Dag 21 ska dom kläckas på o sprickorna kan börja 1-2 dgr före har jag märkt på våra. Dock föddes en kyckling dag 23! Fast den hade rejält hål redan dag 21. Så den hjälpte jag ut. Annars hade den dött. Det är dock viktigt att vara extremt försiktig när man pillar, inget att rekommendera. Dom kan lätt förblöda. Jag pillade lite då o då. Första gången om det lite blod, då slutade jag, provade senare o så senare o sen när det inte kom nåt blod alls så kunde jag hjälpa den ut. Fast "navelsträngen" satt fast i kycklingen o ägget fortfarande. Lät det vara o tänkte att den lossar väl, men några tim senare (kycklingen var såklart kvar i kläckaren för att torka ordentligt) så satt den fortfarande kvar. Gick inte att försiktigt dra loss , så vi bestämde oss för att klippa,m ed bävan, men den såg skrumpnad ut själva strängen o det gick bra att klippa loss o nu mår kyckligen toppen o är så pigg o glad! Den hade definitivt inte kunnat ta sig ut själv o hade varit död utan min hjälp. Men som sagt...man måste vara oerhört försiktig! Dom ska ju helst ta sig ut på ett dygn. Men några av våra tog lite längre tid på sig än så..o 2-3 st hjälpte jag lite...likadant med våra ällingar. Fick hjälpa 4 ur äggen. Så vi hade god levandefödda statistit, 6 av 9 kycklingar o 8 av 8 ällingar!