Hej!
Tänkte jag skulle komma med mina funderingar/planer inför utbyggnaden av mitt hönshus och hoppas få lite råd och tips av er veteraner inom ämnet. Själv är jag nybörjare och har haft mina höns i drygt 1 år, så jag behöver er hjälp.
Jag började med ett gäng dv kochin (5 stycken) som var mina första höns. Jag har en isolerad del i ett uthus/vedbod på gården som är ca 4 kvm och sen en utegård på ca 20 kvm som de fått gått i (om de inte är ute i trädgården). Men nu har jag ju liksom blivit helt frälst i det här med höns och har skaffat mig lite andra (dvärgar) av olika sorter. Så i skrivande stund har jag 1 tupp, 3 höns och 7 kycklingar. Skulle även kunna tänka mig några fler egna kycklingar i slutet på sommaren.

Alltså känner jag att jag måste bygga ut själva hönshuset, speciellt till vintern. Frågan är bara hur? Vad som är bäst och smidigast?
Hönshuset ligger alltså i en del av en bod/vedbod, ett hörn av den och det rummet är isolerat. Resten av boden är inte isolerad och har ett genomskinligt plasttak så jag funderar på om man kan dela av boden med nät och dörr eller liknande (eventuellt isolera de två ytterväggarna?) och sen ha ytterligare en liten utgång i det isolerade hönshuset fast in i boden istället till nästa utrymme? Så de har ungefär som en rastgård till, fast inomhus som de kan vara i vid dåligt väder/vinter och liknande (ja, när de vill eftersom det alltid kommer vara öppet dit). Den delen kommer då vara ca 10 kvm och eftersom det är genomskinligt plasttak så är det ljust och fint (om det inte lägger sig ett tjockt snötäcke på förstås). Och om de fryser kan de gå in i den helisolerade delen på vintern, för jag inbillar mig att värmen kommer stanna där inne trots den lilla gluggen in till resten av boden? Känns det som ett alternativ?
Annars får jag helt enkelt bygga ut det lilla hönshuset (helisolerat) men då blir det bara med någon/några kvm för annars blir det svindyrt att försöka hålla upp värmen där inne. :/ Så jag jag vet inte riktigt vad som är bäst? Ett mindre helisolerat hönshus eller ett större hönshus fast med en mindre del på ca 4 kvm som är isolerat och håller värmen? Så kan de själv välja vart de vill vara?
Hur skulle Ni gjort? Tankar? Funderingar? Åsikter? Allt är mer än välkommet!
Tack på förhand!
/Mia.