Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Öppningslucka till hönsgården?  (läst 2346 gånger)

monicas

• Västerbotten
Öppningslucka till hönsgården?
« skrivet: 11 jun-12 kl 22:57 »
Vi håller på att bygga hönsgården nu och snart står vi inför dilemmat med luckan.
Hur stor ska den vara? (vår största tupp är av rasen orpington) Hur har ni gjort så den är lätt att öppna och stänga och att den samtidigt håller tätt när den är stängd så det inte blir drag.
Visa gärna bilder eller länkar!
Hoppas på mycket hjälp av er hönskloka människor :)

Marielle

• Jag behöver inte din attityd- har en egen
    • Uppland
SV: Öppningslucka till hönsgården?
« Svar #1 skrivet: 11 jun-12 kl 23:03 »
Jag hänger på här och väntar med spänning på ett svar  ;)
Vi har dock redan sågat ut hålet för luckan, men står snart inför samma dilemma..
HUR gör man luckan tät ?  På utsidan ( för att spara plats) ska vi göra en " tunnel"
för att minimera drag, men sedan hur det ska se ut på insidan... ::)
Jag skulle vilja se en ritning på en sån där lucka som faller ner i " spår" på sidorna !

mohsart

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 12 jun-12 kl 06:45 »
Jag tror bilderna talar sitt tydliga språk, men fråga gärna om något är oklart :-)
Bägge är ca 40x40 cm.

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 12 jun-12 kl 07:13 »
Det man ska tänka på är att det lätt blir smuts i spåren om man har en sådan lucka. Kanske ska man låta spåren sluta en bit ovanför golvet, så att man minskar problemen med att luckan vill kärva och att det blir svårt att rengöra. Angående yttre luckor, så anser jag att det är bättre att ha en sidohängd dörr och en separat ramp. Om dörren dubblerar som ramp riskerar man att den sväller av fukt och blir smutsig och otät, samt att man måste byta ut den ofta.

Dubbla dörrar är smart, så att man minskar draget. Då kan man stänga bara den ena när det är varmt, och stänga båda när det är kallt. Den ena stängs då inifrån och den andra utifrån, om man inte hittar på en smart lösning för att stänga båda från samma håll.

Det viktigaste med dörrar/luckor är att de blir rovdjurssäkra, om det drar lite spelar mindre roll. Det är också viktigt att dörrarna är lätta att hantera, så att det är smidigt och någorlunda ergonomiskt att öppna och stänga dem.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Marielle

• Jag behöver inte din attityd- har en egen
    • Uppland
« Svar #4 skrivet: 12 jun-12 kl 13:01 »
Man kan bygga ett litet vindskydd på vägen ut från hönshuset, så drar det mindre från luckan.
Se bilder i denna tråd:

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=127828.0

Det var precis en sådan jag menade att vi skulle bygga  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

495 gäster, 2 användare
Be, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser