. Rotfrukter kräver en hög luftfuktighet för att hålla sig fräscha.
Ok. Men inte våt på nåt ;) vis
Fred, Kärlek & Kaffe; den heliga treenigheten.
http://youtu.be/BXpdmKELE1k

pyromanen

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 14 jun-12 kl 21:11 »
Tycker en jordkällare låter som en mindre bra lösning. En bra jordkällare håller en hög luftfuktighet och höns mår bäst i en torr miljö. Det är onödigt kallt på sommaren för hönsen. Det blir svårt att få in tillräckligt med dagsljus.
Med tanke på att hönsen naturliga "hus" är att flyga upp på en gren i ett träd på natten då känns en jordkällare också "åt fel håll". Och även o det finns en ventilation så är det troligen inte särskild luftigt med mindre det är en väldigt udda jordkällare ni har.

Dela detta:

* Inloggade just nu

617 gäster, 1 användare
Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser