Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Det där med vatten, inte bli blöta..  (läst 4033 gånger)

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
Det där med vatten, inte bli blöta..
« skrivet: 24 maj-12 kl 23:21 »
läste i en annan tråd här att de inte ska bli blöta genom att ramla i sitt dricksvatten, samtidigt som de måste ha färskt vatten hela tiden. hur löser ni det? mina verkar se livet som en enda simtävling och då har jag ändå ställt in det absolut minsta jag kunde hitta - ett lock från en vitaminburk fyllt med vatten. det ryms typ 3 droppar och ändå är hela högen dygnsur, jag får fylla på och sen hoppar de in igen  ::) om de får i sig nåt att dricka vet jag inte, men jag utgår ifrån det. hur ska jag ge vatten på ett bättre sätt?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

4-ever

• Skåne
SV: Det där med vatten, inte bli blöta..
« Svar #1 skrivet: 24 maj-12 kl 23:23 »
Haha. Jag har absolut inget svar, men det lät roligt med simtävlingen ;D
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 24 maj-12 kl 23:26 »
Vatten/foderautomat för undulater.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #3 skrivet: 24 maj-12 kl 23:29 »
 :-\ ok, det måste jag införskaffa först. funkar nåt sånt annars?

http://www.gnagarboden.se/vattenautomat-m-nippel-p-107-c-182.aspx

de orkar ju visserligen inte att trycka upp pluppen, men det hänger ju alltid en droppe vatten där ...
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 24 maj-12 kl 23:33 »
Jag har inte provat med nippel, så det vet jag inte. Vattenautomaten ovan har jag i flera exemplar och använder till vaktlar och kycklingar tills de är stora nog för en större vattenautomat.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

4-ever

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 24 maj-12 kl 23:37 »
Detta ska ju genast införskaffas till kycklingarna!
Tycker man byter vatten flera gånger i timmen till dem i pyttelock för att de sprätter upp massa annat i vattnet hela tiden.
Provade med sådan vattenflaska med kula, men det funkade ju inte alls :( Eller så blev jag bara rädd för att de inte fick i sig vatten som de skulle
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #6 skrivet: 25 maj-12 kl 06:08 »
ja, jag tycker då att mina kycklingar är betydligt bättre på att förstå sig på en stor vattenskål. inga genomdränkta dun eller annat liknande. visst, det blir skitigt lätt där, men jag behöver då inte byta vatten oftare än en - två ggr/dag iaf. vaktlarna är en klass för sig.  :-\

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #7 skrivet: 25 maj-12 kl 08:47 »
Jag använder en vanlig vattenflaska för marsvin/kaniner till mina vaktlar de första 2 veckorna. Funkar fint  ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

tinaw

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 25 maj-12 kl 09:02 »
jag har ett lågt lock med spelkulor i, men ska skaffa en marsvinsflaska i stället, för de bajsar heeeeeela tiden i vattnet (förstås).

fishyerik

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 25 maj-12 kl 10:07 »
Tre droppar räcker till att "hela högen" ska bli dyngsura, så små vaktlar vill jag se!

Ärligt talat, fy vad äckligt med vattenskålar! De ska absolut inte kunna bajsa enkelt i vattnet, snacka om bakteriehärd.
En bra tumregel för dricksvattnet till djur är att man själv ska kunna tänka sig att dricka vattnet som är kvar när man rengör behållaren. Kanske lite dramatiskt uttryckt, och gäller inte riktigt alla djur.
xxxxxxxxxxx
En vattenautomat för burfåglar kostar väl ett par tior, om de dricker lika bra ur en vattenflaska för gnagare/kaniner är de änne mer hygieniska, även om de kanske kostar någon tia till. Både och brukar ju finnas till och med i mer välsorterade mataffärer om man nu har långt till närmsta zoo/djuraffär och inte vill beställa via nätet.
« Senast ändrad: 27 maj-12 kl 00:43 av Sirpa »
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

tinaw

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 25 maj-12 kl 12:24 »
Eller så är det som med mina, att de inte dricker ur smådjursflaskan de har... Utan föredrar vattenskålen.
xxxxxx
« Senast ändrad: 27 maj-12 kl 00:28 av Sirpa »

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #11 skrivet: 25 maj-12 kl 13:12 »
Jag använder locket ifrån en barnmatsburk,sen viker jag en liten bit nät runt skålen,då kan de kliva över utan att blöta ner sig och kommer ner med näbben i maskorna
Fjäderfän och kaniner

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #12 skrivet: 25 maj-12 kl 22:01 »
ja, jag trodde ju att vaktlarna var lika duktiga som kycklingarna, men det var de inte. jag ska prova en gnagarflaska jag har, kanske det funkar. jag är bara orolig att de inte fattar hur de ska göra.  :-\ just nu spiller de ut mer ur de låga locken, än de får dricka. men skönt att många andra också tycker att det är knepigt med att vattna vaktlar.

fishyerik

• Uppland
« Svar #13 skrivet: 26 maj-12 kl 07:22 »
Följande är inte riktat till någon speciell person:
Principiellt är en öppen vattenyta med lite avföring i en fantastisk grogrund för allehanda bakterier, framförallt sådana som påverkar hälsan hos de djur som dricker det negativt. Även utan avföring i hamnar det lätt en massa otrevliga bakterier i vattnet och saker som för näringsämnen med sig till bakterierna.   

Om djuren man sköter inte växer riktigt som de borde, blir sjuka ibland, inte lägger ägg så mycket som de borde och så vidare har det väldigt ofta med såna här "småsaker" att göra, som hur hur mycket bakterier man utsätter dom för, och det behöver inte ens vara smittsamma sjukdomsbakterier, höga halter av bakterier kan påverka hälsan negativt oavsett.

Självklart behöver djuren inte bakteriefri miljö för att trivas och må bra, men extrema halter är naturligtvis inte bra.

Nu antar jag att det beror på syftet man anser att man har med sin vaktelhållning vilka regler som gäller, så jag orkar inte leta reda på det hos jordbruksverket, men de regler jag har läst ingår som ett grundkrav att djuren ska konstant tillgång till friskt dricksvatten, och det är det inte om det ligger mat, strö eller avföring i det, ja det förstås bortsett avföring kan det ju ta några timmar från nedsmutsning till att vattnet inte är friskt längre. Det är klart, ser man till att det inte kommer skräp i vattenskålen på ett eller annat sätt kan ju det också fungera alldels utmärkt.
Bacteria Growth

xxxxxxxxxxxxx

« Senast ändrad: 27 maj-12 kl 00:54 av Sirpa »
Kött är delar av djur!

tinaw

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 26 maj-12 kl 13:41 »
De har en fågelvattenautomat. Också. De dricker inte ur den, så ja, jag rengör vattenskålen många gånger på ett dygn, eftersom de inte ska dricka bajsigt vatten. xxxxxxxxxxxxxxx
När jag insåg att de inte drack ur fågelautomaten prioriterade jag att de skulle dricka. xxxxxxxxxxxxxx Med kulor i en låg, vid skål vet jag att de dricker. I den typen av värme som det handlar om bör vattnet oavsett hur det serveras bytas tre-fyra gånger om dygnet. Jag brukar byta varannan timme max på dagen (oftare med de alldeles nykläckta eftersom de kräver ständig tillsyn för att man ska se att alla verkligen äter och dricker), och en eller två gånger på natten. xxxxxxxxxxxxxxx
« Senast ändrad: 27 maj-12 kl 00:35 av Sirpa »

fishyerik

• Uppland
« Svar #15 skrivet: 26 maj-12 kl 15:58 »
Vad jag vill säga är att det är rätt opedagogiskt att uttrycka att det normala är att ha så korkade vaktlar att de inte kan lära sig att dricka ur en automat, ärligt talat, hur många springer och rengör vattenskålen varannan timme när det är varmt i verkligheten?
xxxxxxxxxxxxxxxx
Man vi kan väl passa på att fråga andra, om de alltid byter vatten och rengör vattenskålen varannan timme när det är varmt, eller om det händer att de lämnar vaktlarna mer än två timmar i sträck ibland...?

Jag var själv orolig för hur de skulle hantera vattenautomat när jag började med vaktlar eftersom jag inte såg att de drack med en gång, men det visade sig att det gick hur bra som helst. 
« Senast ändrad: 27 maj-12 kl 11:47 av Sirpa »
Kött är delar av djur!

mymlan65

• Småland
« Svar #16 skrivet: 26 maj-12 kl 17:10 »
Gäsp*.... Ta ett par mindre blomfat och ställ en askkopp upponer på dem, så att det blir en "ränna" runt kanten... Lätta att byta åtminstone en gång om dagen och att diska. Fishyerik: om du vill ha en diskussion om vatten- och foderhygien för husdjur/fjäderfä så kan du väl starta en tråd om det? Många vore säkert intresserade. Vill du dela med dig av dina kunskaper/erfarenheter, så skriv något för handboken. Den här tråden handlade ju om hur att vattna vaktelkycklingar utan att de dör, antingen pga att de blöter ner sig hela tiden eller pga att de drunknar. Bägge scenariona är ju tyvärr vanliga, och ett reellt problem.

MvH G
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

Krollilja

• Äntligen på-landet-bo igen!
    • Gästrikland
« Svar #17 skrivet: 01 jun-12 kl 08:16 »
Jag sökte här i forumet om tips på vattenautomat till vaktlar, och fick upp det där med gräddfils-burken, det funkade toppen!

Alltså en väl rengjord gräddfilsburk, ett litet hål uppklippt i kanten (0,5 * 0,5 cm?), i med vatten och på med lock och vänd - en vattenautomat! När de bara gick på en handduk som underlag funkade det hur bra som helst, de blev varken blöta eller lyckades bajsa i vattnet. När jag hade i torv i buren kom det ju lättare i smuts i vattnet, då satte jag den på några småstenar så den kom upp en bit. Funkade fint!

Dela detta:

* Inloggade just nu

386 gäster, 1 användare
fri

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser