Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur dags brukar era höns gå in för natten?  (läst 11497 gånger)

karsan

• Södermanland
SV: Hur dags brukar era höns gå in för natten?
« Svar #20 skrivet: 25 maj-12 kl 22:11 »
Mammahöna nattar sina små ung kl 17.30-18.00 - småbarn (3 v) ska lägga sig tidigt eller hur?
De andra två hönorna  ( 2 och 1 år gamla)  går in 19-tiden fast solen fortfarande lyser.

- Detta gäller senaste veckorna.  De blir utsläppta strax efter kl 6 på morgonen om det har betydelse.

Kelpie

• Västergötland
    • 'Höna Hem'  hönshus inredning
« Svar #21 skrivet: 26 maj-12 kl 08:01 »

Ungarna (ca 9-10 v) ung. vid 19 - sedan tanterna en timme eller så senare.. fast sista veckan har det blivit allt senare och vi har fått fösa in de ibland. (:)
Hönshus inredning
Höna Hem
www.honahem.com

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #22 skrivet: 26 maj-12 kl 08:09 »
Här hemma skiljer det mycket mellan raserna (dom går i rasrena grupper men bor i samma hus). När jag öppnar vid 7 på morgonen rusar alla ut utom Isbaren. Dom sitter kvar på pinnarna och ser yrvakna ut ::) Någon gång mellan 16 oc h 17 går Isbaren in och lägger sig. De andra är ute ute 1-2 timmar längre. Sist in är alltid Spanierna  ;) Dom verkar alltid ha något mer som dom måååååååste kolla innan dom kan natta sig  ;D

Isbaren är ena riktiga Norrmalmsdamer  8) Dom går in om det regna, blåser eller är kallt. Är väll rädda om fina kläderna och frisyren  ::)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

JQHANNES

• Gotland
« Svar #23 skrivet: 26 maj-12 kl 09:12 »
Mina höns går väl in runt 18-19 som de flesta andra. Men ankorna är ute och festar ett tag själva, så dem får jag nästan knuffa in  :-[ :D
Och de går väl upp runt 4-5...

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #24 skrivet: 26 maj-12 kl 09:20 »
Gamlingarna runt 7 ungdomarna kan vara ute till 10-11 på natten  (sommartid)
kycklingarna går in runt 9
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #25 skrivet: 26 maj-12 kl 22:24 »
[Just nu har vi inga ungdjur men de brukar annars dra runt på stan (på gården) på kvällarna. De verkar tycka att livet är för spännande för att sovas bort. Precis som människotonåringar.
Men vad roligt att läsa för jag har mina första unghöns nu och de gör just det!! Drar runt på STAN (gården) sent på kvällen när de vuxna har nattat sig! I kväll hade undomarna hoppat upp på vedhögens pinnar (predis utanför hönhuset) och nattat sig där. Fick tvinga in dem och det var ingen lätt uppgift, de sprang bara förbi hönsluckan och runt hönshuset med mig efter sig ;D

Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

rosita51

• Skåne
« Svar #26 skrivet: 07 mar-13 kl 08:00 »
Mina höns går in långt före mörkret, på vintern blir det redan vid 13.30, just nu under mars går de in vid 16.30 och under sommaren vid 18-19. Här får de inte gå ut på morgonen förrän 08.00 eftersom vi bor i ett tättbebyggt område (p.g. a. tuppen). Därför blir ju deras dagar inte så långa ens under sommaren.
« Senast ändrad: 07 mar-13 kl 13:22 av rosita51 »
MVH Rosita zon 1

Tösen

• Småland
« Svar #27 skrivet: 07 mar-13 kl 08:23 »
Mina nattar sig också tidigt.. egentligen INNAN det har börjat skymma.. De har väl sin inbygda klocka som alla andra djur :D
Det blir vad du gör det till!

skogsbonne

• Värmland
« Svar #28 skrivet: 07 mar-13 kl 19:26 »
på sommaren börjar dom gala 3-4 men jag tror dom går ut först vid 5 är ju inte vaken då :P Dom brukar gå in 22-23 men jag stänger aldrig luckan så dom gör som dom vill

flindra

• -
« Svar #29 skrivet: 08 mar-13 kl 02:24 »
Går de ut vid fem på morgonen nu alltså?  ???

Våra vuxna höns går upp vid 8 och nattar sig vid 17. Kycklingarna däremot går upp vid 5 och lägger sig vid 19. Jag har webbkamera så det är därför jag vet att de små är ute och roar sig när de andra gått och lagt sig.  (:)  Vi har så mycket snö kvar i hönsgården att de fortfarande vägrar gå ut...

skogsbonne

• Värmland
« Svar #30 skrivet: 08 mar-13 kl 06:10 »
nu är dom inte ute alls om jag inte släpper ut dom om det är finns på em. Nu tänder jag halv 7 när jag går till bussen och släcker 22 när jag lägger mig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

587 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser