Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kvalsterfällor  (läst 4104 gånger)

ankan69

• Småland
Kvalsterfällor
« skrivet: 02 jun-12 kl 18:51 »
Ni som använder kvalsterfällor i wellpapp: Använder ni enkel- eller dubbelwellpapp?
Jag har hittils klippt ut bitar av kartonger, men tänkte att det skulle vara smidigt med wellpapp på rulle. Men jag kan bara hitta enkelwellpapp på rulle. Hur gör ni andra?  ???

rosita51

• Skåne
SV: Kvalsterfällor
« Svar #1 skrivet: 03 jun-12 kl 16:37 »
Intressant fråga! Jag följer tråden med spänning!
MVH Rosita zon 1

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #2 skrivet: 03 jun-12 kl 16:59 »
Vad jag vet så ska det inte spela någon roll. De går in i "gångarna" och därför borde det inte spela någon roll om det är enkel eller dubbel. Det är mörkret de vill åt  ;D

Kelpie

• Västergötland
    • 'Höna Hem'  hönshus inredning
« Svar #3 skrivet: 03 jun-12 kl 19:54 »

-Jag kör med enkel... men lindar runt två gånger!   Det har nog ingen större betydelse   :)
Hönshus inredning
Höna Hem
www.honahem.com

Jenova

• Halland
« Svar #4 skrivet: 03 jun-12 kl 20:04 »
Kvalsterfällor ???

När var hur och på vad?
Den yttersta tragedin är inte de onda människornas brutalitet utan
De goda människornas tystnad. Martin Luther King

Kelpie

• Västergötland
    • 'Höna Hem'  hönshus inredning
« Svar #5 skrivet: 03 jun-12 kl 20:36 »

På sittpinnen! -linda en remsa kring änderna och (om de finns) så lockas de dit på dagen och man kan enkelt plocka bort och förstöra.. Jag har en björkstam som sittpinne och 'pudrar' vrån med kiselgur, än har jag inte sett några kvalster men kör med wellpapp 'ifall att'
Hönshus inredning
Höna Hem
www.honahem.com

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #6 skrivet: 04 jun-12 kl 09:52 »
Kvalsterfällor ???

När var hur och på vad?
Det gäller alltså röda hönskvalster. Dom kryper på hönsen nattetid och suger blod för att lämna hönsen och söka skydd i mörka springor dagtid. Att ha kvalsterfällor på sittpinnarna som man regelbundet tar bort är ett väldigt bra sätt att på ett giftfritt sätt hålla kvalsterpopulationen i ett hönshus nere så att hönorna inte far illa. Det är också ett bra sätt att kolla om man har kvalster. Kvalstrena som är mätta efter att ha frossat på hönorna är nämligen lata och gömmer sig gärna på närmsta bra ställe. En wellpappremsaär lätt att ta bort. Vill man undersöka kvalsterförekomst så stoppar man remsan i en tät plastpåse och låter påsen ligga i frysen över natten. Då är ev kvalster döda och man kan riva upp wellpappen och kolla om de finns några i hönshuset.

Skulle man få in röda hönskvalster så kan man genom att ha wellpapp runt pinnarna som bytes dagligen eller att par gånger i veckan göra att dom inte får någon större chans att föröka sig explosionsartat.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Anna

• -
« Svar #7 skrivet: 04 jun-12 kl 12:06 »
Äcklig men tydlig bild. Fick titta en stund innan jag fattade vad jag tittade på. Detta ska jag testa. Sätter ni wellpapp bara i ändarna eller lite här och där på pinnarna? Beror kanske på hur långa pinnar man har...
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Anna

• -
« Svar #8 skrivet: 04 jun-12 kl 12:08 »
Kan man förresten ha någon form av kvalsterfällor i reden? Skulle också vilja ha ett bra sätt att hålla ohyresfritt i alla reden, speciellt när det ligger nå'n och ruvar. Förr skulle man ju pudra i botten med e-total innan man la i tex hö, men det är väl inget som rekomenderas idag gissar jag och sen kan man väl inte äta äggen från ett rede det finns e-total i?!
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 04 jun-12 kl 12:17 »
Skall jag också prova. Vart får man tak i wellpapp på rulle?
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

ankan69

• Småland
« Svar #10 skrivet: 07 jun-12 kl 00:35 »
prova att googla på "wellpapp på rulle" så får du fram olika försäljare. Jag har hittat en butik där jag kan få vellpapp-kartonger gratis (som dom får hem sina varor i) som jag klipper ut mina fällor ur. Det blir mycket spill, men gratis är gott och spillet bränner brorsan upp i sin vedpanna. Jag sätter dom runt sittpinnarna. Har hållit på med min jakt i ca 1 månad nu och har märkt att det verkligen är värt besväret. Jag ser betydligt färre kvalster nu än för en månad sedan och då var jag ändå sjuk i över en vecka då dom jäklarna kunde föröka sig i lugn och ro utan att ha mig i hasorna  >:(. Tejpade även upp fällor i redena i går oxå. Ska bli spännande att vittja dom om några dagar och se om kvalstren väljer dom framför red-golvet under ströet. 

ankan69

• Småland
« Svar #11 skrivet: 19 jun-12 kl 16:08 »
Måste bara tillägga att det funkade kanon att sätta kvalsterfällor även inne i redena. :)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #12 skrivet: 19 jun-12 kl 22:36 »
Måste bara tillägga att det funkade kanon att sätta kvalsterfällor även inne i redena. :)
Bra att veta ;D Fällor är faktiskt ett rätt bra sätt att hålla kvalsterpopulationen i schack! Tänk bara på att man helst behöver byta fällorna 2 ggr/vecka när det är riktigt varmt ute då kvalstrenas livscykel är ca 1 vecka under gynnsamma förhållanden.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

535 gäster, 1 användare
Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser