Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  blommehöns, när ser man om det är tupp eller höna?  (läst 19278 gånger)

rosita51

• Skåne
blommehöns, när ser man om det är tupp eller höna?
« skrivet: 13 jun-12 kl 20:51 »
 Vid vilken ålder kan man se om det är tupp eller höna på blommehöns?
MVH Rosita zon 1

Jennyt

• Västergötland
SV: blommehöns, när ser man om det är tupp eller höna?
« Svar #1 skrivet: 13 jun-12 kl 20:55 »
Sent och de är luriga.... det är oftast någon eftersläntartupp som visar sig vid 7-8 veckors ålder, men de flesta visar sig runt 6 veckor...typ :)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

rosita51

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 13 jun-12 kl 21:19 »
Jag har 8 veckors och de ser ut som hönor, vågar jag andas ut nu?
MVH Rosita zon 1

Jennyt

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 13 jun-12 kl 21:21 »
Njae.... Kärstin kan vara en tupp.... men borde vara en höna... de är riktigt luriga :-\
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 13 jun-12 kl 21:28 »
De med hätta är om möjligt ännu svårare än de vanliga ::)

rosita51

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 13 jun-12 kl 21:45 »
Ja, visst är de! Men jag fortsätter att hoppas att bägge är hönor  ;)
MVH Rosita zon 1

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 14 jun-12 kl 15:40 »
De med hätta är om möjligt ännu svårare än de vanliga ::)
Håller med, de hättade är riktigt luriga och kycklingarna på bilderna kan vara tuppar båda två.

Färgen gör att det antagligen är två tuppar de som är mycket vita som små, brukar bli tuppar  ;D

Vilket gör att det antagligen är lätt att bli av med småtuppar eftersom många tycker dom kycklingarna ser fina ut.
Och att dom vita kycklingarna som vuxna i alla fall blir normaltecknade blommetuppar vill nog inte nybörjarna tro  ;D
« Senast ändrad: 21 jul-12 kl 09:01 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

rosita51

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 20 jul-12 kl 22:59 »
Nu är ungdomarna snart 14 veckor. Vad tror ni nu, tuppar eller hönor?

MVH Rosita zon 1

Jennyt

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 20 jul-12 kl 23:09 »
Klockrena tuppar, men vansinnigt snygga sådana :-* .... Hade de varit närmare värpstart hade jag trott att den högra (som man inte ser ögonen på) hade varit en höna, men det är ju inte dax än på tre-fyra månader, så jag är säker..... dessa kommer aldrig börja värpa.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #9 skrivet: 20 jul-12 kl 23:10 »
Två tuppar, tyvärr.  :-\ Men väldigt snygga! ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

FM

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 20 jul-12 kl 23:13 »
Lite OT varför är blomme "svåra" och är de sena med "sadelfjädrarna"?? Tycker jag inte ser något sådant på bilderna...  Men de ser ut som tuppar  ;)
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Jennyt

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 20 jul-12 kl 23:15 »
Blomme är sena i utveckling om man jämför med många andra raser. Det är dessutom så att även hönan har en ganska ordentlig kam. Detta gör att en sent utvecklad tupp och en tidigt utvecklad höna kan vara väldigt lika :)

rosita51

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 20 jul-12 kl 23:25 »
Visst, de har väldigt röd kam och slör och det gör ju att man gärna ser dem som tuppar. De har även ganska stora fötter. Därför är jag fortfarande tveksam...

Jennyt: den till höger ser i verkligheten faktiskt mer ut som en höna och beter sig även mer som en höna. Hade jag haft en bild på henne från sidan, så tror jag att du hade gissat på höna.

MVH Rosita zon 1

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #13 skrivet: 21 jul-12 kl 00:05 »
Tyvärr så vill jag nog säga att jag känner mig helt och hållet 100% säker på att det är två tuppar. Hönor i den åldern (undantag kan vara vissa hybrider som mognar väldigt tidigt) utvecklar inte sådana där stora röda slör o kam förrän de blivit könsmogna börjar bli dags till att värpa.  :-\

Här är några foton på ett gäng 5 månader ( = nästan 2 månader äldre än dina) gamla blommehönor (unghönor) som jämförelse:

Och här är några av hönorna ca 1,5 månader senare (när de alltså är ca 6,5 månader gamla). Den ena hönan ser ut att ha börjat blivit könsmogen och redo att lägga ägg (till höger) medan den vänstra fortfarande inte har utvecklat någon kam/slör.

Bildkälla: http://www.schnauzerstugan.com/dagbokjun09.html
« Senast ändrad: 21 jul-12 kl 00:08 av Linkoso »
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #14 skrivet: 21 jul-12 kl 00:20 »
Här är ett gammalt foto på min pojkväns blommetupp när han var 14 veckor gammal med o jämföra med.
Skickar även med en bild på sadelbehäng, fjädrar som endast tuppar utvecklar. Gräv runt och kolla i sadeln (bakre delen av ryggen), om du hittar någon sådan här fjäder som på fotot.

rosita51

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 21 jul-12 kl 00:21 »
Okej, Linkoso, jag får kanske ge upp tanken på att det är åtminstone 1 höna!  :'(
Jag har blivit lovad att få byta ut ev.tuppar till hönor i höst, så det ordnar ju sig ändå. Men det känns ju ändå lite tråkigt...
MVH Rosita zon 1

rosita51

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 21 jul-12 kl 13:26 »
Om nu mina är tuppar... borde de inte ha börjat gala nu?

MVH Rosita zon 1

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #17 skrivet: 21 jul-12 kl 14:21 »
Nä, kan variera väldigt mycket. Jag har haft tuppar som börjat gala första gången allt från 5 veckors ålder upp till över 1 år.

rosita51

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 21 jul-12 kl 15:10 »
Färgen gör att det antagligen är två tuppar de som är mycket vita som små, brukar bli tuppar  ;D

Vilket gör att det antagligen är lätt att bli av med småtuppar eftersom många tycker dom kycklingarna ser fina ut.
Och att dom vita kycklingarna som vuxna i alla fall blir normaltecknade blommetuppar vill nog inte nybörjarna tro  ;D

Jag känner mig verkligen träffad! Det var precis så jag tänkte: att de var så fina med mycket vitt!  :-[ Och visst är jag nybörjare!  ;)
MVH Rosita zon 1

rosita51

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 21 jul-12 kl 15:13 »
Nä, kan variera väldigt mycket. Jag har haft tuppar som börjat gala första gången allt från 5 veckors ålder upp till över 1 år.

Okej, jag litar på er som är mer vana! Jag får försöka se dem som tuppar hädanefter!
MVH Rosita zon 1

Dela detta:

* Inloggade just nu

420 gäster, 2 användare
Runar, eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser