Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ska jag göra  (läst 1431 gånger)

kevin00

• Västergötland
Hur ska jag göra
« skrivet: 06 jun-12 kl 08:45 »
hej jag har tre hönor med kycklingar dom har suttit i olika burar nu med mammorna när jag släpper i hop alla i höns huset blir kaos hur ska jag göra när jag släpper tillsammans alla jag har en höna kvar som inte har kycklingar den bryr sig inte

lena70

• Gäst
SV: Hur ska jag göra
« Svar #1 skrivet: 06 jun-12 kl 09:33 »
Hur gamla är kycklingarna? Har de fjäderdräkt och kan klara sig själva?. Ett förslag är att ta bort alla mammor, utom EN..Du låter en mamma höna ta hand om ALLA kycklingar själv..Tänkte göra så själv..( mina kycklingar är 6 veckor, de klarar sig säkert utan en mamma med, men någon måste hålla ordning på torpet..)Har som du olika mammor och en massa kycklingar..Nu tänkte jag sätta ihop alla kycklingar, ihop med min utvalda hönmamma och hoppas på att det var rätt beslut!

kevin00

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 06 jun-12 kl 10:05 »
ok tack

sonja på slätten

• Halland
« Svar #3 skrivet: 06 jun-12 kl 10:08 »
Nu är det ju långt ifrån säkert att hönmammam är snäll mot de andra mammornas kycklingar, det måste kollas noga.
Som fru solvända skrev, åldern är viktig. Det är stor risk att mammorna börjar bråka rejält med varandra, och riktigt små kycklingar kan då komma till skada. Större kycklingar klarar att akta sig. Det kan bli kaos, men det brukar ordna till sig efter ett par dagar.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Kopparkastrullen

• Rätt använt är livet långt nog..
    • Södermanland
    • Drakankan
« Svar #4 skrivet: 10 jun-12 kl 16:17 »
När vi köpte unghöns från vår uppfödare så har vi låtit dom bo själva tills dom är stora nog att klara sig själva mot de andra hönsen. Det är svårt att ta in unga djur bland vuxna, dom kan vara rätt elaka.

kevin00

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 10 jun-12 kl 16:27 »
jag har ingen tupp vi köpte egg men funderar på att låna en tupp så han kan fiksa det hella

sonja på slätten

• Halland
« Svar #6 skrivet: 10 jun-12 kl 17:28 »
Jag tycker att det är bättre att släppa in dem som kycklingar, vuxna hönor är mer toleranta mot kycklingar som fortfarande piper  än mot sådana som börjar se vuxna ut.
Förutsatt att man har höns med normala instinkter.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #7 skrivet: 10 jun-12 kl 17:46 »
Här går de in till de andra på 3:e - 5:e dagen. Har aldrig sett någon vits med det extra bekymret att ha dom åtskilda. Kycklingmodern vet bäst.
Men att släppa in TRE kullar samtidigt kanske ger problem om det är trångt.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Dela detta:

* Inloggade just nu

460 gäster, 1 användare
Aquamaja

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser