Skrivet av olof
Jag hängde inte riktigt med i din beskrivning och inte heller vad du vill åstadkomma med din biodling i sommar.
Svar: Att få 2 till tre starka avläggere samt lite honung till morgon mackan

Skrivet av olof
Vad menar du med ej utbyggda ramar? Är det vaxmellanväggar i dem eller plastramar? Är plastramarna rollade?
Svar: Sorry lite otydlig kanske, Rollade plastramar. (Vad menar du med ej utbyggda ramar?) Bina har inte byggt något..
Skrivet av olof
Och hur många lådor har du egentligen på samhällena? Har du en massa lådor med ej utbyggt i på? Då behöver du inte inte sätta till fler för då blåser kupan omkull. Har du ingen skattlåda på så sätt till direkt eller snarare för 2 månader sedan
Svar: Jag har nu 5st skatt lådor på med blandat både utbyggda och ej utbyggda. Att kupan skulle blåsa omkull är föga troligt sitter med spännband på ett par lastpallar.
Skrivet av olof:
Ca 50 ramar är normalt att ett bra samhälle kan bygga ut på en sommar. Ett starkt samhälle bygger utan problem ut 30-40 ramar bara i maj.
Svar: OK Bina kan alltså bygga så pass många ramar på en sommar. Men nu var ju Maj väldigt kall, Såhär bina kröp ihop till en boll i slutet av april igen sedan tog det ett tag innan dom vakna till liv såattsäga. Ska också säga att det är fullt ös på drottningen för det ar yngel överallt och bin Kupan har sett ut såhär i 1 vecka nu och jag kolla i söndags, det var fullt av bin i hela kupan även på de ej utbyggda ramarna. Alltså det var som en matta med bin på ramarna och riktigt tunga.
Skrivet av olof:
Jag brukar säga att om man saknar utbyggda ramar tjänar man på att lura in bina i nästa yngellåda och första skattlådan genom att flytta upp ett par utbyggda ramar i lådan. Det minskar risken att de fyller utrymmet undertill med honung istället.
Svar: Har blandat ramarna, så man skulle kunna flytta upp spärrgallret en låda med hälften utbyggda ramar??
///..........