Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför gör ruvhönan så?  (läst 2426 gånger)

09

  • Inlägg: 175
    • -
Varför gör ruvhönan så?
« skrivet: 04 jun-12 kl 07:42 »
Hej! Vi har hägnat in en del av hönshuset så att ruvhönan får vara ifred med sina ägg. Hon har skålar med vatten och mat men hon har börjat välta ut dem och bajsar i dem hela tiden. Jag får byta mat och vatten flera gånger om dagen. varför gör hon så?

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Varför gör ruvhönan så?
« Svar #1 skrivet: 04 jun-12 kl 08:08 »
Om ruvhönan är ute ur redet flera gånger om dagen, så antingen ruvar hon inte riktigt eller också är hon väldigt missnöjd med att vara instängd där hon är.
Normalt går en ruvhöna bara ut en gång per dygn om ens det.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

09

  • Inlägg: 175
    • -
SV: Varför gör ruvhönan så?
« Svar #2 skrivet: 04 jun-12 kl 12:47 »
Jag ser henne aldrig ute ur redet. Men varje gång jag har bytt mat och vatten så har hon vält skålarna eller bajsat i en efter en stund. Hon kanske blir irriterad när jag fyller på skålarna? Jag kanske ska nöja mig med att göra det en gång om dagen?

kbh

  • Gäst
SV: Varför gör ruvhönan så?
« Svar #3 skrivet: 04 jun-12 kl 12:57 »
Om ruvhönan är ute ur redet flera gånger om dagen, så antingen ruvar hon inte riktigt eller också är hon väldigt missnöjd med att vara instängd där hon är.
Normalt går en ruvhöna bara ut en gång per dygn om ens det.
Vad kan man görs då för att för bättra göra ett större rede? går bara ut en gång om dagen till hönsen dörren står  även öppen hela dagen  vad felas då ?

Galopp

  • Inlägg: 477
    • Uppland
    • Gladafriskadjur
SV: Varför gör ruvhönan så?
« Svar #4 skrivet: 04 jun-12 kl 13:01 »
Kan det inte vara så enkelt att hon går upp och börja krafsa runt för att äta och välter allt när hon härjar runt. Utrymmet är ju begränsat och mina hönor är ganska rörliga av sig. Jag har haft samma problem men har sett till att de har rent vatten två gånger per dygn och mat vid samma tid. Och mina har (de få gånger jag sett dem) använt tiden att krafsa runt samtidigt som de ätit och druckit. Sen vill de ju gärna gå till de andra när de väl går ut för att äta och dricka så då vandrar de irriterat. Därför låter jag barnkammaren vara öppen fram tills kycklingarna har kommit och sedan stänger jag så att katten inte tar dunbollarna  ::) Andra vet kanske mer men jag tror att de är de att utövar sitt födosöksbeteende och sedan blir stressade för att de inte kan komma ut till de andra och därför vandrar innan de lägger sig på äggen igen.

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Varför gör ruvhönan så?
« Svar #5 skrivet: 04 jun-12 kl 13:04 »
Om jag förstår dig rätt DBS så är din ruvhöna bara ute en gång om dagen.... isåfall är allt i sin ordning och du behöver inte göra något ;)

Till TS. Jag gissar att din höna går upp för att kolla sin nya mat och sitt nya vatten.... kanske är det något riktigt smaskigt. Det räcker säkert att du byter och ger henne en gång om dagen ;)

Problemet med att ha öppet kn vara att andra hönor går dit och lägger sina ägg, så att det blir överfullt under hönan ::)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
SV: Varför gör ruvhönan så?
« Svar #6 skrivet: 04 jun-12 kl 13:11 »
Jag stänger in den hönan som ska ruva så ingen annan kommer in o lägger fler ägg i samma rede ( jodå, de klämmer in sig två stycken i favorit-redet.. ) med kompostgaller som jag fäst tätare fyrkantsnät på på insidan så inte kycklingarna kryper igenom sen när de kommit ut. Vatten i en behållare typ denna http://www.redigera.info/coralle/nyshop/index.php?route=product/product&product_id=1237 som man hänger på gallret och fodret på golvet.
Mina går upp och äter/dricker efter jag bytt vatten/gett mat och om vattnet står på golvet sprättar de med skit i det när de sprättar runt i maten..

Hönan får vara kvar i lilla hagen några dagar sen kycklingarna kläckts så kycklingarna blir lite stadigare på benen och snabba.
Så gör jag, det funkar hos mej.

( Jennyt skrev mycket sammalika, men jag postar ändå..   ;) )

kbh

  • Gäst
SV: Varför gör ruvhönan så?
« Svar #7 skrivet: 04 jun-12 kl 13:15 »
Om jag förstår dig rätt DBS så är din ruvhöna bara ute en gång om dagen.... isåfall är allt i sin ordning och du behöver inte göra något ;)

Till TS. Jag gissar att din höna går upp för att kolla sin nya mat och sitt nya vatten.... kanske är det något riktigt smaskigt. Det räcker säkert att du byter och ger henne en gång om dagen ;)

Problemet med att ha öppet kn vara att andra hönor går dit och lägger sina ägg, så att det blir överfullt under hönan ::)
Då ja bara går in och plockar ägg och fyller på mat och vatten varannan dag så kan ja ju inte störa henne.   Jaha så ja kanske skulle separera henne och äggen då ?men vad ja kase så lägger inte dom andra ägg där mera sen hon la sig . har stört henne en gång då ha trodde hon var död efter en vecka men hon till tillrättavisa mig snabbt  så sista veckan har hon fått vara helt i fred .

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Varför gör ruvhönan så?
« Svar #8 skrivet: 04 jun-12 kl 13:29 »
Det låter bra som det är DBS. Låt du din höna vara som hon är :) Om det inte är nödvändigt går det fint att låta hönsen sköta sig själva :)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

kbh

  • Gäst
SV: Varför gör ruvhönan så?
« Svar #9 skrivet: 04 jun-12 kl 13:34 »
Det låter bra som det är DBS. Låt du din höna vara som hon är :) Om det inte är nödvändigt går det fint att låta hönsen sköta sig själva :)
Oki tack försvar .Man undrar ju lite det är ju mina första höns och första ruvningen så man undrar ju lite  om det står rätt till :)

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Varför gör ruvhönan så?
« Svar #10 skrivet: 04 jun-12 kl 13:48 »
Vad mysigt det låter :-* De första är alltid något extra.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

kbh

  • Gäst
SV: Varför gör ruvhönan så?
« Svar #11 skrivet: 04 jun-12 kl 13:56 »
Vad mysigt det låter :-* De första är alltid något extra.
Ja inte skjutton trodde ja det skulle bli så roligt att ha höns  dom andra matar ja med bröd var dag  till och med tuppen äter ur handen sitter på farstubron nu mera var morgon och dricker mitt kaffe och lyssnar på deras konversation medan huden och katten ligger strax bredvid och ser lika nöjda ut  :D

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Varför gör ruvhönan så?
« Svar #12 skrivet: 04 jun-12 kl 14:01 »
hihihi.... nu blir det lite OT, men en av våra första höns kom på att kattmaten stod på köksgolvet och försökte smyyyyga in för att äta. Kan tilläggas att en höna som försöker smyga ser mycket rolig ut och att klorna ALLTID hörs mot ett trägolv ;D Hon hoppade för övrigt oxå upp i knät på fikande gäster ;D ;D ;D :-* :-*

Glad för din skull Dbs :)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Varför gör ruvhönan så?
« Svar #13 skrivet: 04 jun-12 kl 16:01 »
hihihi.... nu blir det lite OT, men en av våra första höns kom på att kattmaten stod på köksgolvet och försökte smyyyyga in för att äta. Kan tilläggas att en höna som försöker smyga ser mycket rolig ut och att klorna ALLTID hörs mot ett trägolv ;D Hon hoppade för övrigt oxå upp i knät på fikande gäster ;D ;D ;D :-* :-*

Glad för din skull Dbs :)
  ;D ;D ;D Det där känner jag igen  ;D ;D ;D Hade väldiga problem för ett antal år sedan med ett tonårsgäng med Dv Nakenhalsar. Hundar och katter brydde sig inte om hönsen och dessa busfåglar lärde sig att hundmaten stod i köket kattmaten i rummet och att soffan som stod i vardagsrummet var skön att softa i  ::)

Dessutom kunde man ju flyga upp i fönsterbrädorna och smaka på krukväxter och picka på frukten som låg i en skål på soffbordet :P

Små huliganer var dom men så jäkla roliga att man hade svårt att bli arg på dem :-* :-* :-*

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Varför gör ruvhönan så?
« Svar #14 skrivet: 04 jun-12 kl 16:05 »
HAHAHAHAHA!!!!

Nu har vi kraschat hela tråden, men det går ju bara inte att låta bli och berätta så kära rövarhistorier :-* :-* :-* :-*
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

464 gäster, 5 användare
Rävenvarg, praktejder, von tratt, Lasse-hatten, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser