Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bara en mindre isolerad del av hönshuset?  (läst 2410 gånger)

Sathyrica

• Närke
Bara en mindre isolerad del av hönshuset?
« skrivet: 10 jun-12 kl 22:27 »
Hej!

Tänkte jag skulle komma med mina funderingar/planer inför utbyggnaden av mitt hönshus och hoppas få lite råd och tips av er veteraner inom ämnet. Själv är jag nybörjare och har haft mina höns i drygt 1 år, så jag behöver er hjälp.

Jag började med ett gäng dv kochin (5 stycken) som var mina första höns. Jag har en isolerad del i ett uthus/vedbod på gården som är ca 4 kvm och sen en utegård på ca 20 kvm som de fått gått i (om de inte är ute i trädgården). Men nu har jag ju liksom blivit helt frälst i det här med höns och har skaffat mig lite andra (dvärgar) av olika sorter. Så i skrivande stund har jag 1 tupp, 3 höns och 7 kycklingar. Skulle även kunna tänka mig några fler egna kycklingar i slutet på sommaren. ;D Alltså känner jag att jag måste bygga ut själva hönshuset, speciellt till vintern. Frågan är bara hur? Vad som är bäst och smidigast?

Hönshuset ligger alltså i en del av en bod/vedbod, ett hörn av den och det rummet är isolerat. Resten av boden är inte isolerad och har ett genomskinligt plasttak så jag funderar på om man kan dela av boden med nät och dörr eller liknande (eventuellt isolera de två ytterväggarna?) och sen ha ytterligare en liten utgång i det isolerade hönshuset fast in i boden istället till nästa utrymme? Så de har ungefär som en rastgård till, fast inomhus som de kan vara i vid dåligt väder/vinter och liknande (ja, när de vill eftersom det alltid kommer vara öppet dit). Den delen kommer då vara ca 10 kvm och eftersom det är genomskinligt plasttak så är det ljust och fint (om det inte lägger sig ett tjockt snötäcke på förstås). Och om de fryser kan de gå in i den helisolerade delen på vintern, för jag inbillar mig att värmen kommer stanna där inne trots den lilla gluggen in till resten av boden? Känns det som ett alternativ?

Annars får jag helt enkelt bygga ut det lilla hönshuset (helisolerat) men då blir det bara med någon/några kvm för annars blir det svindyrt att försöka hålla upp värmen där inne. :/ Så jag jag vet inte riktigt vad som är bäst? Ett mindre helisolerat hönshus eller ett större hönshus fast med en mindre del på ca 4 kvm som är isolerat och håller värmen? Så kan de själv välja vart de vill vara?

Hur skulle Ni gjort? Tankar? Funderingar? Åsikter? Allt är mer än välkommet!

Tack på förhand!

/Mia.

Xoot

• Gäst
SV: Bara en mindre isolerad del av hönshuset?
« Svar #1 skrivet: 10 jun-12 kl 22:46 »
Jag hade tänkt såhär...

Blir det mycket mer jobb att isolera resterande yta?
Väljer isolerat framför oisolerat alla dagar i veckan.

Sen beror det på vart man bor. Det är ett helvete när vattnet fryser.

Om där finns en del som inte är isolerad kommer tempen bli ojämn.
Minusgrader mestadels men plusgrader på sina ställen, svårt att mäta upp, vart ska man då mäta.

Om du kör på riktig isolering så slipper du värmelampa osv. Det blir alltså en del slantar på elräkningen som sparas.
Detta är hur jag hade gjort i din situation. Hur vill du själv göra?

Sathyrica

• Närke
« Svar #2 skrivet: 10 jun-12 kl 23:29 »
Tack för dina tankar, Xoot -

Ja, självklart blir det ju mer jobb att isolera ett större hönshus. Då får jag ju riva en av de isolerade väggarna och sen förlänga & isolera två väggar och så bygga en ny isolerad vägg + att taket ska isoleras på den biten som byggs ut också. Annars blir det ju bara att såga upp en liten glugg i en av de isolerade väggarna och så bygga en vägg av nät. Känns ju självklart som att det sistnämna alternativet går snabbare.

Jag bor i mitten av Sverige, utanför Örebro för att vara exakt. :) Förra vintern var det ju svinkallt och jag använde både värmelampa och ett litet element för att få plusgrader trots helisolering i det lilla utrymmet (dvs ingen elräkning sparades). Självklart blir ju temperaturen ojämn om jag bara bygger till med en vägg nät, eller menar du inne i den lilla isolerade delen? Att den skulle vara ojämn där? Jag tänkte mer att om jag byggde till den stora delen så skulle det mer bli som en "rastgård inomhus" för hönsen under exempelvis vintern, att de slapp blir blöta, vara i drag osv men att de i så fall fick hålla sig på den mindre ytan ifall de ville ha det varmare, men att de hade möjlighet att vara på större ytor. (För tex förra vintern när det var -25 grader hade jag ju inte öppet ut till dem = liten yta att vara på).

Så tanken är ju i så fall att det där inne (i den isolerade delen) ska vara plusgrader så inte vattnet fryser och i den andra delen beror det ju lite på hur kallt det är ute. Och eftersom jag kommer ha fler höns i vinter än förra årets fem så blir det ju automatiskt varmare dessutom. Jag funderade alltså på detta för att hönsen skulle få mer yta och mer frihet i vinter när det är kallt så jag kommer ha stängt ut, inte pga att det var lättare att bygga även om det såklart inte är någon nackdel. ;)

Hur stor (inomhus)yta kräver 10-15 dvärghöns?

mohsart

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 11 jun-12 kl 09:07 »
Två alternativ, tycker jag:
Antingen som du tänkt med ett oisolerat innerum eller isolera hela kåken.
Tänk annars nästa år när du vill skaffa ankor och hamnar i samma sits igen ;-)
Det oisolerade rummet kan få vara luftsluss, så att hönsen måste gå genom det för att komma ut, på så vis minskar värmeförlusten i det isolerade rummet jämfört med nu.

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

Sathyrica

• Närke
« Svar #4 skrivet: 12 jun-12 kl 01:34 »
Mohsart, himla smart tänkt det där med att ha det oisolerade rummet som en lustsluss! Tyvärr går det inte då utegården (och utgången då givetvis) är till vänster om hönshuset och den oisolerade delen blir i så fall åt höger. Går inte att bygga på något annat sätt om jag inte vill bygga om hela boden vilket jag inte har någon större lust med. :/

Det är ju helst så som jag vill bygga, dvs med en större oisolerad del för då känns det som att de kommer få största möjliga yta att vara på. Samtidigt är jag orolig för att alla hönsen vill vara i den lilla isolerade delen på vintern (trots öppningen till den oisolerade delen) och då blir det ju väldig trångt för 10-15 dvärghöns då den bara är på 3-4 kvm...

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 12 jun-12 kl 05:17 »
10-15 dvärghöns på 3-4 m2 är gott om plats. De kommer att gå ut om vädret inte är för eländigt.

Lagligt sett får du ha 9 höns per kvadratmeter, när du har dvärgar. Det blir 36 höns på 4 m2  :-X.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Sathyrica

• Närke
« Svar #6 skrivet: 12 jun-12 kl 20:03 »
Oh j*vlar! Usch vad hemskt att ha så många på ett så litet utrymme! Men då måste det ju funka bra med mina 10-15 då på den ytan. Kanske blir lagom när det är som kallast i vinter? Satsar nog på det oisolerade "innerummet" i så fall.  :)

Någon som använder sig av något alternativ till "hundlucka" för gluggen hönsen går igenom? Jag tänkte om man kunde hänga plastremsor (omlott) eller liknande för in-/utgången mellan den isolerade och den oisolerade delen? Tror ni värmen håller sig bättre då eller gör de vare sig från eller till? Finns det någon som har någon smart lösning som hönsen faktiskt går igenom också? ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

406 gäster, 1 användare
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser