Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hemel  (läst 2591 gånger)

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
Hemel
« skrivet: 12 jun-12 kl 06:38 »
Hej
Jag funderar på att köpa en hemel.

Vem har hemel? Fungerar dem bra? Har ni testat kläcka och ruva samtidigt i den? Hur gick det?

http://test.hemel.de/product_info.php?cPath=196_207_226&products_id=2531&osCsid=47156a2e3edb18a8e445f46deda5a268

Hur många vändarmotrar inns det till denna?
Kan man koppla ifrån vilket fack som helt om vi säger att jag har 1 fack som ska kläckas och sen 4 fack som ska ruvas?

Mvh Oskar
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Hemel
« Svar #1 skrivet: 12 jun-12 kl 07:05 »
Om du ska ha automatisk vändning, kylning, dubbla glas i dörren osv, så kostar den lika mycket eller mer än en Brinsea OvaEasy 190 Advance med kylning, och den tror jag är lättare att rengöra, iom kläckningsbacken nederst. Jag tror att om man ska ha en hemel till att både ruva och kläcka, så är det bättre att välja en med två separata avdelningar, en med vändning  och en för kläckning.

Ibland är kläckarna billigare utomlands, men det är svårare med språket, och besvärligare om något går sönder och man behöver returnera, beställa reservdelar eller få den lagad.

Jag har precis beställt en Brinsea OvaEasy 380 Advance med kylning, och valde att beställa i Sverige, trots att det blev någon tusenlapp dyrare, eftersom jag inte vill få problem om jag behöver reklamera eller få lite hjälp med något.

Annars är hemel ett mycket bra märke, men trä är svårare att desinficera. Jag hade valt Incubator B 160, eller Incubator B 360 om jag skulle köpa en hemel. Eller haft en mindre lättrengjord kläckare för de sista tre dagarna.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 12 jun-12 kl 08:16 »
Jag har en Hämel. Du kan inte ruva och kläcka samtidigt i en sådan om du vill ha bra resultat. När du kommer upp i ett så stort kycklingantal som en ruvback så blir det så vansinnigt skitigt och dammigt i maskinen så de ägg som ska ruvas blir totalskitiga. Sist efter ett stort kläck ca ca 130 kycklingar (=två kläckbackar) så tog det över 2 timmar att tvätta ur maskinen från allt kläckslem, bajs och damm :-X

Du måste med andra ord fylla maskinen och sedan kläcka allt på en gång. I ärlighetens namn gäller det i stor utsträckning för Brinsea OvaEasy också. Den är dock inte lika svårstädad och kläckbackarna är i plast och står på botten av kläckaren vilket gör att det är lättare och snabbare att städa men ändå. Det är aldrig bra att kläcka i samman maskin som man har kontinuerlig ruvaning i.

Så ska du köpa upp dig så skaffa en helautomatisk maskin gärna med fuktstyrning och  skaffa en enklare till att kläcka i. Du har ju ditt kylskåp.Behåll det att kläcka i och köp en bättre maskin att ruva i.

Jag kan dock tillägga att jag inte gillar Hämels rullstavsprincip för vändningen. Tycker inte att den fungerar tillfredsställande. En gemensam bekant till oss som precis har köpt en  ny Hämel  med vändning har tagit bort vändningen och satt nät i botten på ruvbackarna. Han vänder nu förhand då det funkar bättre. Det säger en del tycker jag  :-\

Vippvändning som det är i Brinsean och i Hämels lite dyrare maskiner fungerar inte riktigt lika bra på Ank och Gåsägg som helst ska ruvas liggande. Du som mest kläcker höns skulle nog satsa på den vändningstekniken om du vill ha en bra maskin.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
« Svar #3 skrivet: 12 jun-12 kl 13:05 »
Om du ska ha automatisk vändning, kylning, dubbla glas i dörren osv, så kostar den lika mycket eller mer än en Brinsea OvaEasy 190 Advance med kylning, och den tror jag är lättare att rengöra, iom kläckningsbacken nederst. Jag tror att om man ska ha en hemel till att både ruva och kläcka, så är det bättre att välja en med två separata avdelningar, en med vändning  och en för kläckning.

Ibland är kläckarna billigare utomlands, men det är svårare med språket, och besvärligare om något går sönder och man behöver returnera, beställa reservdelar eller få den lagad.

Jag har precis beställt en Brinsea OvaEasy 380 Advance med kylning, och valde att beställa i Sverige, trots att det blev någon tusenlapp dyrare, eftersom jag inte vill få problem om jag behöver reklamera eller få lite hjälp med något.

Annars är hemel ett mycket bra märke, men trä är svårare att desinficera. Jag hade valt Incubator B 160, eller Incubator B 360 om jag skulle köpa en hemel. Eller haft en mindre lättrengjord kläckare för de sista tre dagarna.

Men denna har väll automatisk vändning och det i priset eller?

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
« Svar #4 skrivet: 12 jun-12 kl 13:09 »
Jag har en Hämel. Du kan inte ruva och kläcka samtidigt i en sådan om du vill ha bra resultat. När du kommer upp i ett så stort kycklingantal som en ruvback så blir det så vansinnigt skitigt och dammigt i maskinen så de ägg som ska ruvas blir totalskitiga. Sist efter ett stort kläck ca ca 130 kycklingar (=två kläckbackar) så tog det över 2 timmar att tvätta ur maskinen från allt kläckslem, bajs och damm :-X

Du måste med andra ord fylla maskinen och sedan kläcka allt på en gång. I ärlighetens namn gäller det i stor utsträckning för Brinsea OvaEasy också. Den är dock inte lika svårstädad och kläckbackarna är i plast och står på botten av kläckaren vilket gör att det är lättare och snabbare att städa men ändå. Det är aldrig bra att kläcka i samman maskin som man har kontinuerlig ruvaning i.

Så ska du köpa upp dig så skaffa en helautomatisk maskin gärna med fuktstyrning och  skaffa en enklare till att kläcka i. Du har ju ditt kylskåp.Behåll det att kläcka i och köp en bättre maskin att ruva i.

Jag kan dock tillägga att jag inte gillar Hämels rullstavsprincip för vändningen. Tycker inte att den fungerar tillfredsställande. En gemensam bekant till oss som precis har köpt en  ny Hämel  med vändning har tagit bort vändningen och satt nät i botten på ruvbackarna. Han vänder nu förhand då det funkar bättre. Det säger en del tycker jag  :-\

Vippvändning som det är i Brinsean och i Hämels lite dyrare maskiner fungerar inte riktigt lika bra på Ank och Gåsägg som helst ska ruvas liggande. Du som mest kläcker höns skulle nog satsa på den vändningstekniken om du vill ha en bra maskin.

Jo men jag lånade en kläckare som jag tror var en hemel, och den tyckte jag var väldigt lättstädad och kläckte och ruvade i den samtidigt och det gick bra förutom att jag var så klantig och kunde inte farenhaits mätaren så det var bara 35-36 grader i den :(

Ja, jag sparar min andra, och det är ju perfekt och jag kan ruva i hemel och kläcka i min egna.

Men vart kan man köpa tvättsvampar som gör mycket fukt ifrån sig, för de jag hade gjorde 1-2% högre bara :(

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 12 jun-12 kl 13:11 »
Men denna har väll automatisk vändning och det i priset eller?
Nej,

du måste ändra till yes i rutan efter aut. turning system. Och vill du ha isolerat glas, digital kontrollenhet och kylning så kostar det extra.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
« Svar #6 skrivet: 12 jun-12 kl 15:16 »
Nej,

du måste ändra till yes i rutan efter aut. turning system. Och vill du ha isolerat glas, digital kontrollenhet och kylning så kostar det extra.

Automatisk vändning kan vara bra, och isolerat glas, men kylning och digital kontrollenhet behövs väll inte?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 12 jun-12 kl 15:18 »
Kylning är väl bra om man kläcker gås- och ankägg, på hönsägg spelar det inte någon större roll. Att kunna läsa av temp osv enkelt skulle jag tycka var värt att betala för, men det är ju inte nödvändigt.

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
« Svar #8 skrivet: 12 jun-12 kl 16:07 »
Kylning är väl bra om man kläcker gås- och ankägg, på hönsägg spelar det inte någon större roll. Att kunna läsa av temp osv enkelt skulle jag tycka var värt att betala för, men det är ju inte nödvändigt.
Använder den maskinen som jag ska ha kläckningarna i till att ruva ankor i  också.

Tror ni att det går att köpa en lös vändare efter om man behöver? Eller är det lika bra att köpa med när man köper den?
Jag har en termometer som jag läser av temperaturen med idag och det funkar bra för mig ;)

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #9 skrivet: 12 jun-12 kl 16:09 »
Frakten är ju rätt dyr, så det är bäst att beställa allt man behöver på en gång.

Alex s

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 13 jun-12 kl 09:22 »
Jag skulle vilja slå ett slag för mina gamla ärkefiender HEKA, alltså broderns till Hämel.

Jag anser att pga olika faktorer så som fukt och renhållningsmässigt bör ha en ruvare och en kläckare.

jag röstar för någon av dessa ruvare samt kläckare http://www.heka-brutgeraete.de/store_front/catalog/index.php?PATH=22_77&PHPSESS=b2a38c85419f9554d6e3b0b8a8c7eaf0

själva kontrollenheten är väldigt bra och den sköter fukt, temp, ev avkylning, vändning helt själv. det enda man behöver göra är att se till att den har vatten i tanken

Min hembyggda äggkläckare/ruvare: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=89830.0
Mitt automatiska vattensystem: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=147297.0

Dela detta:

* Inloggade just nu

584 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser