Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kull i betesbur?  (läst 1892 gånger)

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
Kull i betesbur?
« skrivet: 28 maj-12 kl 19:51 »
Vågar jag låta min Gotlandshona föda i en betesbur av kompostgaller? I botten finns Gunnebonät. Ska såklart ställa in en bolåda åt henne isf.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: Kull i betesbur?
« Svar #1 skrivet: 28 maj-12 kl 20:11 »
Undrar varför du inte vill göra det?
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #2 skrivet: 28 maj-12 kl 20:18 »
Risken finns att ungarna rymmer genom gallret om du har kompostgaller!
Mina gjorde det fast de sattes i betesbur med kompostgaller när jag skilde från mamman vid 9 veckors ålder:)
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #3 skrivet: 28 maj-12 kl 20:37 »
Det är alls inte säkert att kaninmamma tycker att bolådan är ett bra ställe att lägga ungarna på, utan på en annan plats i buren. Då blir det problem om du tänker flytta betesburen (vilket förmodligen är meningen).

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 28 maj-12 kl 20:39 »
Vågar jag låta min Gotlandshona föda i en betesbur av kompostgaller? I botten finns Gunnebonät. Ska såklart ställa in en bolåda åt henne isf.

Ungarna kommer att gå sin väg.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #5 skrivet: 28 maj-12 kl 20:59 »
Undrar varför du inte vill göra det?
Jag undrade mest om ungarna skulle kunna smita ut när de lämnar boet. Jag har ingen aning om hur små kaninungarna är då.

Tack för svar alla. Jag sätter honan i en utebur på ben istället.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #6 skrivet: 28 maj-12 kl 21:32 »
När jag har ungdjur i betesburar har jag förstärkt kompostgallret med hönsnät så att ungarna inte tar sig igenom gallret. Doch vet jag inte hur du lyter gunnebobottnen utan att lämna  eller skadar ungar.. mina betesburar har inga bottnar ;)

Har haft en hona som oväntat fick ungar i en betesbur och det gick alldeles utmärkt.. man självklart valde hon inte lådan ;)
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #7 skrivet: 28 maj-12 kl 21:54 »
Jo jag tänkte också på att sätta extra nät. Sen kan man ju låta buren stå så samma ställe men då förlorar man ju hela grejen med betesbur. Så då blir det vanlig utebur ändå.

Harriet S

« Svar #8 skrivet: 29 maj-12 kl 09:47 »
Jag fick en kull i en betesbur i går kväll! den är gjord av hundgårdsnät en vägg och tre väggar av träskivor och om några veckor då ungarna börjar titta fram klär jag in nätväggen och botten i kycklingnät åxå. Nog tror jag det borde gå bra.

Dela detta:

* Inloggade just nu

520 gäster, 1 användare
Lomsmyran

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser