Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ällingar växer så det knakar  (läst 2336 gånger)

Kanin-Eva

• Dalarna
Ällingar växer så det knakar
« skrivet: 04 jun-12 kl 18:07 »
Min första ällingkull (pekinganka) är nu drygt 3 veckor och de äter (och skiter) så det står härliga till. Jag har roat mig med att väga dem (de är bara sex stycken) och räkna medelvärdet vid några tidpunkter med första vägning vid 9 dagars ålder och den senaste idag (dag 22). På den tiden har deras medelvikt ökat från 189 g till 1056 g, alltså med 460%. Tala om att växa så det knakar!

För en ingenjörstyp som jag är det naturligtvis kul bara att ta fram siffrorna men det dyker ju upp frågor också. Är det verkligen bra att de växer så snabbt? De får fri tillgång på kycklingfoder. Borde jag ransonera? Tanken är att de ska slaktas så av den anledningen är det ju bra att de växer fort men jag vill ju inte att det ska vara på bekostnad av deras hälsa och mående.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Byracka

• -
SV: Ällingar växer så det knakar
« Svar #1 skrivet: 04 jun-12 kl 19:02 »
Slaktankor har mig veterligen inte samma problematik som vissa broilers. Dessutom skall slaktankan vara fet för smakens skull.
Livdjur däremot värper bättre med lite matransonering.

Micki o Molly

• -
SV: Ällingar växer så det knakar
« Svar #2 skrivet: 04 jun-12 kl 20:39 »
Samma tanke här, kan dom växa för snabbt ?  Köpte denna sköning i Ramstalund den 13 Maj. Idag på invägningen visade vågen 1,195  :o .  Och frågar nu pekinganksmamman : Visst var den väl tämligen nykläckt då jag köpte den ?

Växer fortare än mina ällingarna som kläckes härhemma den 13 maj.

Frisk o Skön heter han , efter duschflaskan som han hade en viss liknelse med  ;D

« Senast ändrad: 05 jun-12 kl 08:28 av Micki o Molly »
Fd gardneraholic i perioder med tilltagande ointresse för andra saker på grund av "brukandet ",men NU fast i grävträsket. Gått igenom ett flertal stadier, från plåttriga rabatter, till att försöka odla så underhållsfritt som möjligt. Blandar hejvilt med permacultur, öppen jord. täckodling i rader.

Dela detta:

* Inloggade just nu

427 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser