Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vad äter?  (läst 4912 gånger)

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
vad äter?
« skrivet: 27 maj-12 kl 16:48 »
vad äter vaktlar ?
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

Evve.o

• Bohuslän
SV: vad äter?
« Svar #1 skrivet: 27 maj-12 kl 19:32 »
Hej;
Mina vaktlar äter underlatfrön.
Man kan också ge  dem finkfrön.
Kycklingar brukar man ge vallmofrön ock kalkonstart.
Det är det jag vet igallafall.

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #2 skrivet: 27 maj-12 kl 20:10 »
ok alltså dem äter bara underlatfrön ? och det räcker för att dem ska klara sig ?

Evve.o

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 27 maj-12 kl 20:46 »
Inte bara de får också snäckskal och sand som hönsen.

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #4 skrivet: 27 maj-12 kl 20:57 »
ok tack då vet jag  ;D

tinaw

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 27 maj-12 kl 20:59 »
Vaktlar behöver fullfoder med hög proteinhalt (nånstans i mitt minne ringer siffran 22% protein, men ta den med en nypa salt för jag minns inte själv riktigt) för att må bra. Jag är tveksam till om undulatfrö räcker i längden för japaner, med tanke på hur många ägg de lägger (1-2/dag)

Bra tråd här iaf! http://www.alternativ.nu/index.php?topic=80228.0
« Senast ändrad: 27 maj-12 kl 21:06 av tinaw »

lottath

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 29 maj-12 kl 17:13 »
Jag är ny inom vaktlar men jag ger mina värpfoder för höns plus grönsaker som gurka, tomat och sallad.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 29 maj-12 kl 18:02 »
Undulatfoder och fröer är alldeles för feta och innehåller för lite proteiner. Startfoder för kycklingar eller kalkoner, är bra foder för kycklingar. Samma för vuxna, kompletterat med värpfoder. Vuxna ska ha snäckskal och lite grus. Lite grönt är uppskattat. Annat är godis, basen ska enligt mig vara ovanstående.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

lena70

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 30 maj-12 kl 18:09 »
Är ochså ny på vaktlar, mina japanska, 1 år gamla, får snäckskal och allfoder..Gräs varje dag!.
Är allfoder okej att ge dom??.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #9 skrivet: 30 maj-12 kl 18:15 »
Allfoder är ok, men innehåller för lite protein, så de kommer att värpa sämre. De behöver protein för att må bra, det är en liten aktiv fågel, och därmed behöver de mer energi och mer protein än t ex en höna.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #10 skrivet: 30 maj-12 kl 18:40 »
Allfoder är ok, men innehåller för lite protein, så de kommer att värpa sämre. De behöver protein för att må bra, det är en liten aktiv fågel, och därmed behöver de mer energi och mer protein än t ex en höna.

vad brukar du ge dem som det är protein i då vet jag vad dem ska få ?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #11 skrivet: 30 maj-12 kl 18:43 »
Jag ger dem kycklingstart uppblandat med värpkoncentrat. Lite hampafrön ibland, de är också proteinrika.

mia1977

• Småland
« Svar #12 skrivet: 30 maj-12 kl 20:32 »
Har mina allra första sötnosar som springer om kring i en bur. 2 dagar är de idag  :)
Ger dem kyckling start som jag kör med mixerstav. Har också gett dem lite broccoli (jag skar helt enkelt av "fröerna" längst ut på buketterna) och lite vallmofrö. Nu funderar jag på det här med protein som alla skriver om. Är de för små för att få "levande" föda? Jag tänker på flugor, myror och liknande. Om de är för små, när kan man då börja ge dem sådant?

lena70

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 31 maj-12 kl 12:43 »
Tack ieenilorac!

hen

• extremt mycket frågor...
    • Småland
« Svar #14 skrivet: 31 maj-12 kl 13:50 »
mina ätet kalkonstart nu och sedan byter jag till värpfoder....

lantis

• Västmanland
« Svar #15 skrivet: 01 jun-12 kl 02:37 »
Mjölmaskar är också bra att ge, brukar klippa dem i mindre bitar till kycklingar

mia1977

• Småland
« Svar #16 skrivet: 01 jun-12 kl 07:41 »
När kan man börja ge dem "levande" mat???

tinaw

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 01 jun-12 kl 07:44 »
Så fort de börjar äta skulle jag säga. Om de är naturruvade äter de ju allt de hittar, jag har svårt att tro att en vaktelkyckling som kan ta sig en insekt skulle må dåligt av den på nåt sätt. En del av mina är inte på pricksäkra första två dagarna ungefär, men sen är det fullt ös på allt som ser intressant ut.

mia1977

• Småland
« Svar #18 skrivet: 01 jun-12 kl 08:16 »
Mjölmask? Vart hittar/köper men det?
Funkar vanlig daggmask? myror? flugor?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #19 skrivet: 01 jun-12 kl 09:44 »
Mjölmask är ganska fett, så det är inte den bästa maten till vaktlar. Man hittar dem i djuraffärer som säljer ödlemat, eller i skafferiet om man varit dålig på att packa in sina mjölpåsar i täta förpackningar  :-X, de är lätta att föda upp själv.

Syrsor är nyttigare mat, också lätta att föda upp själv. Kompostmask/dyngmask kan man lätt föda upp själv, men de kan vara lite stora för vaktlar.

Groddar av olika slag kan vara både proteinrika och vitaminrika, ett värdefullt tillskott.

Dela detta:

* Inloggade just nu

674 gäster, 3 användare (1 dolda)
Nina W, Undine Lines

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser