Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vandrande myskankor  (läst 1494 gånger)

HelenaA

• Södermanland
    • keramik
Vandrande myskankor
« skrivet: 30 maj-12 kl 10:57 »
Finns det något sätt att få myskankorna att stanna på gården? Våra vandrar iväg ganska långt 500-600 meter utanför gården trotts att dom har allt dom kan önska här.

Har ingen större lust att vingklippa och stänga in dem när dom är vana att få gå fritt. Det är inte så att dom stannar borta länge, utan det verkar mest som att dom tar en promenad över åkern och utmed vägen och sen hem igen för vila och sen kanske en eller två turer till per dag.
Tyvärr störs en del av det.
Alternativen som jag kommer på är slakt eller ge bort dem till någon som bor utan grannar och uppskattar en vandrande anka med ungar och make.

4-ever

• Skåne
SV: Vandrande myskankor
« Svar #1 skrivet: 30 maj-12 kl 11:35 »
Våra vandrar också, dock håller de sig med några undantag på våra marker.
Men att få dem att stanna där vi tycker, det har varit lönlöst, så nu får de gå precis som de vill. Bara de stannar på vår sida vägen.
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #2 skrivet: 30 maj-12 kl 11:44 »
Vingklippning skadar inte..

Sedan kan du släpper ut diina djur senare på dagen.. så de hinner inte med långpromenader ;)

Har du tålamod att muta hem ankorna med 'godis' när de lämnar tomten?  Kanske lär de sig att stannar hemma...
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

HelenaA

• Södermanland
    • keramik
« Svar #3 skrivet: 30 maj-12 kl 12:43 »
Det finns räv här så det känns inte bra att vingklippa och ta bort hennes chanser att flyga undan den.
Det känns inte snällt att stänga in henne nu när hon är van att vara lös, hon valde från början att inte sova i ankhuset utan flög upp under ladutaket varje kväll.
Det är först i år som dom börjat vandra långt. Jag får nog inse att det bara finns en utväg nu tyvärr.  :'(

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #4 skrivet: 30 maj-12 kl 12:47 »
Då har du redan bestämt dig och vi behöver inte komma med ideer och synpunkter. Synd.
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Pippilutt

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 30 maj-12 kl 13:03 »
Om du funderar på att ta bort henne kan hon få chansen till ett bra liv hos mig..............
Att arbeta är kul - det har jag sett själv

anne-lie50

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 30 maj-12 kl 13:17 »
Eller mig  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

483 gäster, 2 användare (1 dolda)
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser