Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kläckt och okläckt  (läst 1393 gånger)

tittiluras

• Älskar mina Brahmahöns!
    • Skåne
Kläckt och okläckt
« skrivet: 10 jun-12 kl 15:14 »
Hej!
Vi har kläckt fram våra allra första kycklingar!
Jiiippiii!....
...men....
Undrar, det har blivit tre kycklingar som lever och det har varit två döda. Men det finns fortfarande fyra ägg kvar i redet
och hönan är ute ur redet och  undervisar och äter med sina kycklingar.Sen lägger hon sig igen.
Blir inte de ägg som är okläckta, kalla? Har hört pip från två av dem. Kycklingarna kläcktes på dag21.
En av de döda kycklingarna låg kvar i ägget, och det var äggskal bortplockat men fosterhinnan kvar.
Vad kan ha hänt? Har hönan försökt hjälpa ur kycklingen?
Med hönor,katter,fiskar och blommor.....

Kopparkastrullen

• Rätt använt är livet långt nog..
    • Södermanland
    • Drakankan
SV: Kläckt och okläckt
« Svar #1 skrivet: 10 jun-12 kl 15:56 »
Vi kläcker våra i kläckare så har vi stenkoll. Vet att i kläckaren kläcks inte alla befruktade ägg och några kycklingar fick jag försiktigt hjälpa ut. Dock ska man vara väldigt försiktig eftersom man kan bryta sönder blodkärlen som sitter på insidan o då förblöder dom i värsta fall. Blir det minsta lilla blodvite om man provar att bryta logg äggbitar så får man sluta. Jag lyckades få ut 3 kycklingar på detta vis, att försiktigt bryta loss dom. Men när dom ruvar själva ska du inte vara där o pilla , det kan säkert vara så att några ägg är senare lagda än de första. bästa är att när dom ruvar själva, skriva datum på äggen när dom lagts, så vet du ju när dom ska kläckas. Så jag skulle nog låta äggen vara helt enkelt. Kommer dom ut så gör dom och om dom inte gör det o honan slutar ruva på dom så är det inget att göra åt. Det är iaf vad jag tror. Jag hade 6 av 9 kycklingar som föddes levande o 8 av 8 ällingar. Enligt alla som "vet" så är det mycket bra  procent levandefödda. Men då hjälpte jag som sagt några kycklingar och 4 ällingar fick jag också hjälpa ut. Sen finns det säkerligen dom som tycker att man inte ska kläcka i kläckare o även såna som tycker att man inte ska hjälpa till. Men det gjorde jag iaf o mina förlösta mår superbra :)
Men det verkar alltså vara så att det är många befruktade ägg som inte föds fram helt enkelt så du ska vara nöjd över de du har. O som sagt, om det är några ägg kvar o hönan fortsätter ruva så kan dom ju vara senarelagda.
Vad gäller den som äggskalet var bortplockat på så kan det helt enkelt vara så att den inte orkade ta sig ur. Det jag märkt när vi kläcker i kläckaren är att hinnan blir väldigt seg och hård ju längre tid det tar för kycklingen/ällingen att ta sig ur och då blir det ju ännu svårare för dom. Då har jag gett dom en hjälpande hand. Men det är ju lite svårare med naturruvning så där får du nog helt enkelt nöja dig med dom som blir. HOppas du blivit lite klokare, jag är inget proffs som nog många är på den här sidan, men detta är min erfarenhet iaf.

tittiluras

• Älskar mina Brahmahöns!
    • Skåne
SV: Kläckt och okläckt
« Svar #2 skrivet: 10 jun-12 kl 18:58 »
tack för svaret, det blev ju genast lättare. Har tagit in i vår hemmagjorda kläckare. Men tror kanske som du, att de är senarelagda.
Jag låter det vara några dagar så får vi se.

hälsn
Med hönor,katter,fiskar och blommor.....

Dela detta:

* Inloggade just nu

384 gäster, 4 användare
imlo, Pamilla, Nannanas, Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser