Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sjuk tacka  (läst 3453 gånger)

moppe

Sjuk tacka
« skrivet: 03 jun-12 kl 18:43 »
Jag har en tacka som är sjuk, men jag vet inte vad det är som felar. Lika bra att säga det direkt, tackan ska bort till hösten och jag tänker inte ta ut vet för att behandla. Men kanske att någon med erfarenhet kan ge mig en ledtråd :)
Hon kissar ofta men normalt urin inte blodblandat. När hon bajsar så är det inte jättelöst men inte heller pluttar, det konstiga här är att hon står och liksom "pumpar" med buken och det märks på hela henne att något inte stämmer. Hon äter och dricker hyfsat men vilar mycket. Hade 39,7 i temp när vi tog in henne i fredags, idag har hon 39,2. Hon har varit på rymmen ett antal gånger, kanske att hon ätit något olämpligt. Hon känns även ostabil, lite vinglig, inte mycket men märkbart.
Någon som har någon ide. Alltid roligt när man kan lära sig något nytt och förhoppningsvis rädda tackan.

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Sjuk tacka
« Svar #1 skrivet: 03 jun-12 kl 21:07 »
 (:) Det DU skall göra OMGÅENDE är att bestämma om Du skall behandla eller avliva NU!
Skall tackan räddas skall hon skyndsamt till en bra distriktsveterinär, annars är det avlivning som gäller med hänsyn tagen, både till djurets lidande och djurskyddslagen!!! (:)
/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Halte

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 03 jun-12 kl 21:10 »
(:) Det DU skall göra OMGÅENDE är att bestämma om Du skall behandla eller avliva NU!
Skall tackan räddas skall hon skyndsamt till en bra distriktsveterinär, annars är det avlivning som gäller med hänsyn tagen, både till djurets lidande och djurskyddslagen!!! (:)
/Tt
Skärp dig! Man avlivar väl inte eller tar ut veterinär dirket så fort det är minsta lilla med fåren.. Då skulle man ju antingen inte har några pengar kvar, eller några får kvar. Mindre och inte så allvarliga åkommor kan man ju vänta ett tag för att se hur det artar sig.

DiselDoris

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 03 jun-12 kl 21:54 »
Du kan ringa Djurhälsovården imorgon.Dom är alltid tillmötesgående och vet inte dom nån råd kostar det inget att ringa distriktvet.och konsultera.Och fortsätt att fråga här men bortse från uttalanden som torptomtens.Det finns ett gäng såna här på forumet som kommer med pekpinnar och moralkakor.
« Senast ändrad: 03 jun-12 kl 22:27 av Startskott »

Maddie

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 03 jun-12 kl 22:58 »
Svårt att gissa...hm..
Kissar ofta gör de ju om de är stressade ... Andas tungt gör de ju vid hög feber och lunginflammation... Vinglig? tempen har gått ner och hon äter..kanske hon ändå ätit något giftigt som njurarna jobbar med ? Ingen aning  ???

Torptomtens råd brukar oftast vara bra att följa men kanske man kan avvakta någon dag och se ?

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #5 skrivet: 03 jun-12 kl 23:08 »
Är hon svullen i buken eller vommen? Äter hon och dricker normalt? När rymde hon senast? Verkade hon dålig redan i fredags (antagligen då du tog tempen då) vilka symptom hade hon då? Verkar övriga djur må bra? Det är alltid svårt att säga något när man inte sett djuret och vet alla omständigheter. Annars är det alltid bra att ringa till exempel djurhälsovården som Startskott nämnt. Ibland kan man få bra enkla lösningar genom telefonen  :)

Lycka till!

moppe

« Svar #6 skrivet: 04 jun-12 kl 16:02 »
Tack för alla svar, här finns så många kunniga :)
Tyvärr så är vi inte med i djurhälsovården, kanske dags att gå med...
Jag vet att Torptomten bara menar väl men att ta ut veterinär på en utslagstacka går inte ihop sig. Hon har varit likadan sedan i fredags när jag upptäckte det. Hon har troligen varit dålig längre då hon själv har avvant sitt lamm som bara är 2 månader. Men jag hittar inget konstigt med juvret.
Hon ser inte särskilt svullen ut om magen och äter och dricker tämligen normalt.
Hon har rymt till och från sedan en månad tillbaka, hon är helt hopplös och tar sig ut och in igen varsom och hursom  >:(
Gav henne några grenar med asplöv i går så hon har något att pilla med och det blev hon jätteglad över. Hon är ganska pigg i blicken men ligger mycket och öronen slokar ganska mycket särskilt när hon bajsar. Hon är med när det låter något som när man rotar i pelletsbunken  ;D. Hon har sitt lamm hos sig men de andra bryr hon sig inte om att ropa efter.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 04 jun-12 kl 16:26 »
Lite B-vitamin för att få ordning på magen, kanske vore något ???. 20 ml B-vitamin intramuskulärt har en förunderligt välgörande effekt på magen. Botar foderleda och trumsjuka, och piggar allmänt upp ;D

Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

moppe

« Svar #8 skrivet: 04 jun-12 kl 16:55 »
Måste man ge b-vitamin intramuskulärt?
Igår gav vi henne 5ml b-vitamin, selen och d-vitamin. Tänkte att vitaminer aldrig kan sitta fel :)
Men hur är det med kalk, kan hon ha fått kalkbrist?

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #9 skrivet: 04 jun-12 kl 17:18 »
Hur länge sedan var det hon släpptes på bete? Har du ett fint näringsrikt bete? Hur är tempen idag? Jag skulle låta henne äta enbart hö (om det är det du har) och vatten + mineraler naturligtvis. Funderar lite på endotoxemi som kan orsakas av för mycket lättlösliga kolhydrater som finns i kraftfoder och bladrikt bete. Vad är orsaken till att hon är en utslagstacka?
Vid endotoxemi är det viktigt att stoppa tillförseln av de lättlösliga kolhydraterna samt återställa balansen i tarmen. Det har ofta medfört skador på tarmepitelet som måste läkas. Symptom kan vara feber, kolik (hos häst), aktiv tarm (verkar ju som att tarmen vill mer än vad som finns i tarmen).

Det verkar ju inte vara något smittsamt dock eftersom lammen är friska och inga andra får mår dåligt. Jag säger inte med säkerhet att det är endotoxemi men som jag ser det så är det ett mag och tarmproblem och det brukar ofta kunna orsakas av snabba foderbyten och foder med för mycket lättlösliga kolhydrater. Sen finns det andra störningar som inte medför endotoxemi dock.

Håller tummarna att hon repar sig

Såg att du funderade över kalkbrist. Funderade på det själv men det brukar ske i samband med laktationens start eller strax före lammning. Det brukar medföra olika grader av förlaming där tarmverksamheten sakta avtar till en början. Men hon bajsar regelbundet som jag förstår det.

moppe

« Svar #10 skrivet: 04 jun-12 kl 17:42 »
Låter rimligt Galopp. Var precis ute och tittade till henne, gav henne en näve pellets men hon ville knappt äta upp det. Slängde in lite nytt hö men hon bara petade lite i det. Gick ut och drog av lite goda grässtrån och de gick ner som bara den. Dricka gjorde hon men det verkar som att hon inte tyckte om att göra det.
Betet hon gått på är ju varierande då hon mestadels varit utanför stängslena...så hon kan ju ha tagit det godaste och kraftigaste hela tiden. Ska jag kanske ge henne lite Rummen booster?

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #11 skrivet: 04 jun-12 kl 17:52 »
Tycker gott att du kan pröva lite Rummen booster. Du kanske kan blanda ut det med någon yoghurt med bakteriekultur om du har någon sådan hemma, om hon nu vill äta det (du kan ju naturligtvis ge det separat också). Annars är det bara att följa det som står på förpackningen. Ge henne inget kraftfoder tills hon blivit bättre bara  :) Hoppas verkligen att hon blir bättre snart.

moppe

« Svar #12 skrivet: 04 jun-12 kl 20:20 »
Hon har blivit sämre  :(. Tempen hade gått ner till 38,7 men hon har hög puls och den hörs tydligt. Kan det vara magnesiumbrist? Hon har fått rumen booster nu i alla fall.

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #13 skrivet: 04 jun-12 kl 20:56 »
Prova att ge magnesium och kalcium, och salt. Har hon druckit ordentligt? Andas hon tungt? Kan det vara så att hon börjar bli uttorkad om hon har kissat en hel del.... Om hon inte har druckit eller ätit ordentligt så ge en näringslösning. Detta är till hund men det spelar ingen större roll:

1-2 msk druvsocker eller honung
Obs! ej vanligt socker
1 tsk salt
½ tsk bikarbonat eller bakpulver
blandas i 1 liter vatten.

Det låter inte bra att pulsen gått upp så mycket men det kan bero på uttorkning....

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #14 skrivet: 05 jun-12 kl 11:16 »
Hur har det gått  :-\

moppe

« Svar #15 skrivet: 05 jun-12 kl 16:09 »
Vi tog bort henne  :'(. Jag tyckte att hon var för dålig idag och då valde vi att ta bort henne, jag tror inte att hon hade klarat dagen ut och då är det inte rätt mot henne.
Tack alla för alla tips, tar med mig dom och plockar fram när det behövs nästa gång.

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #16 skrivet: 05 jun-12 kl 21:34 »
Det var sorgligt men ett bra beslut även om det var svårt. Ser man att man inte kan göra något och de lider så är det det enda rätta, men alltid tråkigt. Hoppas allt går bra med lammen. Kram

Dela detta:

* Inloggade just nu

578 gäster, 3 användare
Be, Nataks, praktejder

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser