Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Biodlingscentrum i Västra Götaland  (läst 5695 gånger)

Suresh

• -
Biodlingscentrum i Västra Götaland
« skrivet: 12 jun-12 kl 22:35 »
Biodlarna i Västra Götaland planerar att med stöd av Länsstyrelsen starta ett kompetens- och informationscentrum för biodling.

Jag sitter i samordningskommitten för projektet. Nu söker vi pengar till ett förstudium av projektet och därför tar jag tacksamt emot tips om möjliga källor att söka anslag ur.

tinna.m

• Skåne
SV: Biodlingscentrum i Västra Götaland
« Svar #1 skrivet: 13 jun-12 kl 00:11 »
Vad ska ni med pengar till? Biodling genererar vinst, prova att återinvestera den så har ni pengar.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #2 skrivet: 13 jun-12 kl 01:00 »
Om ni inriktar en del på ungdomar och andra specifika grupper i samhället så kan ni säkert få lite kommunalt stöd.

Lokal företag kan även tänka sig att hjälpa till.

Ska ni bygga något så kan ni med fördel vända er till de yrkesprogrammen på gymnasienivå och även vissa arbets marknads projekt.

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Lyckero

« Svar #3 skrivet: 13 jun-12 kl 10:11 »
Du skriver ju att ni gör detta med stöd från Länsstyrelsen. Innebär det inte att de är med och betalar? De har gott om medel för landsbygdsutveckling. Sedan har ju Leader ytterligare stöd, men de ligger väl under länsstyrelserna på något sätt. Behöver ni någon egeninsats så brukar det räcka med ideell tid. Ta ett djupare snack med Länsstyrelsen och be att de hjälper till att finna finansiärer.

Lyckero

« Svar #4 skrivet: 13 jun-12 kl 10:12 »
Glömde få med att jag tycker detta låter som ett jättebra initiativ. Lycka till!

Orje

• Bohuslän
    • Orjes Bin
« Svar #5 skrivet: 13 jun-12 kl 11:13 »
Biodlarna i Västra Götaland planerar att med stöd av Länsstyrelsen starta ett kompetens- och informationscentrum för biodling.

Jag är biodlare och bor i Västra Götaland, innebär det att jag är med? Är SBR inblandat?
Think outside the box
http://orjesbin.blogspot.se/

Malines här igen

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 13 jun-12 kl 11:17 »
Det borde rimligtvis gå att driva som ett LEADER-projekt, i alla fall i uppstartsfasen. För att det ska kvalificeras som det måste näringslivet blandas in. Förslagsvis gör man det genom att värva några intresserade bönder.

Suresh, du får gärna utveckla och förklara målsättningen med projektet.

Suresh

• -
« Svar #7 skrivet: 14 jun-12 kl 21:37 »
Jag är biodlare och bor i Västra Götaland, innebär det att jag är med? Är SBR inblandat?

Initiativet har kommit från Länsstyrelsen och SBR. Arbetsgruppen består bl a av styrelseledamöter från alla SBR-distrikten i Västra Götaland, men även andra organisationer som studieförbunden.

Institutet om det nu blir till kommer dock vara fristående från SBR.

Suresh

• -
« Svar #8 skrivet: 14 jun-12 kl 21:40 »
Det borde rimligtvis gå att driva som ett LEADER-projekt, i alla fall i uppstartsfasen. För att det ska kvalificeras som det måste näringslivet blandas in. Förslagsvis gör man det genom att värva några intresserade bönder.

Suresh, du får gärna utveckla och förklara målsättningen med projektet.

LEADER är knöligt, men vi känner till det. Troligtvis kommer vi söka andra finansiärer.

Målsättningen med projektet har diskuterats som intensivast under hela detta året. En rad funktioner har vaskats fram, med fokus på forskning, utbildning,information, sjukdomsbekämpning och stöd till Länsstyrelsens myndighetsutövning.

Förebilden är de biodlingsinstitut som är vanligt förekommande på kontinenten, exempelvis i Tyskland.

Suresh

• -
« Svar #9 skrivet: 14 jun-12 kl 21:42 »
Du skriver ju att ni gör detta med stöd från Länsstyrelsen. Innebär det inte att de är med och betalar? De har gott om medel för landsbygdsutveckling. Sedan har ju Leader ytterligare stöd, men de ligger väl under länsstyrelserna på något sätt. Behöver ni någon egeninsats så brukar det räcka med ideell tid. Ta ett djupare snack med Länsstyrelsen och be att de hjälper till att finna finansiärer.

Länsstyrelsen har en pott undanstoppad åt oss redan, men vi vill ha mera. :)

Suresh

• -
« Svar #10 skrivet: 14 jun-12 kl 21:43 »
Om ni inriktar en del på ungdomar och andra specifika grupper i samhället så kan ni säkert få lite kommunalt stöd.

Lokal företag kan även tänka sig att hjälpa till.

Jodå, men det förutsätter att vi kan komma överens om vilken kommun institutet skall förläggas i. Jag tycker att Herrljunga är ett bra alternativ, centralt i länet som det ligger med goda tågkommunikationer. ;)

knutte

• -
« Svar #11 skrivet: 14 jun-12 kl 22:12 »

Jag sitter i samordningskommitten för projektet. Nu söker vi pengar till ett förstudium av projektet och därför tar jag tacksamt emot tips om möjliga källor att söka anslag ur.
Vet inte om jag kan ta detta på allvar. Har inte läst en rad om vad projektet syftar till, att det sedan upphöjs till institut vilar vi därhän för stunden.
Om Länstyrelsen är projektägare bör väl medlem av samordningskommiten rikta sina frågor dit, att tramsa här ger ett lätt oseriöst intryck...
Länstyrelsen har med landsbygdsutveclkingsprojekt (LBU) gjort riktade insatser mot biodling på ett flertal platser i landet tidigare. Börja där...
Sedan är sällan den geografiska placeringen något större problem. Mål och syfte först, finansiering efter det...

Suresh

• -
« Svar #12 skrivet: 14 jun-12 kl 23:03 »
Vet inte om jag kan ta detta på allvar. Har inte läst en rad om vad projektet syftar till, att det sedan upphöjs till institut vilar vi därhän för stunden.
Om Länstyrelsen är projektägare bör väl medlem av samordningskommiten rikta sina frågor dit, att tramsa här ger ett lätt oseriöst intryck...
Länstyrelsen har med landsbygdsutveclkingsprojekt (LBU) gjort riktade insatser mot biodling på ett flertal platser i landet tidigare. Börja där...
Sedan är sällan den geografiska placeringen något större problem. Mål och syfte först, finansiering efter det...

Länsstyrelsen är inte projektägare utan tänkt delfinansiär. Frågan om vem som skall vara huvudman är en av de som förprojekteringen skall ge svar på.

Om du tycker att jag tramsar är jag ledsen för det. Kontakter finnr redan t ex med kommunalförbunden, men jag tycker att olika vatten är intressanta att ösa ur.

Bobbo

• Halland
« Svar #13 skrivet: 14 jun-12 kl 23:06 »
Länstyrelserna i dom olika länen har EU-pengar för stöd till bla kompetensutveckling.

knutte

• -
« Svar #14 skrivet: 14 jun-12 kl 23:18 »
Länsstyrelsen är inte projektägare utan tänkt delfinansiär. Frågan om vem som skall vara huvudman är en av de som förprojekteringen skall ge svar på.

Om du tycker att jag tramsar är jag ledsen för det. Kontakter finnr redan t ex med kommunalförbunden, men jag tycker att olika vatten är intressanta att ösa ur.
Innan ni ens börjar fundera på att söka pengar bör ni ha en tanke om vad ni skall ha pengar till. Mål, syfte, vision. När det börjar bli struktur där är nästa steg att se vilka finansieringsmöjligheter som finns för just det. Jag betvivlar inte att det finns goda intentioner med detta som du skriver, men ni måste ha lite struktur, annars kommer ni inte, och skall inte, ha allmänna medel till ert förfogande.
Så, beskriv med tre meningar syftet med "Biodlings centrum v:a Götaland...

Edward.

• Gästrikland
« Svar #15 skrivet: 15 jun-12 kl 00:48 »
Innan ni ens börjar fundera på att söka pengar bör ni ha en tanke om vad ni skall ha pengar till. Mål, syfte, vision. När det börjar bli struktur där är nästa steg att se vilka finansieringsmöjligheter som finns för just det. men ni måste ha lite struktur, annars kommer ni inte, och skall inte, ha allmänna medel till ert förfogande.

Detta är en förutsättning för att ni ska lyckat att ni har klart för er vilka mål ni vill uppnå!

Annars blir det lite ÖÖööööhhhhhhh ge os lite pengar till bin liksom va  ::) ger inte ett genomtänkt intryck

LEADER är knöligt, men vi känner till det.

De ställer krav på vad ni vill göra samt uppföljning, gör ni inte det ni har kommit överens om , inga pengar  o:)

"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Suresh

• -
« Svar #16 skrivet: 15 jun-12 kl 01:04 »

De ställer krav på vad ni vill göra samt uppföljning, gör ni inte det ni har kommit överens om , inga pengar  o:)

Mycket redovisning blir det för lite ull, säger de som har ansökt om 20 000 kr-checkarna.

Edward.

• Gästrikland
« Svar #17 skrivet: 15 jun-12 kl 01:38 »
Mycket redovisning blir det för lite ull, säger de som har ansökt om 20 000 kr-checkarna.

Om man ger ut pengar så är det inte mycket begärt att man redovisar vad det går till.

behöver ni inte mer än 20000 kr?

Vad har ni tänkt att göra och vad kommer det att kosta?

yvonn

« Svar #18 skrivet: 15 jun-12 kl 08:25 »
Mina erfarenheter med leader är att man får mycket hjälp med blanketter och redovisning. skulle säga att krångla med försäkringskassan, vab, föräldrapenning mm. är mycket värre!

Suresh

• -
« Svar #19 skrivet: 15 jun-12 kl 11:21 »
Mina erfarenheter med leader är att man får mycket hjälp med blanketter och redovisning. skulle säga att krångla med försäkringskassan, vab, föräldrapenning mm. är mycket värre!

Om man ger ut pengar så är det inte mycket begärt att man redovisar vad det går till.

Enligt en del  begär de för mycket. Redovisningskravet uppfattas så högt ställt att det inte är motiverat att söka pengarna. De kan vara mycket petnoga med revisionen, t ex att underkänna traktamentesersättning för frukost på tågresor (man kan faktiskt ta med egna bullar och en kaffetermos när man reser) eller kräva in dubbla verifikat, fakturor, betalningskvitton och beslutsunderlag etc. Den svenska LEADER-administrationen har dock själva erkänt svårigheterna och arbetar på ett enklare redovisningssystem till nästa bidragsperiod.

Citera

behöver ni inte mer än 20000 kr?

Vad har ni tänkt att göra och vad kommer det att kosta?

En förstudie av projektets inriktning och möjligheter. Mer än 20 000 kr kommer att behövas. Men jag har ingen bild ännu av hur mycket.
« Senast ändrad: 15 jun-12 kl 11:29 av S:t Suresh av Assisi »

Dela detta:

* Inloggade just nu

552 gäster, 1 användare
Löparnörden

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser