Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skruttig blåbärsbuske, vad har jag gjort för fel?  (läst 7495 gånger)

lilo1993

• Skåne
Skruttig blåbärsbuske, vad har jag gjort för fel?
« skrivet: 07 jun-12 kl 22:55 »
Jag har en fråga om en av mina blåbärsbuskar (Northblue)! planterade den ganska tidigt i våras i kruka, jord enligt råd på plantskolan. Nu mår den dåligt på något sätt, bladen är liksom lite torra och halvkrulliga, alla de fina blommorna/knopparna har torkat och mycket av riset verkar lite halvtorrt. Längts nere på plantan kommer det nya skott och bladen sitter kvar på riset så helt död är den inte, tycker att jag vattnat varje eller varannan dag så den borde ha fått det vattnet den behöver. Planterade en Goldtraube också i en kruka bredvid och den frodas. Vad kan det vara? Vad kan jag göra?

tench

• -
    • Solrot
SV: Skruttig blåbärsbuske, vad har jag gjort för fel?
« Svar #1 skrivet: 24 jun-12 kl 21:11 »
Vad har du planterat den i för jord och hur mycket? Har du blandat i den i befintlig jord, vad är det för jord? Hur är växtläget i övrigt? I kruka? Hur stor?
Jag tycker du vattnar för ofta. Etableringsbevattning: 10 l/en gång i veckan är lagom.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

4-ever

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 24 jun-12 kl 21:32 »
Har ingen aning om vad det är för fel, men jag har EXAKT samma problem här!
Jag har iof plantat dem i marken och har inte dem i kruka, men annars är det samma symptom
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

J-U

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 24 jun-12 kl 21:59 »
Jag har en fråga om en av mina blåbärsbuskar (Northblue)! planterade den ganska tidigt i våras i kruka, jord enligt råd på plantskolan. Nu mår den dåligt på något sätt, bladen är liksom lite torra och halvkrulliga, alla de fina blommorna/knopparna har torkat och mycket av riset verkar lite halvtorrt. Längts nere på plantan kommer det nya skott och bladen sitter kvar på riset så helt död är den inte, tycker att jag vattnat varje eller varannan dag så den borde ha fått det vattnet den behöver. Planterade en Goldtraube också i en kruka bredvid och den frodas. Vad kan det vara? Vad kan jag göra?

En gissning är att Northblue:n kan ha råkat ut för nåt frostangrepp innan de hunnit etablera sig. Jag hade klipp ner det vissna och fixat nån slags bevattningslösning som den här http://maria.norrlage.se/2010/08/23/basta-blomvakten/

Amerikanska blåbär vill stå varmt och ha sur jord dvs ogödslad torv (rhododendronjord=dyrare). Jag har själv Northblue, Putte (låg) och Patriot (Extra stora bär) och odlar dem i enbart ogödslad torv och rens från ett gammalt upphackat torvblock. Förra våren beskar jag buskarna ganska rejält vilket ledde till en betydligt mindre skörd. I år däremot är det betydligt mer bärkart och blommor än någonsin förut.
zon II

tench

• -
    • Solrot
« Svar #4 skrivet: 25 jun-12 kl 18:01 »
Ogödslad torv ska det definitivt inte vara. Rhododendronjorden är gödslad och blåbär kräver en del näring.
Men jag antar att du menar okalkad? Torv är naturligt sur.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

masa

• -
« Svar #5 skrivet: 26 jun-12 kl 14:24 »
Gå in på www.forestberry.se där finns ett kompendium om odling av jätteblåbär som innehåller i stort sett allt man bör veta om ämnet.

kurt

« Svar #6 skrivet: 26 jun-12 kl 14:31 »
Gå in på www.forestberry.se där finns ett kompendium om odling av jätteblåbär som innehåller i stort sett allt man bör veta om ämnet.

Det är alltid bättre att hämta information direkt från den ursprungliga källan. I detta fall alltså Länsstyrelsen i Västra Götalands Län:

http://www.lansstyrelsen.se/vastragotaland/Sv/lantbruk-och-landsbygd/lantbruk/ekologiskt-lantbruk/Pages/tradgardsodling.aspx

christelle

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 26 jun-12 kl 15:06 »
Har två stycken äldre amerikanska blåbärsbuskar som alltid burit stora bär i relativt stora mängder. De står under en tall och får ideligen ta emot nerfallna tallbarr och ek och andra löv och annat nerblåst spolas/blåser ner på buskarna som står nedanför ett berg. De får oxå mycket vatten framförallt på våren. Vårt finaste "naturliga" blåbärsställe ligger ute på en mad med blandskog i och runt maden.
Om du inte kan sätta busken i marken så ge den en rejäl kruka, rör inte rotklumpen men klipp bort det som är dåligt, fyll på med ny jord runt rotklumpen, samla material i skogen, typ tallbarr, löv och annat och blanda i översta jordlagret.
Har du kollat så det inte är myrbo i krukan?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Dela detta:

* Inloggade just nu

552 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser